Nekromanti AWSUM!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Många spelares heliga graal är den där kampanjen som är awesome, den där spelsessionen som ar awesome, eller kanske bara en scen som är awesome.
Men, handen på hjärtat; hur ofta är det awesome?
Jag är nöjd om jag går ifrån ett spelmöte och tycker att det var bra och att jag hade kul. Och jag är mer än nöjd om jag tycker att det var skitbra och jag hade skitkul. Men awsum... det är de där gångerna som man kommer att komma ihåg för resten av sitt liv.

Så: berätta om ert awsum:
- Hur ofta är det awsum?
- Vad är det som avgör om något blir awsum?
- Vad är era bästa tips för att göra något awsum?
- Vad är era bästa awsum-minnen?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
- Hur ofta är det awsum?
Ca 75% av gångerna som jag spelar rätt sorts spel, annars kanske 25%.

- Vad är det som avgör om något blir awsum?
Bleed. Just nu är det grejen för mig.

- Vad är era bästa tips för att göra något awsum?
Åk på kammarlajv.

- Vad är era bästa awsum-minnen?
SSF häromsistens var fantastiskt kul. Utöver det har jag en 20-minutersomgång av GxB som jag blev sådär fantastiskt blödig av, det är nog kanske bäst payoff per speltid.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
anth said:
- Hur ofta är det awsum?
Rätt sällan, men det händer ju faktiskt!
anth said:
- Vad är det som avgör om något blir awsum?
Om man kan tänka tillbaks på det och få samma goa "FUCK YEAH"-känsla oavsett hur lång tid har gått.
anth said:
- Vad är era bästa tips för att göra något awsum?
I fantasy: Tänk dig att du är i den mest sinnessjukt over-the-top-iga filmen någonsin, och det gäller att vara så huvudkaraktär som möjligt.
anth said:
- Vad är era bästa awsum-minnen?
1: "Att göra en Thaes". Det blev ett uttryck efter det här. Mina spelare körde igenom en svagt moddad version av Pyramid of Shadows, och ett av rummen i dungen är en stor trappa med fällor i, som man måste ta sig upp genom medan man blir anfallen av två skitirriterande gargoyler som bara reggar upp sig och en harpya som ger eldskada på fucking allting.
Nå, Thaes var en Minotaur Warden som en av mina spelare hade. En riktig jävel, den. Medan några av spelarna försökte kämpa sig upp genom trappan använde han Thunder Step för att ta sig upp högst upp i trappan och börja slåss där istället, mest för att bli av med harpyan. Några rundor gick, och spelarna insåg rätt snart att "Well, shit. Gargoyles OP". En av gargoylerna låg odödlig i ena änden av rummet, och den andra hovrade utanför räckvidd högst upp i rummet, öven den enorma jävla gropen som trappan gick runt.
Vad gör Thaes? Den jäveln tar sats. Från högst upp på trapporna rusar han mot gargoylen, hoppar ut över gropen, tar tag i gargoyle-jävelns vingar och susar rakt ner i gropen. Rulla fallskada för båda. Gargoylen har inte en chans, men Wardens rullar D12 för HP. Så, Thaes lyckades göra den mest sinnessjuka Pro Wrestling-manövern på en gargoyle och överleva. Gott om applåder runt spelbordet.

2: Rida på en Taint Elemental? WHY.
Brittany Savoie, bästa människan att spela rollspel med om du inte bryr dig om att allt derailar och någon (ibland hennes egen karaktär) blir lytt i slutändan. Nåja, hennes karaktär var Hallis, den coolaste och mest paranoida tjuven/medelåldersgubbe du någonsin träffat. Fuck backstory for this, men i slutändan skulle äventyrarna slåss mot en Majestic Taint Elemental (moddad att vara Gargantuan eftersom den bildats ur liket av en gammal svart drake), och ingen kände sig direkt mogen att göra detta. Framför allt inte Hallis. Visst, han hade ett magiskt kortsvärd men vad gör det när det här jävla monstret dödar en på ett slag om man står framför det?
Så, Hallis gjorde något annat. Han började klättra i träd. Det växte nämligen mycket träd där de slogs (döda, givetvis), hela vägen upp och spridde ut sig som ett tak över elementaren. Hallis klättrade hela den vägen, det tog väl en fem stridsrundor medan resten av laget täckte monstret med eld, elektricitet och svärdshugg (och frågade sig själva vad fan Hallis höll på med).
Jo, han klättrade tills han kommit upp ÖVER elementaren. Värt att nämna här är att elementaren hade ett specificerat huvud, nämligen dödskallen från den svarta draken den skapats ur. Denna stack fram ur den grå massan som gör upp Taint Elementals, och det var Hallis' mål! Efter att vad jag bara kan anta var ett internt "GERONIMO" så hoppade Hallis ner på draken, rep i hand, och rullade för Use Rope.
You motherfucker. Han band fast sig själv i ett av elementarens horn, och började rida den jävla saken till nästa vecka. Eller, det var ju snarare rodeo, men nog fan stannade han kvar där uppe! Nu kände han att han hade ÖVERtaget (I make the joke, yes?) och började hugga för fullt rakt in i elementarens huvud, vilket... gjorde rätt lite skada, för elementarer har inga "vital spots". :gremlaugh: Trots det fick han in det sista slaget, vilket innebar att det var Hallis som fick göra det ascoola "hoppa ner från monstret medan det faller ihop och sedan lugnt säga 'let's get out of here'".

