Nekromanti Axiom i vår syn på rollspel!

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,015
Location
Stockholm
Vi spelar olika spel på olika sätt och tycker olika i en herrans massa frågor och i den här tråden ska vi söka efter själva grunden i de här olikheterna genom att titta på de axiom vi tror att vi bygger vår syn på rollspel på. Trådens regler är som följer: posta dina egna axiom. Innan du själv har delat med dig får du inte ställa frågor om eller diskutera andras axiom. När du däremot har delat med dig så uppmuntras du att diskutera och ifrågasätta!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,015
Location
Stockholm
Olika typer av kul

*Det finns många olika sätt att ha kul på och olika människor föredrar vid olika tillfällen olika kul. Det finns med andra ord inget inneboende dåligt i att metaspela, powergejma, leka shakespeariansk skådespelare, göra hundra beräkningar, göra noll beräkningar, etc, detta handlar uteslutande om smak.

*Alla människor kan uppskatta alla typer av kul med mer eller mindre ansträngning under mer eller mindre goda förhållanden.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
10,015
Location
Stockholm
Regler och system är endast meningsfullt att tala om som företeelser i faktiskt spel

*När vi pratar om regler i rollspel så är det inte meningsfullt att titta på vad som står skrivet i regelboken utan snarare på hur reglerna faktiskt tillämpas i spel. Detta medför att reglerna eller systemet INTE är det som står skrivet i regelboken utan istället summan av det sociala kontraktet kring hur vi ska förhålla oss till en eventuell regelskrift. Ett av resultaten utav detta är att det aldrig kan existera ett regellöst rollspel.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
* Spelregler är en kommunikationsform. De kommunicerar spelets intention från spelskapare till spelare genom procedurer, och spelare emellan genom spelvärden och bedömningar av applikationer.

* Som kommunikationsform är spelregler skild från naturliga språk och har andra egenskaper.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,185
Location
Ereb Altor
* Spelreglers syfte är att få spelets deltagare att bete sig på ett sätt som de annars svårligen eller inte alls hade kunnat göra.
* Rollspel är ett formaliserat samtal.
* System matters.
* Setting matters.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
* Ett rollspels regler och system är de regler som står skrivet i spelets regelbok. Allt utanför det varierar från grupp till grupp, tillfälle till tillfälle, är mer flytande och långt ifrån alltid definerade och därför mer svårdiskuterade.
* Ett "dåligt rollspel" är ett rollspel som misslyckas med vad det försöker uppnå.
* Det är möjligt, och inte fel, att ha roligt med ett dåligt rollspel.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,255
Location
Stockholm
* Ett rollspels regelsystem är den uppsättning satser som står i regelboken och som avgör vad som sker i vissa för varje regel specifika situationer.
* Utöver reglerna präglas spelet av principer, som är den av naturen flytande uppsättning procedurer som avgör hur reglerna tolkas i faktiskt spel och i vissa fall hur själva spelandet ser ut. Principerna kan vara uttalade eller outtalade och förmedlas vanligen muntligt eller skriftligt men kan ofta skilja sig mellan olika spelare.
* Det faktiska spelandet påverkas av både regler och principer och de två är i många fall överlappande.
* Regelsystemets syfte är att ta ifrån spelarna auktoriteten över berättelsen för att styra på ett neutralt sätt, men eftersom regelsystemet och principerna är intrasslade i varandra kommer det inte vara möjligt att fullständigt göra detta.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,255
Location
Stockholm
RasmusL;n63669 said:
Regler och system är endast meningsfullt att tala om som företeelser i faktiskt spel

*När vi pratar om regler i rollspel så är det inte meningsfullt att titta på vad som står skrivet i regelboken utan snarare på hur reglerna faktiskt tillämpas i spel. Detta medför att reglerna eller systemet INTE är det som står skrivet i regelboken utan istället summan av det sociala kontraktet kring hur vi ska förhålla oss till en eventuell regelskrift. Ett av resultaten utav detta är att det aldrig kan existera ett regellöst rollspel.
Jag förstår vad du menar och håller med bortsett från att jag tycker att det är bättre att definiera regler som den text som faktiskt står i regelboken och definiera det som uppkommer i faktiskt spel som något annat.
 
Top