Nekromanti Bäst 2007

Ymir

Liten kantbaron
Filmer: 2007 var ett lågvattenår för asiatisk film, men i gengäld kom det verkligen en massa bra, intressant och tankeväckande film från Europa. Särskilt tysk och rumänsk film verkar väldigt hett just nu. Årets tre filmhöjdpunkter var:

'Den fria viljan', tyskt drama om en våldtäktsman som försöker göra revansch i samhället, och en trasig ung kvinna som förälskar sig i honom. Filmen lyckades förena 'den asiatiska tystnaden' med post-sovjetisk socialrealism på ett både kargt och vackert sätt jag aldrig riktigt stött på förr, och skådespeleriet var helt enastående.

'4 månader, 3 veckor och 2 Dagar', rumänskt drama om en studentska under Ceau?escu-regimen som försöker hjälpa en väninna att genomföra en illegal abort. Filmskaparna lyckades verkligen göra mycket av den till synes enkla plotten, och skapa en genuin närvarokänsla som gjorde att scenerna kändes ända in i märgen. Där fanns också några otroligt snygga nattscener.

'Inside', fransk slasher, om en gravid kvinna som efter att ha överlevt en skum trafikolycka inser att någon är ute efter barnet hon bär på. Det var en slasher som inte flippade ut förrän väldigt nära slutet, och gudarna ska veta att sådana inte växer på träd. Fram till utflippningen var den både genuint snygg och genuint läskig, och jag och syrran praktiskt taget vred oss i biostolarna åt den.

Ett tröstpris går också till 'Broken trail', dels för att det sannolikt är den bästa tv-filmen på decennier, dels för att det är den första film jag någonsin sett där kinesisk fotlindning faktiskt tas upp rent konkret.

TV-Serier: 'Avatar - The Last Airbender'. Skitkool setting, fantastiska karaktärer, solid och förvånansvärt mogen plott. När blev barn-tv så obscent jävla bra?

Böcker: 'Sailing to Sarantium' och 'Lord of Emperors', om en enkel mosaikläggare som blir insyltad i en massa intriger i ett pseudo-Bysans, är kanske det bästa Guy Gavriel Kay skrivit till dags dato. Plotten är trollbindande och prosan underskön, och -ingen- annan kan levandegöra äldre samhällen så väl som Kay.

Serier: 'Blade of the Immortal' håller stilen som vanligt, men den börjar kanske bli lite väl seg nu. Det finns dock inget annat i serieväg som ens är i närheten, så den fortsätter att vara bäst även i år. Jag har iofs återupplivat min förtjusning i Marvels gamla Savage Sword of Conan...den tidnigen var verkligen jävligt bra ibland.

Musik: Jag vet inte riktigt vad jag introducerats till precis det här året, men Eingma är en trolig kandidat. Det är en mongolisk sångare och hans lilla systerdotter som sjunger söta sånger om att de älskar får och trivs som kinesiska subjects, pretty much, och som gjorde fullkomlig succé på nån gala i Kina. Som de flesta kinesiska band är deras scenshower fruktansvärda, men musiken är oemotståndlig, så det jämnar ut sig. Eftersom det mesta annat jag börjat lyssna på först i år är typ antingen slentrianmässig arabisk gladpop eller Alice Deejay-derivat, är Eingma ganska lämpliga kandidater till Bäst 2007. De mystiska, tjeckiska Neznámy Interpret har årets enskilt bästa låt dock, med den svängiga 'Stopa 1'.

Rollspel: Neogames utgivning i år har inte imponerat, och jag har som vanligt knappt köpt några nya rollspel. Jag fick 'Qin' häromdagen dock, och det verkar verkligen lovande, men jag har långt ifrån hunnit läsa tillräckligt för att fälla ett vettigt omdöme om det. 'Bästa rollspel 2007' får helt enkelt vänta tills jag skummat tillräckligt mycket av Qin för att kunna hylla det med gott samvete.

Internetsajt: Wikipedia, som alltid och för evigt. Kanske mänsklighetens största bedrift efter elden, hjulet, smideskonsten, pappret och tryckpressen, typ. Det är liksom Akashic Records, fast på riktigt. Hur kan -något- någonsin bli mer awesome än det?

...och årets största överraskning, sedan, var nog att 'Beowulf' inte sög.

