Kolla www.greentech.se också. Bra och jag har handlat där.
Min sådan är superstabil, kraschar aldrig, snabb som blixten och har en skärm, tangentbord och mus helt överlägsen alla laptopsArfert said:min stora stationära WindowsPC är ju ett neverending story med strul...
Okej, coolers. Tackar för tipset!Arfert said:Kolla www.greentech.se också. Bra och jag har handlat där.
Ja, men du är hacker,det är fusk.Jarl said:Min sådan är superstabil, kraschar aldrig, snabb som blixten och har en skärm, tangentbord och mus helt överlägsen alla laptopsArfert said:min stora stationära WindowsPC är ju ett neverending story med strul...
En begagnad Thinkpad eller en iPad.solvebring said:Om du själv varit i min sits; bärbar dator, runt 4k som budget – vad hade du köpt och varför?
/solvebring som tänker ignorera alla svar som ignorerar "Om"-principen.
Min apparat är synnerligen ohackad. Jag kör hyfsat moderna märkeskomponenter och windows 8. FUnkar ypperligt.Arfert said:Ja, men du är hacker,det är fusk.
Jag tog med mig en begagnad ThinkPad (Linux-laddad) till Kabul och den fungerade nöjsamt i krig och damm. Det enda abret var att en del DVDer tydligen var spärrförsedda så jag kunde inte köra dem i den datorn.solvebring said:Ni som köpt rekonditionerat och begagnat, exempelvis krank och Arfert, ni har aldrig upplevt några problem därav? ... Datorerna är trots allt "använda", så att säga.
Sugen på att köra via Elgreen, nämligen, om jag nu ska tjacka något nytt – med tanke på pris inte minst. Fast jag är lite gubbjävel och orolig för att jag kanske köper grisen i säcken. 6 månaders garanti är kort tid. Å andra sidan har jag aldrig haft skäl att använda garantin för någon dator ...
Jag är i typ samma sits och jag kikar på rekonditionerat (inte minst av budgetskäl). Jag lutar åt en ThinkPad (efter Arferts många varma rekommendationer här på forumet) eller någon Dell (jag har nött på min D410, som jag köpte begagnad, i flera år och den har tjänat mig väl).solvebring said:Om du själv varit i min sits; bärbar dator, runt 4k som budget – vad hade du köpt och varför?
None whatsoever.solvebring said:Ni som köpt rekonditionerat och begagnat, exempelvis krank och Arfert, ni har aldrig upplevt några problem därav? ... Datorerna är trots allt "använda", så att säga.
Okej.krank said:None whatsoever.solvebring said:Ni som köpt rekonditionerat och begagnat, exempelvis krank och Arfert, ni har aldrig upplevt några problem därav? ... Datorerna är trots allt "använda", så att säga.
Jag har aldrig ägt en elektronikpryl där jag behövt utnyttja mig av garanti efter 6 månader, å andra sidan. Om inte annat för att de ingrepp jag brukar ha gjort vid det laget brukar ha fått garantin att flyga all världens väg.
Denna, i samma halvobekväma prisklass, tycks ju då jävigt mycket rappare i en annans ögon om man kikar på processor och så, dock sämre grafik. Fast den har även lite robustare kropp; tjockare – känns inte lika bräcklig. ... Kan dock vara mer plastig, svårt att veta. Verkar på det stora hela likvärdig, med undantag för små detaljer. Mer tilltalande i min ringa mening.solvebring said:Denna är ju klart dyrare än jag planerat, men verkar uschligt trevlig ...
När det ändå kommer att vara "familjens" dator så kanske det är värt det.
... Dock lite väl slimmad kanske, ser väldigt bräcklig ut. Nåväl, nu bör det snart vara dags för en ordentlig jämförelse mellan det jag har fått hittills. ... Eller att jag bestämmer mig för huruvida jag ska köpa dator eller inte.
solvebring said:bärbar
De här två säger emot varandra =)solvebring said:En bra "allmändator" helt enkelt
Tja, ur "bärbar"-perspektiv då. Jag vet att jag får mycket mer dator för pengarna om jag köper stationär, men en sådan känns inte som en bra ersättning för det vi behöver. Den stationära vi har nu står i ett rum på övervåningen och då måste man liksom avsätta tid för att gå dit, istället för att alltid ha en dator till hands där man är – plus det faktum att man kan resa med den.krank said:solvebring said:bärbarDe här två säger emot varandra =)solvebring said:En bra "allmändator" helt enkelt
Nej, jag är kanske lite taskig mot mina datorer på det viset men jag stänger aldrig av dem. Jag tänker inte ens på det eftersom det är en så inpräntad vana – att behöva slå igång datorn för att använda den är ju jobbigt! ... Bör kanske laptop-skola mig lite; lära mig att få bärbara datorer att överleva så länge som möjligt – inte minst batterierna.krank said:Framför allt om den ska gå dygnet runt...
True, och det lär det väl sluta med om jag nu bestämmer mig för att ge mig hän åt mitt ilandsproblem. Vacklar lite i största allmänhet. Är dock en beslutsågnest-person som hatar att köpa saker just eftersom jag efter köpet undrar om jag köpte fel.krank said:Men, vafan: Välj nästan vilken Asus som helst som har hyfsad prestanda. Välj rekonditionerat för att spara plånbok och miljö.
Om du köper en laptop med mekanisk hårddisk: Lär dig använda hibernate istället för avstängning. Då startar den ruskigt snabbt, eftersom den inte måste läsa in hela OS:et etc på nytt.solvebring said:Nej, jag är kanske lite taskig mot mina datorer på det viset men jag stänger aldrig av dem. Jag tänker inte ens på det eftersom det är en så inpräntad vana – att behöva slå igång datorn för att använda den är ju jobbigt! ... Bör kanske laptop-skola mig lite; lära mig att få bärbara datorer att överleva så länge som möjligt – inte minst batterierna.
Bra poäng. Jag är urdålig på att använda de energisparfunktioner som finns. Ren ansträngning att jag tvingat mig till att använda strömsparläge – trots att allt vett säger att man bör spara energi, inte minst för elräkningens skull. Ska försöka ta till mig av denna vishet, för i mitt fall behövs den för att döda dåliga vanor.krank said:Om du köper en laptop med mekanisk hårddisk: Lär dig använda hibernate istället för avstängning. Då startar den ruskigt snabbt, eftersom den inte måste läsa in hela OS:et etc på nytt.solvebring said:Nej, jag är kanske lite taskig mot mina datorer på det viset men jag stänger aldrig av dem. Jag tänker inte ens på det eftersom det är en så inpräntad vana – att behöva slå igång datorn för att använda den är ju jobbigt! ... Bör kanske laptop-skola mig lite; lära mig att få bärbara datorer att överleva så länge som möjligt – inte minst batterierna.