Nekromanti Bästa Äventyren Någonsin - D&D

G

Guest

Guest
Vilka är era 3 favoritäventyr? Först de 3 favoriterna för 3rd Edition allena, sedan de 3 favoriterna för D&D någonsin (1st Ed, 2nd Ed, ADD, 3rd Ed).

Mina favoriter:

3rd Ed:

1. Return to the Temple of Elemental Evil
2. City of the Spider Queen
3. The Forge of Fury

Alla kategorier:

1. Return to the Tomb of Horrors (ADD)
2. Rod of Seven Parts (ADD)
3. Dragon Mountain (ADD)

Som ni ser älskar jag de stora kampanjäventyren i Boxed Set. Fantastiska historier som tar äventyrarna genom hela världar i jakten på gåtor av alla de slag. Jag saknar faktiskt fler sådana boxar för 3rd Ed, men kanske är det på gång. Som ni ser har jag även 2 större äventyr som favoriter för 3rd Ed. Return to the Temple of Elemental Evil är ju faktiskt en slags nyutgåva av ett ADD äventyr dessutom. De äventyren i 8 delar som först kom ut till 3rd Ed. tycker jag inte höll riktigt samma klass. Tyvärr! Ska bli kul att se vad ni andra har för favoriter!

anth

Vetefan
Tror inte jag har 3st köpäventyr till DnD, Necropolis av Gary Gygax tycker jag verkar ball.

Av äldre moduler är mina favoriter de 2 första Ravenloft-modulerna: Ravenloft och House on Gryphon Hill.
Dessa 2 ska spelas TILLSAMMANS!

Staffan

Myrmidon
Jag har inte spelat så många köpeäventyr i 3e - bara Sunless Citadel och Return to the Temple of Elemental Evil. Sunless Citadel är ett schysst introäventyr, men Temple tycker jag inte om. Det är förvisso en väldesignad dungeon, men det är bara för mycket. Det känns som om man bara går, och slår, och går, och slår, och går, och slår... ick.

Mitt favoritäventyr är annars Dragon's Crown till Dark Sun, dels för att det är så kopplat till världen, och dels för att det är så pass varierat (lite grottkräl, lite smyga omkring i stan, lite umgås med halflings, lite galna thri-kreens, lite mysterier). Jag gillade även första biten på Night Below när man springer omkring i Haranshire och håller på och inser saker som pågår. Freedom! är också en favorit - återigen Dark Sun. Det jag gillar med Freedom! är att det är ett introäventyr som dels är väl kopplat till världen och metaploten, och dels att det lämnar så många trådar för SL att spinna nya äventyr på.

Så min top-3 blir väl:
1. Dragon's Crown
2. Night Below
3. Freedom!

PimPim

Veteran
Äventyr till 3rd ed har jag ingen åsikt om, rent generelt tycker jag att köp äventy suger.
Det finns ljus glimtar dock.
Till AD&D
Labyrinth Of Madness Lv 18+ eller som konstruktören skriver, dina spelare kan vara i princip hur mäktiga som hälst det spelar ingen roll dom kommer ändå att få kämpa för varje meter som går.
Ett äventyr som är så ap svårt att dina spelare kommer att slit sitt hår, och gråta blod. Jag har spelat äventyret en gång och spellet det två gånger, och som spelar var det en fantaskisk utmaning, gåtorna och pusslena i äventyret är helt genialiska.
Dom relativt få "monster" man stöter på finns i äventyret av en anledning, det finns inga "i rummet finns 45 orcer" alla motståndare har en bakgrund bra förklaring till varför dom bor i labyrinten.
Som spelledare kan man sitta bakom sin skärm och bara mysa.... ett fulländat äventy.
PS ingen av gångerna som jag spelat eller spellet äventyret har någon överlet.

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Har faktiskt inte spelat ETT enda köpäventyr till 3:d..*S*

Annars tycker jag att:

1. Ravenloft
2. The house on gryphon hill
3. Desert of desolation

är tre bra val av köpmoduler..

