Spånat lite på ett system för ett nybörjarrollspel. I brist på fantasi fick det arbetsnamnet Bäjsik. Systemet är tänkt att användas till ett rollspel som riktar sig till grabbar i 10-13 års åldern (ungefär). Målet är
Det ska vara relativt lätt.
Man ska slå ihjäl massa hefftiga monster
Din rollperson ska bli heffttigare och hefftigare tills den blir überhefftig.
Man ska rulla så många konstiga tärningar som möjligt
SL ska få massa hjälp med att lägga äventyren på rätt nivå.
Alla bilder ska föreställa antingen muskulösa krigare eller oförskämt lättklädda brudar.
Har plitat när grunderna i ett litet dokument, se bifogat. Så nu tänkte jag utsätta det för juryns stränga ögon. Vad tror ni, håller grundtänket, går det göra ett rollspel av det?
Det jag är mest fundersam på är hur svårighetsgraderna kommer att fungera. Mitt i så går de ifrån en linjär fördelning till en klockkurva (från 1t10 till 2t6). Om jag räknat rätt innebär det att dåliga rollpersoner får svårare med riktigt svåra uppgifter medan rollpersoner som har ett värde över medelvärdet kommer få lättare.
Annan sak jag är fundersam på är fungerar det med decimala värden? Insåg att om man hade +1 som minsta ökning skulle man snart vara för überhäftig, funderade därför på om man kunde ge +0,5 i ökning när man ökar en nivå på vissa färdigheter. Borde inte ställa till några problem eftersom man bara gör jämförelser. Men komma fem någotting kanske ser väldigt komplicerat ut om man är tio år?
Ja ja, i vilket fall, skjut det i sank!!!!
Det ska vara relativt lätt.
Man ska slå ihjäl massa hefftiga monster
Din rollperson ska bli heffttigare och hefftigare tills den blir überhefftig.
Man ska rulla så många konstiga tärningar som möjligt
SL ska få massa hjälp med att lägga äventyren på rätt nivå.
Alla bilder ska föreställa antingen muskulösa krigare eller oförskämt lättklädda brudar.
Har plitat när grunderna i ett litet dokument, se bifogat. Så nu tänkte jag utsätta det för juryns stränga ögon. Vad tror ni, håller grundtänket, går det göra ett rollspel av det?
Det jag är mest fundersam på är hur svårighetsgraderna kommer att fungera. Mitt i så går de ifrån en linjär fördelning till en klockkurva (från 1t10 till 2t6). Om jag räknat rätt innebär det att dåliga rollpersoner får svårare med riktigt svåra uppgifter medan rollpersoner som har ett värde över medelvärdet kommer få lättare.
Annan sak jag är fundersam på är fungerar det med decimala värden? Insåg att om man hade +1 som minsta ökning skulle man snart vara för überhäftig, funderade därför på om man kunde ge +0,5 i ökning när man ökar en nivå på vissa färdigheter. Borde inte ställa till några problem eftersom man bara gör jämförelser. Men komma fem någotting kanske ser väldigt komplicerat ut om man är tio år?
Ja ja, i vilket fall, skjut det i sank!!!!