- Ymir, summerar

Troberg

Sinister eater
Internetsajt: Wikipedia, som alltid och för evigt. Kanske mänsklighetens största bedrift efter elden, hjulet, smideskonsten, pappret och tryckpressen, typ. Det är liksom Akashic Records, fast på riktigt. Hur kan -något- någonsin bli mer awesome än det?
En site som också bör omnämnas är www.archive.org. Den har som målsättning att tillhandahålla så mycket som möjligt av alla former av kultur som den kan. Där finns allt från musik och filmer till böcker och program, allt sådant som ligger under licenser som gör det möjligt eller som inte längre är skyddat av upphovsrätt. Tex finns filmer som Nosferatu nedladdningsbara där.

Ett mycket lovvärt initiativ. Synd bara att deras bandbredd ligger på gränsen konstant, så siten är alltid trög.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ojojoj, jag skulle kunna spendera sida efter sida med att påtvinga folk listor över saker jag gillat...

Jag klarar dock inte alls av att sortera mina listor, så håll till godo med några snabba:

Årets rollspelsköp:

Supergänget
Gestalt

Årets Mest Lyssnade Musik:

Creedence Clearwater Revival
Beatles
Svullo
They Might be Giants

Årets bästa filmer (som jag sett i år alltså, vissa har jag ingen aning om när de släpptes:

Transformers: The Movie
The Fountain
Pans Labyrint
Back to the Future I-III (inte sett på år och dag, håller fortfarande)
Fear and Loathing in Las Vegas

Årets bästa serietidningsläsning:

The Ultimates
The Authority
BPRD
Hellboy
Ruins

Bäst på TV

Dr. Who
Lost
Heroes
House
Dexter
My Name is Earl

Bästa Firefox-tilläggen: (googla era lata jävlar)

Zotero
Foxmarks
Resizable Form Fields

Jag återkommer om jag kommer på fler saker att lista...

Big Marco

Läskig
Bästa dataspel

Jag trodde att Crysis skulle stå helt ohotad. Crysis är ungefär världens bästa spel. Men ett annat mästerverk tog platsen i mitt hjärta i år - Call of Duty 4: Modern Warfare.

Okay, kampanjen var skrämmande kort (ca 6h) men jävlar vilket bra manus och vilken dramaturgi! Jag har aldrig sett maken ndg dataspel. COD4 kändes som att faktiskt spela en riktigt bra Jerry Bruckheimer-film. Superbt tempo, omväxling, action, svett och karaktärer. För första gången på mycket länge grät jag (två ggr!) under spelandet av ett dataspel! En first-person-shooter dessutom. Vissa scener är gjorda just för att föra story framåt och det gör speletupplevelsen mycket mer komplett. Greppet att man spelar olika personer som jobbar mot samma mål på olika platser är genialiskt så man slipper känslan av att man är en enmansarmé som klarar allt (primärt spelar man en brittisk SAS-soldat och en amerikansk Force Recon-marinkårist). Även att genom tidshopp förmedla key plot elements (att man får spela "historien" i stället att bara se den i en cut scene eller få det upprapat) är ultrasmart. Flera av uppdragen kommer jag att minnas för all framtid.

Sedan är spelet så otroligt snyggt och animationerna är det bästa jag har sett! De kanske inte är helt realistiska men när man skjuter folk så blir det Hollywood-snyggt och dramatiskt. Små detaljer höjer spänningen - som att om man skjuter ned en fiende så att han nästan dör (typ en 5,56mm i armen) så ligger han ned och kvider, men det hindrar honom inte från att dra en pistol och fortsätta att skjuta eller kanske lobba en handgranat som sista handling. Vapnen känns väldigt rätt och en irriterande del från Crysis finns inte med i COD4 - här sänks de flesta fiender av en-två träffar (till skillnad från fem-sex i Crysis) vilket gör att det blir ett snabbare tempo i spelet.

Greppet att man sällan är ensam gör också att spelupplevelsen blir bättre. Man har nästan alltid med sig stridsvänner som gör ett bra jobb med att ge täckeld och bistå i striderna.

Dessutom är musiken skriven av Harry Gregson-Williams, Hans Zimmers samarbetspartner, och den är mycket välskriven och förhöjer upplevelsen genom att vara dynamisk och situationsberoende.

Och när spelet är slut så infinner sig den känslan jag tycker är ack så viktig - spelade det någon roll (inom spelvärldens logik)? Världen är inte en bättre plats nödvändigtvis, vilket bara förstärker känslan av grim-n-gritty som har genomsyrat hela spelet.

Jag bifogar en trailer som inte säger så mycket men visar ändå på snyggheten och framför allt de fantastiska animationerna (nästan all grafik är ingame-grafik och är alltså inga cutscenes eller filmer - och ja, man får under ett uppdrag spela som skytt i en AC-130 och genom mörkersikten skjuta med 40mm eller 105mm kanon på fiender!).

