Nekromanti bärförmåga

volador

Veteran
Re: Slå fram värden [OT]

DAKrilla skrev:

Jag skulle kunna sammanfatta detta med en enkel tabell:
3-5: För extrema
6: Ok
7-9: Kul
10-12: Alldagliga, men Ok (ett par attribut bör givetvis ha ett par sådana värden)
13+: Beror på (men nu var det låga värden vi diskuterade, inte höga)

----------------------------------------------------------------------------------------

Jag håller inte riktigt med där, 8 och uppåt är spelbart men däremot 7 och neråt är extremt. 7 i sty, rör eller tål skulle fungera, men att spela en karaktär med 7 eller mindre i t ex psy, vil eller per skulle knappt gå....och viktigast av allt, det skulle inte vara speciellt kul. syn och hör skulle fungera med, men frågan är hur kul det är vara väldigt närsynt eller halvdöv?

När det gäller grundegenskaperna från start tycker jag inte man ska slå fram dem överhuvudtaget.....köp dem istället. I våran grupp kör vi 110 poäng att använda på alla nio attribut, och fungerar riktigt bra

Sabelkatten

Swordsman

He. När de första fyra spelarna gjorde sina karaktärer till Eon teens hade ingen över 5 i HÖR. (Bort)förklaringen blev att vi "lyssnat för mycket på progressiva barder" /images/icons/laugh.gif.

/Henrik

Virocon

Swordsman
Re: Arnold-Barbaren

Men herre Gud, hur lätt tror du det är att nå ett resultat över 18 med Ob2T6? Lika sannolikt som att man kommer över nivån med träning i verkliga livet. Kämpa inte emot realism, hädare!

DAKRilla

Hero

Jag håller inte riktigt med dej. Om du tycker att 7 fungerar i fysiska attribut så varför skulle de inte fungera i t.ex. psykiska som Psy och Vil? En efterbliven person med låg Psy (och Bil) skulle lätt kunna vara kul att spela med. Lite mer barnslig i sitt tankesätt, och gärna smått intresserad av att lära sej saker (särskilt sagor och legender och dylikt), men att man har lite svårt att få sakerna att "fastna". En låg Vil skulle inte heller vara så värst tråkig. Det är bara att spela personen lättpåverkad och kanske med aningen dåligt självförtroende.
Föresten så skulle 7 eller t.o.m. lägre i Per kunna vara riktigt roligt det med. En person som ofta blir lite ovän med folk och är allmänt otrevlig skulle kunna gestalta detta, eller så en person som är asocial på grund av blyghet eller liknande, som bara har det lite svårt i sociala situationer.
Vidare så är det inte så svårt att spela en person med dålig Syn. Förutom att det lätt kan korrigeras med ögonglas (om man har pengarna till det) så är det bara som så att man ser dåligt på andra avstånd än rätt nära. Man kan inte läsa skyltar som är 5 meter bort, men man kan urskilja personer på något längre avstånd. (Om man anstränger sej och kisar så kan man säkert läsa skylten och urskilja personen på ett ännu längre avstånd, det har jag av egen erfarenhet lärt mej). Dessutom så kan ju en dålig Syn också innebära att man bara är ouppmärksam (har jag för mej), och om det nu är ett direkt synfel så kan det ju innebära antingen långsynthet och närsynthet, och dessa har ju olika nackdelar, så man kan oftast hitta en som passar en bättre än den andre.
Dålig Hör borde inte heller vara så svår eller trist att spela med eftersom det knappast påverkar spelandet alls. Möjligen (om man nu verkligen vill spela efter sina attribut) så kan man lotsas att man inte hörde vad en viss SLP eller RP sade, och måste be honom att återupprepa sej. Att man ständigt inte kommer höra saker som kräver ett Hör-slag är ju inte heller särskilt bekymmersvärt, eftersom man oftast har ett par vänner med sej som kanske uppfattar ljuden.

Alla dessa "milda handikapp" går att leva med, och 7 i ett attribut borde motsvara dem. Kan kanske hålla med om att 6 är aningen på gränsen till extrem, men 7 tycker jag inte är det.

Re: Arnold-Barbaren

Jag skulle vara extremt besviken omjag gjorde en RP med 18 i STY, här ska det va 20 och uppåt (obs jag spelar Frakk-truhk)

volador

Veteran

Ok för att VIL, SYN och HÖR skulle fungera med låga värden, VIL skulle dock vara ganska meningslöst då du så gott som aldrig skulle få göra som du vill (om inte dina med-äventyrare är generösa)....SYN och HÖR skulle kanske till och med vara kul på sina håll, men jag skulle nog inte trivas med det i längden. Vad det beträffar PSY så anser jag att det i stort sett är omöjligt att spela någon som är både mycket intelligentar än vad du är i verkligheten (vilket i och för sig kan lösas med att SL låter dig komma på saker och ting då och då) eller dummare.....har du 8 i PSY är du bara väldigt dum, vilket kan gestaltas ganska lätt av en erfaren spelare men har du <7 så har du med största sannolikhet någon form av psykiska problem, vilket skulle vara väldigt väldigt svårt att gestalta på ett trovärdigt sätt. Ett extremt lågt värde på PER skulle inte fungera heller, visst det skulle vara kul att vara otrevlig mot allt och alla men frågan är hur lång tid det dröjer innan de andra rollpersonerna tröttnar på dig och reser utan dig istället? (om de spelar sina karaktärer bra vill säga)

Detta är i och för sig bara mina åsikter....men enligt vad jag har fått fram av regelboken så anser Neogames att 7 och 14 är 'magiska' gränser vad det gäller både grundattribut och kraktärsdrag.