Nekromanti Bärbar dator?

solvebring

Superhero
Re: Bärbar dator? Revidering av önskemål!

Efter mycket häng på Asus sida, Elgreen och lite allmänt googlande så vet jag iaf att det är någonting från K-serien som jag vill ha, antagligen från modell 55 och uppåt. =)

/solvebring – ett steg i taget

solvebring

Superhero
Re: Bärbar dator? Vård!

Så, nu när jag förhoppningsvis snart har en "ny" dator så tänkte jag höra lite om allmän vård för att få den att överleva lite längre. Hm?

Bärbara datorer är trots allt "ganska känsliga", jämfört med stationära, och jag smiskade nog min Eee rätt rejält; den gick dygnet runt, fick vara med överallt – även på mjukt kvävande underlag, när batterinivån (batteriet) försämrades slarvade jag snart med att "konditionera" batteriet osv.

Så, hur konditionerar man bäst sin bärbara och får den att överleva länge – exempelvis då batteriet?

Är det t.ex. sant att nya batterier aldrig ska ladda ut helt eller laddas uppfullt?

... Att de är känsliga för temperaturskiftningar?

... Att datorn helst ska vara avstängd under laddning?

Nå, shoot!

/solvebring – ytterst tacksam.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

När det gäller batterier har jag slutat försöka följa alla skötselråd och accepterat att man får köpa nytt batteri till sina bärbara ibland. Jag har strömsladden i typ jämt, och försöker undvika att helt draina batteriet eftersom Windows då riskerar att stängas av abrupt och tappa filer. men hålla på och dra ur och sätta i under vanlig användning? Nja.

Däremot: Stänga av över nätterna, och låta hibernate/viloläge eller vad nu OS:et kallar läget där datorn stängs av ta hand om problemet med att det tar tid att starta datorn.

Kort sagt; de tips jag hört för att förlänga en dators livslängd har jag sett väldigt få tecken på att de faktiskt lägger till någon meningsfull tid, samtidigt som de ofta innebär en hel del extra krångel vid daglig användning.

Troberg

Sinister eater

När det gäller batterier så glöm alla råd du ser. Det mesta är sådant som gällde för gamla typer av batterier (och oftast bara var felaktiga myter där också). Moderna batterier är robusta och elektroniken som sköter laddningen är smart.

Så, kör på väggurtaget när du kan (bara för att det är opraktiskt att behöva köra med strömsparlägen och det är opraktiskt när batteriet oväntat tar slut), så är det lugnt.

solvebring

Superhero

Okej, på så vis.

Måste ju säga att sådana här eller sådana här guiden skrämmer upp en rätt väl vad gäller skitnödig batteriskötsel.

/solvebring som dock gillar de olika energispartipsen.

krank

solvebring said:
Okej, på så vis.

Måste ju säga att sådana här eller sådana här guiden skrämmer upp en rätt väl vad gäller skitnödig batteriskötsel.

/solvebring som dock gillar de olika energispartipsen.
Jag skulle inte lita på en sida som särskriver "laptopbatterier", och följande är helt enkelt inte sant:

Om du inte använder din dator under längre perioder, dra ut batteriet när det är fulladdat och förvara det i rumstemperatur. På samma sätt bör du inte ha batteriet anslutet om du har datorn kopplad till strömuttaget. Då laddas nämligen batteriet hela tiden, vilket minskar livslängden.
Det är ytterligare en sån där gammal myt. Moderna laptops har elektronik som slutar ladda batterierna när de närmar sig fulladdade - faktum är att de ofta laddar mindre och mindre ju närmare 100% de ligger. Och tar istället ström direkt utifrån.

solvebring

Superhero

Okej, det låter med andra ord som att det i agens läge bara är att köra. Jag kan ha datorn inklopplad med adapter 24/4, eller bör jag ändå köra på batteri några gånger i veckan bara för att?

krank

solvebring said:
Okej, det låter med andra ord som att det i agens läge bara är att köra. Jag kan ha datorn inklopplad med adapter 24/4, eller bör jag ändå köra på batteri några gånger i veckan bara för att?
Jag ser ingen anledning att köra på batteri "bara för att".

Mina laptops har strömförsörjning 24/7, och jag upplever inga negativa effekter, eller iaf inga som är värre än de jag hade med min första laptop, som jag var mer "noga" med och följde alla de här blufftipsen med...

Men i grunden gäller att batteriet kommer att ta slut. Det kommer att behöva bytas. För mig har det generellt skett efter att jag bytt till en annan laptop, dock. men tänker man ha samma laptop i 3-5 år får man nog räkna med att köpa nytt batteri ett par gånger.

Troberg

Sinister eater

solvebring said:
Du kan köra på sladd jämt. Det gör jag på alla mina laptops, no problem.

Sedan är ju batteri en slitdel, så efternågra år (säg, tre eller så) är det dags att byta. Mitt tips då: kör tredjepartsbatterier. Oftast högre kapacitet, alltid mycket billigare, hittills har jag aldrig sett sämre kvalitet.

solvebring

Superhero

Okej, sweet. Tack krank och Troberg för sannerligen givande input.

Det har och kommer att vara till stor hjälp.

