Nekromanti bärförmåga

jennatar

Veteran
När jag gjorde en rp (ghor-dvärg) så slog jag fysisk egenskap dubbel bärf. det hela slutade med att min starke dvärg kunde bära 88 kg utan svårighetsökning och 176kg med en svårighetsökning.
Detta är ingen debattgrej utan bara ett sätt att visa att Aeons dröm är outgrundlig

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Hur har du räknat egentligen ?

Har din dvärg 44 i STY och TÅL ?

Du vet att BF beräknas som medelvärdet av din STY och TÅL, inte summan.
BF = (STY + TÅL)/2

Perenna

Swordsman
Hur har du räknat egentligen ?
Har din dvärg 44 i STY och TÅL ?

Bärförmågan är medelvärdet av STY och TÅL ja, men Du får inte någon svårighetsökning förrän vid BF x 3. Innan dess är det bara Förflyttning som förändras.

Det verkar som om personen i övrigt påstår sig ha både 22 i STY och TÅL, vilket ger BF 44 (med egenskapen 'Packåsna')! Detta är möjligt med en Ghor-dvärg, i och med att de har +4 i både STY och TÅL vid framslagning. I annat fall finns ju även egenskaper som 'Extraordinärt stark'.

Sedan är det en annan sak att en sådan rollperson skulle kännas alldeles för löjlig för att någonsin få vara med i vår spelgrupp, men det är ju upp till var och en...

jennatar

Veteran
De skyhöga värdena kommer av ett hjälte experiment där vi inte har spelat med rpna p.g.a svårigheten av att spela en helt okänd rp som borde vara en av de kändaste personer i hela världen och att det blir löjligt att svinga två kraggsvärd och aldrig ha nåra svårigheter med nånting.
Man kan ju däremot anpassa kampanjen efter rpna men då känns det ju onödigt att göra det.

Systemet går till som följer och är någolunda balanserat.

Femx 3t6
tvåx 2t6+4
tvåx 2t6+6
enx 2t6+9

Stryk en och placera ut på grundegenskaperna.
Det blir ju höga värden men lite mer att en tjuv kan ha otrolig RÖR och en lärd hög BIL.

Virocon

Swordsman
Aeon sover, var lite tyst

Det står väl någonstans i regelboken att man som SL ska ingripa då slagen man gör blir absurda? Jag menar, 176 kg är oacceptabelt...

"Och Aeon må sova, men genom Eo upprätthålls hans vilja. I henne är han alltid vaken, och ser över Sovarens bur. Och när Ru'chá lyfter 176 kg, då är det f*nimig dags att vakna..."
-- Alviskt Djungelordspråk

/Virocon Illauntan fín Thil t'un Sanari

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Aeon sover, var lite tyst

"Och Aeon må sova, men genom Eo upprätthålls hans vilja. I henne är han alltid vaken, och ser över Sovarens bur. Och när Ru'chá lyfter 176 kg, då är det f*nimig dags att vakna..."
-- Alviskt Djungelordspråk

Du är rolig/images/icons/smile.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Bärförmågan är medelvärdet av STY och TÅL ja, men Du får inte någon svårighetsökning förrän vid BF x 3. Innan dess är det bara Förflyttning som förändras.

Ja, och extra utmattning vid varje genomförd stridshandling

Virocon

Swordsman
Tack

Tackar!/images/icons/laugh.gif

Så vad tror du, har vi övertygat liraren om att dvärgar inte blir så starka ännu? Nog för att det stämmer regeltekniskt (om man nu har sådan osannolik tur), men det fungerar inte...

/Virocon, som anser att dvärgar borde vara svagare än troll

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Tack

har man 22/22 i STY/TÅL så är man extremt stark för att vara dvärg.

En sådan dvärg är för dvärgasläktet som vad Arnold och killarna på "världens starkaste man" är för det mänskliga släktet.
Kort och gott, det är extremt.
Inte omöjligt, men extremt.

Så visst, det är en extrem dvärg, det kan vi hålla med om. Jag skulle nog säga att det är packåsne fördelen som är trasig, den borde inte ge så mycket extra Bärförmåga.

Virocon

Swordsman
Arnold-Barbaren

Uppenbarligen är dessa extrema exempel, men ändock kan jag inte se hur Arnold skulle kunna vara så svag(/images/icons/hairy.gif

Om Arnold bara skulle ha 18 i styrka och tålighet så borde det finnas en sjuj*vla massa mer muskelberg, då 18 inte är så fantastiskt ovanligt. Jag skulle nog snarare säga att Arnold har typ 21 eller 22, han har ju trots allt tränat. Och tänk på att träning under lång nog tid ger ett lätt slag (Ob2T6) mot attributet för att höja det ett steg. På liknande sätt borde dvärgarna kunna ha invånare med högre styrka, även om det är svårt att slå över 20 med Ob2T6 så har de ju några miljoner slag på sig...

Men återigen, packåsneeffekten är nog avsedd för lägre attribut.