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/2JC3UMJ2It4&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/2JC3UMJ2It4&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Och här en film som tydligare visar på gameplay; här spelar man en prickskytt som tillsammans med sitt befäl (världens hårdaste SAS-skotte!) befinner sig vid Tjernobyl efter katastrofen. En riktigt intensiv bana med mycket blandning av smyga och one-shot-one-kill. (filmen är klippt för att inte visa plot-element).

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/A5tmh3POrtk&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/A5tmh3POrtk&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Här en till, när man som SAS angriper ett fartyg. Grim-n-gritty, skjuter sovande, och mäktigt när man får eldunderstöd av helikopter. Här ser man också att man inte måste lösa hela banan själv utan att man har smarta kompisar som kan lösa uppgifter.

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/pGWPW95XggA&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/pGWPW95XggA&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Marukusu

Hero
"TV-Serier: 'Avatar - The Last Airbender'. Skitkool setting, fantastiska karaktärer, solid och förvånansvärt mogen plott. När blev barn-tv så obscent jävla bra?"

Aye!
Eldnationen är så helvetiskt jävla ball att jag ämnar att tokrippa den för eget bruk i rollspel. Kina? Eld? Imperialism? ÅNGKRAFT?!?!?!
Klockrent.

Jävla synd att Mako, rösten till den ballaste karaktären Iroh, är död.

Man Mountainman

Storsvagåret
Som vanligt är jag värdelös på att hänga med i min samtid, men here goes.

Bästa nya webserie: Octopus Pie; gör "unga hippa människor i storstaden" med hjärta.
Bästa populärvetenskapliga bok: Mark Lynas - Six Degrees; en oerhört skakande sammanfattning av aktuella klimatprognoser.
Bästa independentrollspel: Jared Sorensen - Lacuna (även om jag inte är säker på om utgivningsåret verkligen är 2007)

/Kalle

Mattis

Swordsman
Re: Bäst musik 2007

Årest fem bästa skivor
* Bright Eyes - Cassadaga (mer country än förut = bättre)
* At The Throne of Judgment - The Arcanum Order (med titlar som "Horus Rises" kan det bara inte gå fel. Det är dock möjligt årets lökigaste video också)
* Bishop Allen - The Broken String (har man mer än en låt med ukulele måste skivan vara med på årsbästa. Gäller inte den där orkestern.)
* August Burns Red - Messengers (mer tekniskt men ändå enklare än förut)
* Stars - In Our Bedroom After The War

Bubblare: Circa Survive - On Letting Go, Fall Out Boy - Infinity On High, Path Of No Return - The Absinthe Dreams

Årets bästa låtar är (förstås) Familjen - Det Snurrar i Min Skalle och The Almost - Say This Sooner.

Årets besvikelse var Armor For Sleep - Smile For Them. Vad hände? Fan.

Balderk

Swashbuckler
Okej, här kommer mina topplistor.

Bästa musik: Old Crow Medecine Show- Big Iron World. Sjukt bra country. Denna har rullat läääänge i min iPod. Osäker på utgivningsår dock.

Bästa film: Svårt. Den bästa filmen jag har sett i år är utan tvekan den exakt 50 år gamla 12 Edsvurna män (12 Angry Men, 1957). Av filmerna som faktiskt har haft premiär i år får jag nog säga Pans labyrint, även om den inte är mer än en fyra. Vad har det kommit för filmer i år egentligen?

Bästa TV: 2007 har varit ett bra tv-år. Entourage bjöd på 1½ bra säsong och vi har även sett nya serier som t ex Californication som varit riktigt bra. 2007 var också året då jag upptäckte Curb Your Enthusiasm. Dessutom bjöd början av året på andra säsongen av Rome , som vida överträffade den första säsongen. För att inte glömma den engelska pärlan Jekyll, som jag förvisso inte har hunnit se klart.

Bästa TV 2007 blir: Rome

Bästa TV-spel 2007: Jag skulle verkligen vilja skriva Bioshock här. Men faktum är att som den dåliga tv-spelare jag är lyckades jag aldrig spela särskilt mycket av det. Assasins Creed är jag mitt inne i och Call of Duty 4: Modern Warfare togs hem först idag. Så vad blir mitt svar? NHL 2008 för den bästa inlevelsen jag någonsin fått i ett hockeyspel.

Mest överskattat 2007: utan tvekan Facebook

Bästa ögonblicket 2007: När Björklöven krigade sig till kvalserien

Bästa Rollspelsminnet 2007: A Con of You. Anders Sveen är något av min hjälte. Men säg det inte till honom, han blir så kaxig.

Bästa Rollspelsinitativet 2007: Att jag äntligen tog mig för att spelleda. Att det sedan blev väldigt lyckat var en stor bonus.