Zorbeltuss

Hero

Om du inte använder din dator under längre perioder, dra ut batteriet när det är fulladdat och förvara det i rumstemperatur.
Detta tipps är inte bara felaktigt utan även en av de få grejer som verkligen kan sabba ett modernt laddningsbart batteri, ett laddat batteri har alltid en viss läckström, vid läckström bildas ledare i ditt batteri som kommer ge upphov till mer läckström, om batteriet sitter i laptopen så finns rutiner för att bränna dessa ledare när datorn är igång, men ja har man ett urkopplat fullladdat batteri liggandes en längre period blir dessa ledare såpass stora att laptopen inte längre kan ta hand om dessa, inte nog med det processen uppsnabbas faktiskt när det är varmt, om man inte ska använda laptopen på några månader som exempel så ska man ladda ur det så mycket man kan/hinner och lägga det svalt.

/Zorbeltuss som ioförsig vet hur man kan återställa grovare sådana skador men det kräver kunnskap och verktyg

Troberg

Sinister eater

Zorbeltuss said:
Om du inte använder din dator under längre perioder, dra ut batteriet när det är fulladdat och förvara det i rumstemperatur.
Detta tipps är inte bara felaktigt utan även en av de få grejer som verkligen kan sabba ett modernt laddningsbart batteri, ett laddat batteri har alltid en viss läckström, vid läckström bildas ledare i ditt batteri som kommer ge upphov till mer läckström, om batteriet sitter i laptopen så finns rutiner för att bränna dessa ledare när datorn är igång, men ja har man ett urkopplat fullladdat batteri liggandes en längre period blir dessa ledare såpass stora att laptopen inte längre kan ta hand om dessa, inte nog med det processen uppsnabbas faktiskt när det är varmt, om man inte ska använda laptopen på några månader som exempel så ska man ladda ur det så mycket man kan/hinner och lägga det svalt.

/Zorbeltuss som ioförsig vet hur man kan återställa grovare sådana skador men det kräver kunnskap och verktyg
LiPo-batterier (litium-polymer) får dessutom inte laddas ur under en viss nivå, då är de förstörda för gott. De innehåller normalt kretsar som hindrar det, men läckströmmar vid lång förvaring kan döda dem. Så, lagra dem genom att ha dem i laptopen och sladden i väggen!

krank

Troberg said:
Zorbeltuss said:

LiPo-batterier (litium-polymer) får dessutom inte laddas ur under en viss nivå, då är de förstörda för gott. De innehåller normalt kretsar som hindrar det, men läckströmmar vid lång förvaring kan döda dem. Så, lagra dem genom att ha dem i laptopen och sladden i väggen!
Ja.

Man ska minnas att laptop-och batteritillverkarna inte är dummare än att de sett hur folk använder sina datorer. Och har anpassat teknologin efter det. Och folk laddar lite hipp som happ, och har sina laptops instoppade i vägguttag. Ypperst få kör helt slut på sina batterier utan att inom hyfsat kort stoppa in i vägguttaget. Så idag är "rekommenderad användning" ganska nära "det folk gör likförbannat", vilket jag tycker är en rimlig och bra utveckling, istället för att försöka uppfostra konsumenter som "gör fel" med sin teknologi.

Framför allt eftersom datortillverkare är så dåliga på pedagogik. Skrämselpropaganda via skumma sidor med strikta listor om batterihantering, jo tjena. Funkar ungefär lika bra som skyltar med "din mamma jobbar inte här".

solvebring

Superhero

Ert prat om batterier och lagring får mig att tänka på den dator jag nu ersatt; min Eee med slutkört batteri (laddar bara 20% numera) och trasig adapter. Om man nu skulle spara den ... Det är bara att kasta det befintliga batteriet och köpa nya grejer sen om man nu vill det, antar jag?

Jävligt dum fråga kanske, men nå, ni säger så mycket intressant om olika batterityper att jag hellre ställer dumma frågor än tar saker för givet.

krank

solvebring said:
Ert prat om batterier och lagring får mig att tänka på den dator jag nu ersatt; min Eee med slutkört batteri (laddar bara 20% numera) och trasig adapter. Om man nu skulle spara den ... Det är bara att kasta det befintliga batteriet och köpa nya grejer sen om man nu vill det, antar jag?
Ja, det är mitt förslag. Eller sälj den på Tradera så får nån annan göra't =)

Troberg

Sinister eater

solvebring said:
Jo, men köp reservdelarna rätt så snart, för sådant blir svårare och svårare att få tag på ju äldre maskinen blir (jag försökte tex få tag på en kylfläkt till en P3-processor för ett tag sedan, inte lätt...).

solvebring

Superhero

Troberg said:
solvebring said:
Jo, men köp reservdelarna rätt så snart, för sådant blir svårare och svårare att få tag på ju äldre maskinen blir (jag försökte tex få tag på en kylfläkt till en P3-processor för ett tag sedan, inte lätt...).
Okej, well, ja, om jag gör det så blir det väl inom en överskådlig framtid i så fall.

solvebring

Superhero

En till grej, förresten. För att ha lite backup i brist på original-OS och obefintligt intresse av att slänga ut pengar på ett tänkte jag skapa en bootbar avbild av den nya datorn när den kommer – förutsatt att den tickar på bra, så klart. ... Även om det nu finns en bootbar partition vill jag helt enkelt ha just-in-case.

Tips på bra, stabila programvaror och tillvägagångssätt för detta?

krank

solvebring said:
Tips på bra, stabila programvaror och tillvägagångssätt för detta?
Clonezilla. Öppet, fritt, och det finns tusen guider på nätet.