/Virocon, Vrängare av tankar

DAKRilla

Hero
Slå fram värden [OT]

I våran spelgrupp kör vi med att man slår 2T6+4 sju gånger och placerar ut dessa på STY, TÅL osv. Vi slår sedan 2T6+4 för både SYN och HÖR som inte får placeras (vet inte varför det inte är 9 * 2T6+4 som placeras, måste fråga SL). På detta sätt så får man varken skyhöga eller patetiskt låga värden, utan man får det lite mer jämnt. Men våra karaktärer BÖRJAR inte som hjältar iofs.

maldino

Veteran
Re: Arnold-Barbaren

Appropå träna och extrmt starka karaktärer.

Vad säger ni angående att SL ska tillåta att en karaktär som har t.e.x 17 eller 18 i STY att träna upp muskelmassan så att han får en STY på över 18. Är det möjligt och i så fall hur mycket skulle jag som SL låta mina rollspelare träna upp sina gubbar.
Jag vill påpeka att vi i våran grupp är seriösa rollspelare som inte är ute efter att ge våra gubbar maximala värden, det var bara en tanke jag fick.

maldino

Veteran
Re: Aeon sover, var lite tyst

Jag håller med...

Är det inte bättre av SL att låta rollspelaren slå om slaget på fysiska förmågor och ta något annat istället för att få extrema värden på en karaktär?

maldino

Veteran
Re: Slå fram värden [OT]

Att låta rollspelarna få en del dåliga värden ger också karaktären lite mer färg och den blir på så sätt lättare och roligare att rollspela tycker jag (och mina RP:s för den delen).
Vi slår alltid fram våra värden med 3T6 nio gånger och sedan låter jag RP:na sätta ut värdena på valfria platser, på det sättet kan det skapas en del rätt intressanta karaktärer.

DAKRilla

Hero

"Bra" och "dåligt" är båda relativa begrepp som kan betyda så olika, så därför föredrar jag att inte använda dem. Men jag gör ett undantag.
2T6+4 innebär att summan som minst kan bli 6, och det är ett "dåligt" värde. Värden som är under detta är patetiska värden, som ofta kan handikappa rollpersonen på flera sätt, ofta på ett sätt som totalt förändrar den bild man hade av karaktären innan man slog fram dess attribut.
T.ex. så har jag en karaktär som har 5 i STY, 6 i PER och 5 i SYN (Framslagen med 2T6+4). Dessa värden var inte direkt några höjdare, utan väldigt dåliga rent av. Dessa handikapp har varit ganska jobbiga i mitt spelande, men det har löst sej, visserligen bättre än vad jag först trodde att det skulle, men min karaktär blev inte som jag tänkte mej, vilket blev något av en besvikelse, en väldigt liten dock. (Kan nämna att två av mina bakgrundsslag blev nackdelar också)
Och vad menar jag med detta? Dåliga värden är roliga att spela med, precis som du sa, men jag definierar "dåligt" högre än 3-5 (som endast är möjligt med 3T6 (om man jämför med 2T6+4) om man bortser från diverse modifikationer). Helst så skall dess dåliga värden vara kring 7-9. Dessa värden ger, som du nämnde, mer färg åt ens karaktär. Men värden som är så låga som 3-5 är rent löjligt låga, och ger visserligen aningen mer färg som ett par något högre värden. Men dessa extremt låga värden blir självklart enormt utmärkande på karaktären (ofta på ett löjligt sätt), men de blir alltför för extrema för mitt tycke, alltså på ett negativt sätt. De kan ju, som jag nämnde, ändra ens planer för karaktären mer än vad som är kul.

Jag skulle kunna sammanfatta detta med en enkel tabell:
3-5: För extrema
6: Ok
7-9: Kul
10-12: Alldagliga, men Ok (ett par attribut bör givetvis ha ett par sådana värden)
13+: Beror på (men nu var det låga värden vi diskuterade, inte höga)

Detta är dock vad jag tycker och jag vet att många inte håller med mej, men jag var bara tvungen att få förklara mej, för jag gillar verkligen karaktärer som inte är hjältar, utan snarare tvärtom.

maldino

Veteran

O.K "I rest my case"...

Jag håller med dig om att förmånga bottennapp (till exempel 3 i STY, 4:a i TÅL och 4 i PSY) inte blir någon spelvärd karaktär, men tycker fortfarande, utifrån om de andra värdena hos rollpersonen är höga, att ett "extremt" värde kan man ändå ha om det inte blir ett handikapp för karaktären (som en 3:a i PER kan dock bli ganska rolig att rollspela). Annars håller jag med... /images/icons/thinks.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Arnold-Barbaren

Om Arnold bara skulle ha 18 i styrka och tålighet så borde det finnas en sjuj*vla massa mer muskelberg, då 18 inte är så fantastiskt ovanligt. Jag skulle nog snarare säga att Arnold har typ 21 eller 22, han har ju trots allt tränat.

Detta är en fråga om hur man ser på värdesskalan.
Jag ser värdet 18 som ett extremvärde
Sedan ser jag 19+ som ett omänskligt högt värde(för att människor kan egentligen inte få det.)

Alltså, jag ser värden på över 18 som reserverade för:
Fantasy-hjältar
Icke-människor
Folk med Cybernetiska muskelumpningar (Om vi spelar Sci-Fi)

Men det kanske bara är jag som har stor respekt för en kille med 18 i STY...