Jag har några fler, men de där två är nog bland de grymmaste. En annan (från samma äventyr som Hallis) är när min flickväns karaktär hoppar 35 feet utan att behöva rulla sin tärning (Dervish kind of OP) och grapplar en drake medan den flyger. Det var också hyperfett.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
- Hur ofta är det awsum?
Mellan tummen och pekfingret en gång på fyra skulle jag vilja säga. Vi har en mycket hög lägstanivå och ett fåtal toppar.

- Vad är det som avgör om något blir awsum?
I traditionellt spelande så är det Wins och Turns. När vi vinner de balla striderna, gärna med en hårsmån. När våra planer går i lås, gärna med ett nödrop. När våra fiender hatar oss för att vi får vår vilja och inte deras.

Också när hela spelet vänder. När vän blir fiende, när en ny stor aktör brakar in på arenan, när någon eller något visar sig vara något som man inte trodde, när saker och ting brakar samman runt oss.

När vi spelar kortkampanjer så är det de gånger när allt faller ut på ett dramatiskt och ändå logiskt sätt och man får den där hettan i situationerna.

- Vad är era bästa tips för att göra något awsum?
Så massor med frön och låt dem blomma ut. Detta gäller i alla spel, drama såväl som kampanjer. Alla, spelare och spelledare spelar "provocerande" i birst på ett bättre ord. Ställ små sidofrågor och kom med små påståenden med hooks där det går att haka in sig och nysta. Väv in i den stora väven och se om det kan spinnas ut något intressant.

- Vad är era bästa awsum-minnen?
Oj... Ber att få återkomma.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Uppnå flow. Eftersom det är lite halvknepigt att nå flow så handlar det mest om att agera när man gör det.
  • Bjud in övriga spelare i din fantasi.
  • Släpp sargen. Var inte oresonlig i ditt mål, utan våga svepas med flodvågen och se var du hamnar.
  • Gör ovanstående när det är skithäftigt och flow inträffar!
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Hur ofta är det awsum?
Ungeffär en gång var tredje månad. Vet inte varför, det bara är så.

Det som avgör om någonting är awsum eller inte är huruvvida alla spelare kan respektera varandra eller inte. Det värsta jag vet är när jag sitter och försöker komma in i spelet och i min karaktär, min karaktär säger någonting, och en av mina medspelare fnyser och säger, ur karaktär "Det där kan du inte säga", eller när min demonolog försöker genomföra en spell, att en av medspelarna fnyser, muttrar någonting om "jag vet bättre", och bläddrar fram spellen och läser högt för alla kring bordet om hur spellen fungerar, vilket vi redan vet eftersom jag har kastat spellen tolv gånger innan, och spelaren gjorde samma sak ändå.
Så det som gör att någonting är awsum är helt enkelt avsaknaden av respektlöst bullshit.

Bästa tipset för att göra någoning awsum: Lita på de andra spelarna, så till denmilda grad att om spelaren hävdar sig ha en +35 will save bonus i level 2 ska du inte ifrågasätta. Om du inte litar på att spelaren inte kommer bete sig som en fuskande smurf, varför spelar du med personen? Och Spela alltid med. Om en spelare säger någonting som inte stämmer överens med ditt kognitiva schema av kampanjen, men som inte ärdirekt motsägelsefullt, spela med. Det gör hela upplevelsen mycket mer flytande, och det värsta jag vet är när folk kommer och helt enkelt bara säger "Du har fel".

Mitt bästa Awsum minne: Fins för många. Varje gång alla spelare kan vara respektfulla mot varandra, lita på varandra, och spela med varandra, blir kampanjen alltid awsum.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Hur ofta är det awsum?
Har väl hänt 4-5 gånger i livet.

Vad är det som avgör om något blir awsum?
Mycket står på spel, eventuellt att man planerat noga, och det man gör funkar!

Vad är era bästa tips för att göra något awsum?
Som spelare: Ta risker. Testa nytt.
"It doesn't matter if you win or lose, as long as you look really cool doing it!"
Som spelledare: Timing och balans. Låt skurken dö hårt i rätt tid.

Vad är era bästa awsum-minnen?
Västmark. Rollfigurerna hakar av stalldörrarna och använder som ramp för att rida över den brinnande palissaden kring den egna borggården, hoppa över folkhopen av zombiehypnotiserade bybor och sätta stridslansarna i vinterälvorna, vilka visade miner som blandade "Vad sjutton pysslar de med?" med "ÅH SHIT!" och teleporterade bort därifrån. MEN rollfigurerna hade nu lyckats ta reda på* hur den besvärjelsen fungerade, och visste exakt var älvorna skulle dyka upp!
Slutstrid följde.

*Detta var en awsum på meta-nivå. Spelarna hade nästan kört fast. Då läste de igenom sina anteckningar från kampanjen, och upptäckte att rollfigurerna i första äventyret träffat en häxa som kände älvorna och nu var skyldig rollfigurerna en gentjänst, samt att de visste var häxan bodde.
 
Top