Största rollspelsbevikelsen 2007: GothCon. Det roligatse vi spelade var det vi spelade själva inom gruppen. Men vi kommer tillbaka 2008 ändå.

Detta blev lite rörigt misstänker jag, men jag ska jobba imorgon så det får bli som det vart.

/Jonas, som lyckades skriva denna lista utan att nämna Poker.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Bäst 2007 (ot)

Bästa film: Svårt. Den bästa filmen jag har sett i år är utan tvekan den exakt 50 år gamla 12 Edsvurna män (12 Angry Men, 1957).
Visst är den bra! En av mina öde-ö-filmer.

/Anders

Storuggla

Champion

"Visst är den bra! En av mina öde-ö-filmer."

Kuligt nog är remaken för tv som gjordes 1997 med Jack Lemmon, George C Scott, James Gandolfini och Ossie Davis band andra riktigt, riktigt bra. Jag vet inte om det är Jack Lemmon som gnällspik eller George C Scott som jurymedlemmen som hatar sin son, men det är en film där jag menar att remaken är bättre än orginalet.

Storuggla, hur får man el till spelaren på den där ön?

Foggmock

Myrmidon
Bästa musik: Kapten Röd! Andra svenska tunga akter i samma genre har släppt bra album, men det är en som står ut. Kanske för att man tröttnat lite på Sture Allén/General Knas' låttexter som kompetent och snitsigt framför budskap om att resa sig upp och inte låta elden falna. Bra, men vi har hört det förut. Livelihood är också fantastiskt bra, men inte lika solid repetoar som Kaptenen.

Bästa film: Oj, jag har sett otroligt mycket film under året tack vare medlemsskap i Lovefilm, som jag nyttjat till fullo förutom ett par vackor när jag hade supit bort en av filmerna och inte kom mig för att förlustanmäla den. Sen plötsligt en dag då jag helt slumpartat dessutom råkade städa mitt rum dök den upp igen...

För att komma till någon slags slutsats så hugger jag två filmer jag sett nyligen - Solstorm (alla filmer som mördar Micke Persbrandt är bra) och Flags of our fathers som gjorde visst intryck. Solstorm var inte lika härsket svensk som jag trott och Flags of our fathers (jag ska se Letters from Iwo Jima så fort jag får möjlighet) var schysst vinklad och välspelad.

Bästa rollspel: Jag har inte köpt något rollspel under 2007 vad jag kan minnas. Bästa rollspelningen är och förblir Fallet Shlark under Snökon för snart ett år sen.

Bästa tevespel: Guitar Hero av diverse inkarnationer. Spelat som galen och äger nu till slut två egna plastgitarrer. Guitar Hero 3 vinner för låtlistan, men är gruvligt svårt på sina ställen jämfört med tvåan.

Bästa PC-spel: Portal, hands down. Finns inte så mycket att säga egentligen. World in Conflict blir god tvåa, som kommer bli nästa stora turneringsspel som hänger kvar länge. Detta insåg jag redan på Dreamhack Winter 2006 när jag betaspelade multiplayerläget. Befriande satirisk flaggviftning till trots (det är svenskar som har gjort spelet så det känns underbart parodiskt när man vältrar sig i jänkisk militärporr) är stämning och upplägg i enkelspelarkampanjen solitt. Det är inte 100% vad jag vill ha av ett spel, men det är ett mycket gott hantverk. Call of Duty 4 blev en stor besvikelse.

Bästa bok: Jag har börjat läsa Terry Pratchetts böcker, främst Guards-grenen, och inte helt oväntat förälskat mig. Av Guards! Guards! och Men at arms gillade jag Men at arms bäst, så det får bli årets bok för min del.

Balderk

Swashbuckler

Ja, verkligen. Den blev genast en av mina favoritfilmer genom alla tider. Så den skulle nog få följa med mig till ön också.

/Jonas

Balderk

Swashbuckler

Den har jag inte sett. Men jag har fan mycket svårt att tro dig. Vem spelar Henry Fondas roll?

/Jonas, konservativ

Storuggla

Champion

"Den har jag inte sett. Men jag har fan mycket svårt att tro dig. Vem spelar Henry Fondas roll?"

Jack Lemmon. Jurymedlem nummer 3, han som hatar sin son, spelas av George C Scott. Okej, den är inte bättre, men den är fan i mig inte dålig. Speciellt inte eftersom den är gjort för tv, vilket brukar betyda en hel del för kvaliten...

Storuggla, showtime

Balderk

Swashbuckler

Okej. Får fösöka ta och se den kanske. Kanske svår att fåtag på?

/Jonas, gillar showtime