Nekromanti Bärförmåga och uthållighet

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag behöver input beträffande mina regler för uthållighet och bärförmåga. Fram till nu har jag nöjt mig med att rippa Kults regler i dessa ting. Jag är dock nyfiken på om någon av er har klurat på några geniala principer gällande detta. Problemet är att det lätt bli godtyckligt. Visst, det är rimligt att, som i Kult, härleda värdet i bärförmåga direkt från STY och kräva förlust av uthållighetspoäng för varje kilo som bärs utöver bärförmågan (i Kults fall 3 uthållighetspoäng per kilo och timme).

Å andra sidan anser jag nog att en bra regel för Uthållighet är mycket intressantare än regel för Bärförmåga. Daimonion är inget "gå i mörka skogen med tung ryggsäck"-spel, men det är klart som fanken att man kan bli utmattad, inte minst om man jagar bovar i mörka gränder. Men medan det är ganska lätt att hitta en bra regel för bärförmåga tycker jag att det är skitsvårt att finna en smidig regel för hur man bestämmer räckvidden av en rollpersons smidighet. Jag är inte alls nöjd med Kults regel: Uthållighet CONx5+30. Alla former av förslag tas emot med varm hand.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Å andra sidan anser jag nog att en bra regel för Uthållighet är mycket intressantare än regel för Bärförmåga. Daimonion är inget "gå i mörka skogen med tung ryggsäck"-spel, men det är klart som fanken att man kan bli utmattad, inte minst om man jagar bovar i mörka gränder. Men medan det är ganska lätt att hitta en bra regel för bärförmåga tycker jag att det är skitsvårt att finna en smidig regel för hur man bestämmer räckvidden av en rollpersons smidighet. Jag är inte alls nöjd med Kults regel: Uthållighet CONx5+30. Alla former av förslag tas emot med varm hand.
Bärförmåga har jag i Generica löst genom att spelaren förväntas förklara hur pinalerna bärs. Oftast löser sig alla frågor av sig självt då, man inser lätt att "Men för helvete, du kan inte bära hundra tennisbollar om du inte har något att bära dem i, oavsett hur stark du är!" eller "Hur hade du tänkt röra dig med två sköldar på ryggen, tre långsvärd i bältet, ett tvåhandssvärd på ryggen, en yxa i bältet, ett armborst på ryggen, campingprylar i ryggsäcken och en järnkittel i handen?". Den regeln och sunt förnuft räcker nästan alltid perfekt.

Det som knäcker en är inte (i huvudsak) hur MYCKET man bär, det är HUR man bär. Lasta 30 kilo i en ryggsäck och du kan bära det ganska lätt, men lasta det i en otymplig väska som slår mot benet för varje steg och vars handtag gör ont i handen så är det lite svårare. Gör ett otympligt paket av det som man måste bära i famnen och man kommer inte speciellt långt.

Uthållighet har jag också en lösning på gång för, men den är nog för nära knuten till mitt strids/skadesystem för att vara användbar för dig.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Sweet!

Bärförmåga har jag i Generica löst genom att spelaren förväntas förklara hur pinalerna bärs. Oftast löser sig alla frågor av sig självt då, man inser lätt att "Men för helvete, du kan inte bära hundra tennisbollar om du inte har något att bära dem i, oavsett hur stark du är!" eller "Hur hade du tänkt röra dig med två sköldar på ryggen, tre långsvärd i bältet, ett tvåhandssvärd på ryggen, en yxa i bältet, ett armborst på ryggen, campingprylar i ryggsäcken och en järnkittel i handen?". Den regeln och sunt förnuft räcker nästan alltid perfekt.
Det där var rätt smidigt. Även om jag själv använder något liknande när jag kör minimalt med regler, borde det ändå fungera väldigt bra i ett regelsystem. För det mesta ser man någon bökig variant där man t.ex. kan räkna vikten hos föremål som hälften om de ligger i en ryggsäck eller om de bärs på kroppen (typ kläder). Men i slutet är det ändå deras (modifierade) vikt som gäller. Din lösning var så mycket coolare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Sweet!

