Re: Slå fram värden [OT]
"Bra" och "dåligt" är båda relativa begrepp som kan betyda så olika, så därför föredrar jag att inte använda dem. Men jag gör ett undantag.
2T6+4 innebär att summan som minst kan bli 6, och det är ett "dåligt" värde. Värden som är under detta är patetiska värden, som ofta kan handikappa rollpersonen på flera sätt, ofta på ett sätt som totalt förändrar den bild man hade av karaktären innan man slog fram dess attribut.
T.ex. så har jag en karaktär som har 5 i STY, 6 i PER och 5 i SYN (Framslagen med 2T6+4). Dessa värden var inte direkt några höjdare, utan väldigt dåliga rent av. Dessa handikapp har varit ganska jobbiga i mitt spelande, men det har löst sej, visserligen bättre än vad jag först trodde att det skulle, men min karaktär blev inte som jag tänkte mej, vilket blev något av en besvikelse, en väldigt liten dock. (Kan nämna att två av mina bakgrundsslag blev nackdelar också)
Och vad menar jag med detta? Dåliga värden är roliga att spela med, precis som du sa, men jag definierar "dåligt" högre än 3-5 (som endast är möjligt med 3T6 (om man jämför med 2T6+4) om man bortser från diverse modifikationer). Helst så skall dess dåliga värden vara kring 7-9. Dessa värden ger, som du nämnde, mer färg åt ens karaktär. Men värden som är så låga som 3-5 är rent löjligt låga, och ger visserligen aningen mer färg som ett par något högre värden. Men dessa extremt låga värden blir självklart enormt utmärkande på karaktären (ofta på ett löjligt sätt), men de blir alltför för extrema för mitt tycke, alltså på ett negativt sätt. De kan ju, som jag nämnde, ändra ens planer för karaktären mer än vad som är kul.
Jag skulle kunna sammanfatta detta med en enkel tabell:
3-5: För extrema
6: Ok
7-9: Kul
10-12: Alldagliga, men Ok (ett par attribut bör givetvis ha ett par sådana värden)
13+: Beror på (men nu var det låga värden vi diskuterade, inte höga)
Detta är dock vad jag tycker och jag vet att många inte håller med mej, men jag var bara tvungen att få förklara mej, för jag gillar verkligen karaktärer som inte är hjältar, utan snarare tvärtom.