Nekromanti Bärförmåga?

D&Dveteran

Veteran
Jag har aldrig spelat Eon tidigare, men en kompis inhadlade det för en tid sedan. En kort fråga: vad innebär bärförmåga? Enligt boken är ens bärförmåga (TÅL+STY)/2, vilket skulle innebära att min dvärg med styrka 22 och tålighet 19 endast skulle kunna bära omkring 20kg (om bärförmåga då innebär ens totala bärkapacitet). Detta kan väl inte stämma? En veckas dagsransoner väger ju mer än detta! Det är antagligen bara jag som är allmänt korkad, så ni lite smartare personer kanske skulle kunna klara upp saker och ting för mig.
Tack på förhand!

Hjalle

Swashbuckler
Tja, du kan mycket väl bära mer än 20 kg med din dvärg - men om belastningen överskrider 20 kg så får du -1 i Förflyttning och +1 Utmattning på allt du gör. Om Belastningen överskrider BFx2 innebär detta -2 i Förflyttning samt +Ob1T6 i Svårighet på allt man gör, utöver två extra Utmattning. Om Belstning överskrider BFx3 innebär detta +Ob2T6 på allt du gör samt +3 utammtning, och -3 i Förflyttning. O s v. Så din dvärg kan bära långt mer än 20 kg, men gör han det får han svårare på sina handlingar, mer utmattning samt mindre förflyttning.

-Hjalle

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Nej.

Din bärförmåga är bara hur många kilogram utrustning du kan bära och fortfarande vara obehindrad. Jag tror inte att det finns någon maxgräns i canon, så SL får säga ifrån när det blir för mycket.

/Naug

Kenzui

Warrior
Du vet säkert redan att kläder och rustningar halveras. Men det är lungt att använda 39kg, om man går efter mina mått, sen blir det allt för mycket svårigheter och utmatning.

GlueBall_UBBT

Warrior
Re: Bärförmåga? [lite OT]

Nu är det så här att min bror gjorde lumpen som jägare granatkastarpluton. Han är 191 cm lång och vägde då 80 kg. Hans packning vägde sammanlagt 84 kg. Detta tränades han med, gjorde stridsövningar och exercis. Han gick ut lumpen med högsta betyg inom alla graderna. Något som i eon hade varit omöjligt, för han hade haft +OB2t6 till +OB3t6 på allt han haft för sig, vilket hade lett till fummel större delen av tiden.

Så jag tar bärförmågereglerna med lite salt. Det blir helt enkelt mycket svårare för snabbt i eon.

didde

Veteran

Jo, sånt gör man i lumpen. Men inte ger du in i strid med 80kg i lumpen inte. Och sedan är 2T6 inte alls så svårt + att man måste anstränga sig för att ha koll på sig själv med 80kg packning och du kan utan svårigheter ramla med 80kg.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Ryggsäcksförmåga? [lite OT]

Å andra sidan har moderna militärer allmänt optade ryggsäckar som säkerligen testats fram och tillbaka i ett halvsekel eller något. Det är säkert inget fel på Mundanas ryggsäckar, men riktigt så perfekt anpassade för avlastning av axlarna, fri rörlighet och bös tror jag inte de är på långa vägar. Också prylarna som packas ned är mer komprimerade i våra dagar.

- Ymir, påpekar

Kenzui

Warrior

2t6 är inte svårt, men tex själva svärdshugget bara det är 3t6 sammanlagt är det mycketsvårt 5t6. Och att ramla är inget problem, men att resa sig, det kan bli tungt liksom, han bar ju faktiskt omkring på nästan hela sin egen kroppsvikt.

didde

Veteran

Jo, vilket jag håller med reglerna. Det är fan inte lätt att ha 80kg på ryggen och svinga ett svärd (som även det väger lite).
Resa sig är svårt ja.
Och i övrigt håller jag med dig :gremlaugh:

malmkvist

Warrior
Fast 20 kg utan att få módifikationer är ganska bra...Då rör man sig obehindrat i allt vad det gäller, smyga, slåss (svinga en dubbelyxa), klättra (kanske inte dvärgar...) etc...
Inslaget om lumpen är helt ok. Jag gjorde själv lumpen som jägare på I22 och det är ganska mycket saker man har på sig, och visst, man klarar av att bära en 50-60 kg på sig och gå eller åka skidor. Men jag klättrar definitivt inte i rep med den, eller svingar ett tvåhandssvärd utan att bli dödligt trött.