Nekromanti Bäst berättande?

Nightowl

Champion
Carnivale är mycket spiff. Framförallt har den TV-världens smutsigaste smuts.

Du kommer att tvätta dig och klia dig och aktivt vantrivas av hur skitigt allting är. Och du kommer att bli törstigare och törstigare, ju längre du tittar, av hur hett och svettigt och obehagligt allting är.

Erik

Mogger

Hipsteranka
Många bra serier har redan nämnts (The Shield, The Wire, Desperate Housewives, Big Love mfl) men det fattas en - Battlestar Galactica. En riktigt bra serie som jag då och då bara sitter och ler framför för att de lägger upp storyn så snyggt.

Jag har även hört gott om Weeds, John from Cincinatti, Flight of the Concords och Tudors men inte sett så mycket av någon av dem.

Nu ska jag själv kolla på The Shield.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nej, inte Deadwood

Nog för att Deadwood är fantastisk, men det är miljöskildringen, karaktärerna, skådespeleriet och dialogen som gör det. Berättarmässigt har serien större brister än någon annan HBO-serie jag sett. Deadwood, särskilt i senare säsonger, introducerar massor av plottlinjer och karaktärsskildringar som bara står och harvar utan att komma någon vart eller förvaltas väl och alldeles för många spår ges aldrig någon vettig förlösning - det är som om manusförfattarna tröttnade på dem halvvägs och inte visste hur de skulle lösa upp dem. Ett praktexemplet är plottlinjen med teatersällskapet med den döende medlemmen - vad faen fyllde det för funktion, liksom? Det var segt, ointressant, och irrelevant på det stora hela. (Calamity Jeans relation med hon horan är ett annat exempel. Upplösningen på Hearst-konflikten i tredje säsongen var en fruktansvärd antiklimax också - de borde kunnat bättre, -även- om de nu var tvungna att förhålla sig helt historiskt korrekt.

Det känns som att det här problemet går igen - i väldigt mycket mindre grad - i andra HBO-serier. Det var tex en subplot med Timon och Herodes i 'Rome' som bara kändes ansträngd, ointressant och totaaaalt överflödig. Kanske var det för att Timon liksom aldrig haft så mycket screentime förr, så man hade inte tillräckligt mycket empati med honom för att plötsligt bry sig om en subplot där han var huvudperson. Återigen, jämför med teatersällskapet i Deadwood som bara dök upp från ingenstans och fick en massa screentime.

Så jag håller inte med alls. Deadwood är -dåligt- berättad.

- Ymir, tycker

Ymir

Liten kantbaron
Jag lägger min röst på Battlestar Galactica då; den har den tajtaste och snyggaste dramaturgi jag på rak arm kan komma på att jag sett i en tv-serie. De som gjort den serien vet hur man bygger upp till ett klimax, och höjdpunkterna är olidligt spännande. Heck, nästan varenda detalj är perfekt, rent dramaturgiskt - de lyckas tillochmed levererna pretentiöst flum på ett vettigt sätt. Möjligtvis kunde de varit lite mer beredda att döda av sina huvudkaraktärer.

Typ den andra halvan av Neon Genesis Evangelion är fantastiskt på också. Överlag är japanerna väl egentligen bättre än jänkarna på tv-serie-dramaturgi, men hantverket hämmas av att de är knäppa hela bunten.

och sedan har vi ju, som någon sa, Riket...

- Ymir, föreslår

Genesis

Ni dés ni maître
Ymir said:
Jag lägger min röst på Battlestar Galactica då; den har den tajtaste och snyggaste dramaturgi jag på rak arm kan komma på att jag sett i en tv-serie.
Det verkar som om Galactica är något att satsa på, då. Det är den enda serie som någon här argumenterar för på grund av dramaturgin. En massa andra serier nämns, men jag får intrycket att de nämns för att de är bra. Och det är ju inte det jag är ute efter.

Eksem

Champion
Av alla de serier jag sett nämnas här så är de just dramaturgiskt bra och mycket välskrivna, så jag tror att majoriteten av serierna som nämnts passar in på din beskrivning. Gudarna skall veta att The Wire gör det (bäst skrivna TV-showen någonsin, OMFG osv).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Det verkar som om Galactica är något att satsa på, då. Det är den enda serie som någon här argumenterar för på grund av dramaturgin. En massa andra serier nämns, men jag får intrycket att de nämns för att de är bra. Och det är ju inte det jag är ute efter.
Kan nämna att Carnivale hade fördelen av att vara planerad med en början, en mitt och ett slut redan från början, vilket gjorde att skaparen (bara en författare = guld) kunde bygga mycket nogranna dramatiska strukturer. Han var tyvärr tvungen att efter första säsongen "dumma ner" plotten en smula för publiken, men serien i allmänhet håller ändå mycket hög klass, rent dramaturgiskt.

Synd bara att endast det första "kapitlet" blev klart. Skulle bli tre kapitel/"böcker" med två säsonger i varje...

Krille

Super Moderator
Jag var på väg att nämna Galactica, men lät bli på grund av droppet i dramaturgin i tredje säsongen, då det var mer filosofiskt flum än strongt berättande. Flum är visserligen trevligt, men det är inte dramaturgi.

Den hämtade sig rejält i fjärde säsongen som verkligen fick mig att tappa hakan, kanske med hjälp av Razor också och cliffhangern från tredje säsongen, men just på grund av doppet i säsong 3 så tyckte jag inte att Galactica höll måttet. Den är jefla bra, men inte bra.

Och Evangelion föll på sluten. Dramaturgins mål är att gripa tag i tittaren och dra in honom i dramat, inte att få honom att känna sig som efter ett avbrutet samlag utan orgasm. Vi får se om Hideaki Anno kan skärpa sig och bli begriplig i och med filmserien som han jobbar med nu.

Genesis

Ni dés ni maître
Appropå Battlestar Galactica: Kan någon berätta för mig varför första avsnittet i första säsongen börjar med "Previously on Battlestar Galactica"? Eller har jag bara råkat ut för dåliga länkar som blandat ihop avsnitten?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Genesis said:
Appropå Battlestar Galactica: Kan någon berätta för mig varför första avsnittet i första säsongen börjar med "Previously on Battlestar Galactica"? Eller har jag bara råkat ut för dåliga länkar som blandat ihop avsnitten?
Det finns två pilotavsnitt, har jag för mig, som tillsammans formar typ en långfilm. Se den, för den är bra. Och nödvändig för resten av serien.

EDIT:

http://en.wikipedia.org/wiki/Battlestar_Galactica_(TV_miniseries)