Bäst 2022

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Denna lista blir lite hastig då det är mycket ikväll.

Bästa rollspelsköp: Har inte köpt så mycket nytt, men Skrömt var sjukt inspirerande!

Bästa brädspelsköp: Terraforming Mars

Bästa tv-spelsköp: Fick ju dennai julklapp så egentligen är det inget köp men jag måste ju nämna min Amiga 500 Mini.

Bästa ej spelrelaterade köp: En flaska whisky av märket Floki samt vår nya lägenhet.

Bästa film jag sett detta år: Filmen är inte från i år, men The Lighthouse var verkligen magisk!

Bästa tv-serie: Rings of Power

Bästa forumit: Är inte förtjust i den frågan då det blir lite populäritetstävling, så jag slår ett slag för alla nya på forumet som sökt sig hit.

Bästa sak som hänt i allmänhet: Att min son kom till världen

Bästa kreativa sak som hänt: Att jag kommit så långt på Neotech-modulen jag skriver på.

Genesis

Ni dés ni maître
Bästa aha-upplevelse, i brist på bättre ord, var att får prova på att spela OSR med @Pilzefrau som domare. Väldigt intressant, och extremt annorlunda gentemot min vanliga spelstil. Känns verkligen som två helt olika aktiviteter med väldigt lite överlapp. Tusen tack. Pilze, för möjligheten!

Genesis

Ni dés ni maître
Bästa spelupplevelse vete fan. Finns många riktigt bra att välja mellan. Men jag tror att sessionen Se och göra i Aliatra på OGothCon kan ta priset. Första (och hittills enda) gången jag spelat spelet med en ensam rollperson, och det var verkligen riktigt bra. Mer personligt, mer introspektivt, och väldigt rörande. Kommer att bära med mig den berättelsen länge.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Det bästa som hände mig under året (i rollspelssammanhang) var givetvis SVEROK-utmärkelsen som Årets Spelare 2022.

Bästa rollspel: Blade Runner (även om jag fortfarande inte riktigt läst klart det)
Bästa rollspelsäventyr: Ikonernas död till Coriolis som jag väntat ihjäl mig på.
Bästa kompendiun: Äventyrskompendiet till Utan frid som höll en hög nivå rätt igenom.
Bästa Alexandria-moment: När jag slutligen lyckas lokalisera CoC-scenariot Vansinnig Väntan på Vidunder från OernCon V som jag varit på jakt efter i över ett års tid.

Bästa film (2022): "The Batman" och "Top Gun: Maverick" får dela på detta.
Bästa TV-serie: The Crown (säsong 5), men även Severance var riktigt bra på sitt skruvade sätt. "This is Us" som avslutades bör också nämnas.
Bästa miniserie: Mare of Easttown
Bästa svenska TV-serie: Tunna blå linjen (säsong 2)
Bästa svenska miniserie: "Äntligen" på SVTPlay.
Bästa comeback: GothCon XLV som mot alla odds blev av <3
Bästa datorspel: Return To Monkey Island
Bästa musikupptäckt: Sigur Rós

osv. osv.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Årets brädspel: Roligaste enskilda omgången är nog Spirit Island. Bra jäkla spel alltså. Borde skaffa det.
Sjukt bra spel. Har spelat Branch and Claw-expansionen också även om det gjorde spelet lite mer slumpmässigt. Älskar att man kan öka svårighetsgraden på så många sätt. Ser fram emot nästa gång jag får spela det.

Finns på Steam också.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Bästa rollspel jag spelat 2022 : Jag har spelat ett antal rollspel under 2022 och dom har alla varit lika bra men av olika anledningar

Bästa brädspel jag spelat 2022 : En polare köpte nya heroquest och vi spelade igenom äventyren i grundboken . Det är mer barndomsnostalgi än att att spelet är ett bra spel regelmekaniskt som gör att jag säger bästa brädspel 2022

Bästa tv-spel jag spelat 2022 : Resident Evil the village

Årets mest spelade musik 2022 : Får nog bli Sabaton och Wasp , dom har spelats rätt flitigt här hemma under 2022

Bästa film jag sett 2022 : Får nog bli topgun Maverick

Bästa tv-serie under 2022: inte Amazons svindyra fantasy fiasko iaf

Bästa bok jag läst 2022: Berts dassbok , alltid lika trevlig att förljuva ett besök på porslinstronen med lite toalettlektyr .

Bästa händelse under 2022: ingen , 2022 var inte mitt år .

Bifur

Veteran
Bästa kampanj: dött lopp mellan Enemy within med @Rymdhamster som SL och Tjurmannen från Kungsskär med Marco (forumit med inloggningsproblem som han inte löst så jag vet inte hans nick).

Bästa äventyr: Destroyer of Worlds. Alien i det formatet levererar igen. Väldigt träffsäkert och pålitligt.

Bästa rollspelsbok: Ruins of the lost realm. Mycket midgårdsstämning och suggestiva äventyrsplatser.

Feuflux

omjonasson.se
Vi gör ett halvseriöst (ordets Bästa ska kanske vara Mesta) försök att sammanfatta forums-2022 då. :)

Bästa definitionstråd: "Vanligt jävla rollspel"?

Bästa oväntade premiss: Varför är spelledare så kåta på att döda spelarnas rollpersoner?

Bästa faktagräv: Rollspelsdöden -- myt eller sanning?

Bästa starka åsikter: Diskussion om AI-genererade bilder

Bästa föräldratråd: Första tiden med nyfött barn

Bästa tips-tråd: Hur bygger man vanor?

Bästa oväntade tråd: Byxor som inte spricker

Bästa starka åsikter (i vissa fall utan att ha tittat ens): The Rings of Power och The Rings of Power (spoilertråd) får dela på denna

Bästa åldersnoja: Är det mest bara gamlingar på rollspel.nu?

Bästa existensiella fundering: Är WRNU social media?

Hedersomnämnande till @Sinisa_ som kickade igång mångas kreativ i flera trådar.

Hedersinstämmande angående @Gurgeh och @Magnus Seter som är så jäkla bra moderatorer. Ni gör många ingripande (vilket väl är trist att det behövs) men jag kan inte påminna mig att jag någonsin tänkt "det här var oresonabelt".

Och så har jag garanterat missat trådar/forumiter som borde nämnts, men så är det.

Organ

Out of time, out of mind
Bästa rollspel Det tycker jag är The One Ring 2nd ed. Jag blev helt knockad.

Bästa forumstråd Det tycker jag är kampanjkrönikan till Sju porträtt av Elvira Wallin som även nämns på annan plats i tråden. Jag vet, det är högst personligt då jag är en av de som skrev kampanjen. Men förutom egosmek-känslan "Vad coolt! Den där NPCn de just nämnde har jag hittat på!" så blev jag oerhört imponerad av att läsa vad som gjordes med grundmateralet. Hur spelare och spelledare så fullständigt kopplade vad kampanjen gick ut på och helt i dess anda byggde vidare på den. De bara tog grejorna och sprang. Och även när de alla var och en gjorde det i varsin riktning så kanade kampanjen ändå åt helt rätt håll. Hatt av.