Din lösning var så mycket coolare.
Ska jag vara ärlig så tog jag bara vad jag alltid gjort och kallade det för en regel...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Nej, det är så de bästa reglerna uppkommer [ANT]

Och det finns en läxa i det för de som tenderar att överteoretisera...
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Jag håller med Troberg -- muller, muller, himlen lossnar från sitt fäste :gremwink: -- i detta fall. Vi använder enbart sunt förnuft-resonemang i mitt spelgäng när det gäller hur mycket man kan bära. (Nästan alla i gänget har gjort lumpen och de kvinnliga deltagarna har varit ute en del i vildmarken.)

Alternativet är de otymplighet/tyngd-regler som finns i DoD Expert årsmodell 1985, vilka också byggde på sunt förnuft-resonemang.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: NeoGames? Phoenix Command?

Jag skulle kunna exemplifiera, men jag låter bli eftersom D&D-anhängarna blir sura på mig om jag gör det.

Jag har funderat lite mer kring utmattning. Som jag ser det så är det två problem.

- Den korta utmattningen, dvs den som sker under tex en strid. Den kan man ju lösa genom att sänka anfalls och försvarvärden var femte runda eller något liknande, så den är ju rätt så lätt.

- Den långa utmattningen, dvs den som man får av att knata hem genom skogen från en dungeon nedlastad med divere pryttlar. Den tycker jag är mycket svårare att hantera bra. Fler faktorer inverkar och det är svårare att hitta vad de egentligen påverkar. Förslag?
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: NeoGames? Phoenix Command?

Den långa utmattningen, dvs den som man får av att knata hem genom skogen från en dungeon nedlastad med divere pryttlar. Den tycker jag är mycket svårare att hantera bra. Fler faktorer inverkar och det är svårare att hitta vad de egentligen påverkar. Förslag?
Bara en lös tanke utan bakomliggande analys, men varför inte lösa det på samma sätt som den korta utmattningen? Sätt upp en standardsträcka för hur långt man tar sig genom olika terrängtyper på ett givet antal timmar (en vanlig dagsmarsch). Dela in dagsmarschen i etapper om X antal timmar. Efter varje etapp så sjunker alla färdighetsvärden tills man hamnar på 0. Vill man inte köra folk i botten på en normal dagsmarsch så kan man kanske begränsa sänkningen till att färdighetsvärdena halveras vid slutet av dagen. Forcerar man så kan man komma fram snabbare eller längre men så sjunker också färdigheterna snabbare och man kan köra tills man stupar, dvs färdighetsvärdena sänks till 0.

Just a thought...


/Rax
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: NeoGames? Phoenix Command?

Bara en lös tanke utan bakomliggande analys, men varför inte lösa det på samma sätt som den korta utmattningen? Sätt upp en standardsträcka för hur långt man tar sig genom olika terrängtyper på ett givet antal timmar (en vanlig dagsmarsch). Dela in dagsmarschen i etapper om X antal timmar. Efter varje etapp så sjunker alla färdighetsvärden tills man hamnar på 0. Vill man inte köra folk i botten på en normal dagsmarsch så kan man kanske begränsa sänkningen till att färdighetsvärdena halveras vid slutet av dagen. Forcerar man så kan man komma fram snabbare eller längre men så sjunker också färdigheterna snabbare och man kan köra tills man stupar, dvs färdighetsvärdena sänks till 0.
Se min kommentar om att bära saker på annat ställe i tråden. I en strid så är det utmattning från den intensiva aktiviteten som totaldominerar utmattningen, men om man går långt så kommer en hel hög andra, betydligt struligare, faktorer in.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Hjältar svettas inte

När jag skrev DoD-regler för mer än 15 år sedan (time really flies around here) stod jag inför samma slags problem.

Den korta uthålligheten eliminerade jag med ett alexanderhugg när jag skapade maximen "Hjältar svettas inte". Kort sagt, en actionhjälte blir inte trött av en strid.