Pom

Swashbuckler
Det blir ofullständigt; har inte köpt äventyr till 3E.

2nd ed: Iuz the Evil (kan inte rekommendera några andra)

1st ed: Dragons of War. Asch, ta DL1-14 när vi ändå håller på!

D&D (gamla, inte allra äldsta men det som blev Rules Encyclopedia. Det går utanför frågan, men jag kunde inte låta bli): Twilight Calling, Test of the Warlords.

DanielSchenström

Swashbuckler
Inte spelat nåt 3E så den kategorin hoppar jag över.

Alla-upplagorna:
Temple of Elemental Evil (AD&D)
City of the Gods (D&D)
Tantras (AD&D 2nd Ed)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mina favvisar

Till 3e/d20 (jag DM:ar inte WotC:s advetnrue path-äventyr, så jag måste ta till d20):

1. The Last Dance (Atlas Games)
2. Return to the Temple of Elemental Evil (WotC)
3. The Crey Citadel (Necromancer Games)

Alla versioner:

1. Ravenloft (AD&D 1st)
2. Rahasia (D&D Basic Set)
3. The Lost City (D&D Basic Set)

M.

Staffan

Myrmidon
Om jag inte minns fel så är iofs Labyrinth of Madness buggat... det finns en errata på WOTCs hemsida där det står något i stil med "Nyckel 7 ligger på fel sida om dörr 7, vilket gör att det inte går att klara sig genom. Lägg nyckeln nånstans på andra sidan i stället."

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag har bara spelat två köpesäventyr till DnD och ett av dem var bra och ett var dåligt.

Forge of Fury tycker jag var värdelöst, men det motiverar jag inte förräns imorgon, om det skulle behövas... Och det bra är Sunless Citadell... :gremsmile:

PimPim

Veteran
Detta är helt riktigt, men buggarna är så fantastiskt tydliga att det inte är något problem att själv rätta till dessa. Visst du som spelledadare få kanske 1h extra abete men det är det helt klart värt.

Carl Ö

Warrior
Du skrev inte om favoritäventyr bara får väljas bland sådana man faktiskt har spelat/spellett. Jag antar att så är fallet. (Och ignorerar eventuella "favoritäventyr" som står ospelade på hyllan.)

DnD 3e
* In The Belly of the Beast (Atlas Games) - Fantastisk rollspelssituation, ett dynamiskt kammarspel. Mina spelare blev eld och lågor över äventyrets stil.
* Freeport-trilogin (Green Ronin) - Härlig stämning i en mustig hamnstad där råbarkade pirater blandas med mystiska kulter.
* Hmm... vet inte. Kanske inledningen på Into the Dragon's Lair?

Övriga DnD-utgåvor
Har inte spelat något gammalt äventyr jag tyckte var bra.

thark

Hero
Tja, mina vägningar kommer nog mer av minnan av hur de var när vi spelade än hur bra äventyren egentligen var på egna meriter, men efter den basen blir det...

* Temple of Elemental Evil

* UK-serien (Danger in Dunwater eller vad det hette, och så vidare)

* Randal Morn-serien (Sword of the dales, Secret of Spiderhaunt, Return of Randal Morn)... nog inte speciellt bra äventyr egentligen men vi hade klart kul med dem, iaf jag som spelledde. :)

Till 3ed har jag nog inte spelat / kört så mycket som ett enda köpeäventyr. Nytt, iallafall; har kört en del gammalt material hemmakonverterat, men det är ju inte riktigt samma kategori. :)

G

Guest

Guest
Forge of Fury tycker jag var värdelöst, men det motiverar jag inte förräns imorgon, om det skulle behövas... Och det bra är Sunless Citadell...
Jasså skulle nog säga tvärtom, åtminstone hade vi mer kul i Forge of Fury än Sunless Citadel.
Inte för att något av äventyren är på min topplista.
:gremgrin:

G

Guest

Guest
Jadu den frågan kan vara knepig.

