Nekromanti Bäst 2009 och 2010

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Vad var bäst med rollspelsåret 2009, och vad ser du fram emot under rollspelsåret 2010?

Storuggla

Champion
Bäst? Mouse Guard.
Sämst? Lulu's fraktpriser.

Jag ser fram mot Fading Suns 3, Reign Endochirinågontingjobbigthetteden och John WIcks samurajhack av Houses of the Blooded.

Storuggla, listtråd är listtråd

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Bäst 2009:

* Indierummet Nordnordost på SävCon. Ett indierum så fantastiskt att vi startade en blog om det när vi kom hem.

* Den Yttersta Domen. Gnomvid och Walruzs sci-fi rollspel, som inte riktigt finns än. Men speltesterna har varit enastående. Året det kommer ut blir det årets bästa rollspel.

* Terjes äventyr Ett Hjärta av Stål till Itras By. Fantastiskt äventyr och ett trevligt spel i övrigt. Jag har nog spellett det tio gånger nu, varje gång har blivit Awesome!

Bäst 2010:

* Indierummet Nordnordost på SävCon. De firar tioårsjubileum nästa år, och vi lär hålla konvetet med ett indierum.

* Kadettspelet. Jag gjorde ett avbrott i arbetet med det för att göra SERU-utmaningen, men nu är jag laddad till tusen att börja fingra med det igen.

* Studiecirkel i indiespel. Skall ha en spelgrupp i den lokala rollspelsklubben som testar mysko indiespel under vårterminen. Det blir ascoolt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bäst? Upptäckten av Publit, tycker jag. Särskilt i kombination med Lulus fraktpriset.

Sämst? Att nya MC lades ner. Det hade fet potential.

EDIT: Ser fram emot:

- Att äntligen få det exemplar av Hero Systems grundböcker so jag beställde för en och en halv månad sedan

- Att få ut EB's färgutgåva

- Att få speltesta VÄRMEDÖD och Midnatt

Jag har för dålig koll och för lite intresse på rollspelsbranschen i stort för att ha koll på nån annans grejer än mina. Jag har hört att det kommer en nyutgåva av Nobilis, men annars är jag inte så upphetsad över någonting, faktiskt.

Arfert

Facit
Bäst 2009: FantasyCraft, A Song of Ice and Fire Roleplaying, nysläppet på Dragon Warriors (det var väl i våras?) och Mouseguard.

Ser fram mot: Dragon Age RPG kanske, eller en massa trevliga saker till A Song of Ice and Fire Roleplaying

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
  • Indierummet Nordnordost hamnar förstås på min lista också. Jag hade väldigt trevligt, fick göra fina t-shirts och fick det empiriskt bekräftat att Panty Explosion ÄR världens bästa rollspel.
  • Jeepform på GothCon. Knappast så att det var helt min bag men det var jäkligt kul att gå loss med Genesis, Bobby och Mumma. Dessutom med inte mindre än tre spelledare i slutändan. En bra erfarenhet i bagaget.
  • Forumiternas spelproduktion! På nattduksbordet bredvid mig ligger Version Noll, Matiné och Det sjätte inseglet. Evolutionens Barn och Medan världen går under var förvisso de ända spelen att ta sig ur SERU -09 men vi såg ju att det finns mycket mer som ligger och bubblar och det, mina vänner, det är härligt det.

Rickard

Urverk speldesign
Forumiternas spelproduktion!
Det här skriver jag under på. Det här forumet fullkomligen exploderade av tryckta spel under 2009.

Jag håller även med krank om Publit och jag hoppas att de blir en vettig print-on-demand-firma, då Lulus fraktpriser har blivit helt omänskliga. Nu har Lulu även sänkt mängdrabatten rätt rejält så att jag endast tjänar typ en tjuga per exemplar när jag beställer stora volymer.

Jag gillar att kollektivet Urverk speldesign har väckts till liv. Det var från början ett förslag från mig att slå mig ihop med Genesis för att enklare kunna sprida våra spel tillsammans och han hade gått i samma idéer om att slå sig ihop med någon, men innan jag gjort klart Matiné var det en hoper spelmakare som fanns i gänget. En eloge till krank som har slitit med hemsidan.

Under 2010 har jag mest egna projekt att se fram emot, där jag vill speltesta Mouse Guard, Trail of Cthulhu och Mutant-modden till Matiné och få alla att funka. Jag har lite annat på gång också i rent produktionsvägsmässigt men jag håller på det tills vidare då jag inte vet om jag hinner med det.

/Han som mest tänker speltesta ToC för att se om hans teori om spelet är rätt så att han kan säga till folk som tycker scenariona är rälsade har fel

MrG

Swashbuckler
Bäst 2009:
Arvet på GothCon, sista gänget, grymt bra. Eller kanske skulle jag säga Operation Fallen Reich, jag hade väntat på spelet i dryga året och livsbrädet diggar jag.
Också väldigt nöjd med att Pendragonkampanjen överlevt, trots massa spelare som blivit pappor.

Ser fram emot 2010:
Få igång rollspelshelgerna igen, saknar mitt gamla gäng som är spridda i landet och nu är sonen lagom så vi kan lösa det med barnvakt och få till spelande (och de i Trondheim är nyfikna på att komma till gbg för rollspel, bara det ger en drivkraft att försöka få ihop det).

-Gunnar

Poseur

Swashbuckler
Under 2010 vill jag att tillägsböcker till Noir skall utkomma, det vore underbart.
Något ännu underbarare vore att få spelare som engagerar sig lite mer och som gillar Noir.

/Poseur lite bitter