Den långa uthålligheten löste jag IIRC genom att stipulera en "normal dagsmarsch" (terrängberoende) och ge diverse minus om man struntade att vila efter en sådan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Re: Hjältar svettas inte

När jag skrev DoD-regler för mer än 15 år sedan (time really flies around here) stod jag inför samma slags problem.

Den korta uthålligheten eliminerade jag med ett alexanderhugg när jag skapade maximen "Hjältar svettas inte". Kort sagt, en actionhjälte blir inte trött av en strid.
Ungefär vad jag också kom fram till. För mycket jobb för för lite effekt, speciellt med tanke på att motståndaren får jobba ungefär lika mycket. Det jag presenterade var egentligen min ursprungliga idé som jag i slutänden kapade.

Hjälten kanske ser sliten och åtgången ut (se tex Die Hard...), men reglerna skiter i det.

Värst vad vi tycker mycket lika idag. Du kanske snart upptäcker att du har en liten socialist inom dig också...
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: NeoGames? Phoenix Command?

Se min kommentar om att bära saker på annat ställe i tråden.
Jag förmodar att det är det här inlägget du syftar på?

Det verkar ju smidigt och bra att utgå ifrån sunt förnuft - varför funkar inte det även på längre etapper? Uttröttad blir man ju alltid av att vandra en viss sträcka. Om man utgår ifrån modellen jag skissade upp så modifieras helt enkelt graden av utmattning av SL om denne anser att man packat dåligt, bär betydligt mer än man orkar (oavsett hur väl man packar), vädret är exceptionellt dåligt, osv.

Jag tror dock inte man kommer runt att spec:a hur långt man "vanligtvis" kommer genom en viss typ av terräng, vilket kan leda till att man får sätta upp en tabell med olika terrängtyper, helt enkelt.

De "struliga faktorerna" som du skriver om (ett exempel på vad du menar skulle vara till gagn för diskussionen) kan formaliseras som olika typer av modifikationer som gör att man blir trött snabbare. Om man t ex tappar halva FV:et på en vanlig dagsmarsch, uppdelat på fem tidsintervaller (alltså 20% av förlusten per intervall), så kanske en "strulfaktor" innebär att sänkningen går snabbare - samma totala FV-förlust men på bara fyra standardintervaller. Alt. så blir totala sänkningen högre - man kommer lika långt men är tröttare i slutet.

Vid denna hastiga anblick tycker jag modellen känns ganska enkel, och man behöver inte fördjupa sig alltför mycket i hur mycket någon orkar bära, t ex. Den progressiva sänkningen av FV låter sig ganska enkelt modifieras efter sunt förnuft/SL:s behov och garanterar att långa resor ger tydliga effekter på rollpersoners (strids-)kapacitet.


/Rax
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Re: NeoGames? Phoenix Command?

Jag tror dock inte man kommer runt att spec:a hur långt man "vanligtvis" kommer genom en viss typ av terräng, vilket kan leda till att man får sätta upp en tabell med olika terrängtyper, helt enkelt.
En sådan tabell brukar jag inkludera i de flesta spel jag konstruerar. Enkelt och lättanvänt. Siffrorna är baserade på mina egna erfarenheter av vildmarksliv. Det är bara underjordssiffrorna som är påhittade (speleologi är inte min grej alls.)
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Det som knäcker en är inte (i huvudsak) hur MYCKET man bär, det är HUR man bär. Lasta 30 kilo i en ryggsäck och du kan bära det ganska lätt, men lasta det i en otymplig väska som slår mot benet för varje steg och vars handtag gör ont i handen så är det lite svårare. Gör ett otympligt paket av det som man måste bära i famnen och man kommer inte speciellt långt.
Lustigt att du nämner just 30 kilo, har för mig att det är ungefär gränsen för vad en vältränad person kan bära. väl fördelat på kroppen utan att belastas för mycket. 30 kilo, lika mycket som en helrustning med vapen, eller för den delen en grekisk hoplits metall rustning med spjut och sköld eller ungefär vad en marinsoldat har med sig i strid och skulle gissa på att det är ganska exakt vad en USCM med skydsväst och karbin bär med sig :gremwink:
 
Top