Men äventyr som vi kommer ihåg i våran kampanj (de kanske inte är toppkvalite på många av dom men det är dom vi fortfarande minns bäst och upplevde som mest underhållande):
<ul style="list-style-type: disc">[*] * Sword of the Dales-trilogin (kanske inte bästa äventyren man sett, men vi hade så skoj att dom hamnar högst upp på listan, vi sitter fortfarande och pratar minnen från den trilogin).
* The Accursed Tower (Tycker det är en bra balans mellan rollspelande i första halvan och ett mysigt dungeon-bash i andra).
* Throne of Deceit & Rune of Chaos från Spellbound-boxen (helt underbart tokröj med episk touch). [/list]

Till 3/3,5 Ed finns det få kandidater (har knappt sett något bra) det ända som verkar kunna kvalificera är
City of the Spider Queen men det verkar lite träligt så det återstå att se. Har svårt för långa Dungeon Crawls, fast CotSQ verkar tillräckligt intressant för att hålla.

Av förklariga skäl är det bara FR-specifika äventyr eftersom jag uteslutande har spelat i FR sen jag införskaffade AD&D2Ed -1993 eller var det -94? Ähh fan däromkring var det i allafall.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okidaj, boss...

Först bör jag påpeka att jag spelade The Sunless Citadell och spelledde The Forge of Fury vilket kan göra att jag inte riktigt bör tas på allvar eftersom upplevelsen inte riktigt är densamma.

The Sunless Citadell tycker jag var rolig för där fick jag och min spelgrupp lite action, lite fällor och lite humor. Allt som behövdes för att roa oss. Spelledaren hade visst också rätt kul har jag hört. :gremsmile:

När det gäller Forge of Fury tyckte jag en del (Framförallt Ropern) var omotiverat och malplacerat och motiveringen till just Ropern ville jag spy på. I övrigt såg jag inget sätt som spelarna kunde få särskilt roligt på och det var inte förräns hos draken som alla hade riktigt roligt. Det kan givetvis ha berott på äventyret också, men jag fick då ingen hjälp av äventyret i sig när jag spelledde.

Frågorna är nu 1) Bör vi diskutera det här vidare i den här tråden? och 2) Kommer vi i så fall få ut något av att fortsätta diskutera? Jag tror inte det är mitt svar på båda... Här ovan har ni hursomhelst min motivering. Nu ska jag hämta saft. :gremsmile:

Raad Korch

Veteran
Jag antar att jag är lite first-edition partisk så här kommer mina favvisar:

• GDQ Giant/Drow serien BÄST! (när man inte visste vad en "drow" var...)
• A1-A4 SlaveLords (Speciellt A4)
• Ravenloft
• Dungeonland, Land Beyond the Magic Mirror (En mycket skruvad "dungeon" baserad på Lewis Carrols böcker...)
• City of Skulls (infiltrera Iuz fängelsehåla, 2nd ed. har jag för mig)

3rd ed.
• Tomb of Abysthor (heeelt ok dungeoncrawl från Necromancer, tycker att de är ganska bra överlag)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hmm? Knepigt ...

I5 – Lost tomb of Martek (1983, AD&D)

B2 – Keep on the Borderlands (1979, D&D)

DL1–5 – Dragons of Despair, Dragons of Flame, Dragons of Hope, Dragons of Desolation, Dragons of Mystery (1984, AD&D)

I5 minns jag mest för att jag tyckte det var ett så häftigt äventyr.

B2 var det andra äventyr jag någonsin spelade, så nostalgi är nog en bidragande orsak till att jag nämner det.

DL1–5 är en fantastisk äventyrsserie (jag tror aldrig vi kom längre än till femman) som jag spelat som Caramon, som Raistlin och som Tasslehoff.

/Dante