Nekromanti Bästa berättelsen i ett äventyr

Hagge

Veteran
Jocke;n123064 said:
Jag utgår lite från den här iden om att "man kan göra vad man vill i rollspel" grejen, som månmag klassiska spel och rollspelare gärna skryter om.
Jag upplever att den ofta, oavsett grupp, gör sig tydlig i att en eller två spelare inte är så sugna på att ta ett uppdag av en mystisk gammal man på ett värdshus. fast alla vet att det är det som kommer att leda till äventyret. Om vi ska dra en kliché.
Ingen risk i vår spelgrupp. :)
När vi väl lyckas samlas för att spela så är vi ganska fokuserade på att kvällen i grunden handlar om att lösa ett uppdrag.
Vi har också en duktig SL ser till att man på ett naturligt sätt förs in på huvudspåret utan att det känns tråkigt och inlåst (exempelvis har karaktärerna motiv för att ta sig dit osv)
Visst händer det ofta massa flum på vägen men till slut har vi ett avtal om att vi ska nå huvudmålet.

Så våra spelkvällar kanske kategoriseras som äventyr-på-räls och det borde gå att få till en ganska bra grundberättelse.
Åtminstone huvuddragen och klimaxet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n123064 said:
Jag utgår lite från den här iden om att "man kan göra vad man vill i rollspel" grejen, som månmag klassiska spel och rollspelare gärna skryter
om.
Ah, men måste "gör vad du vill" innebära "gör vad du vill _när som helst_"? JAg vill ju absolut ha rollspel där man kan göra vad man vill, men med det menar jag att man ska kunna spela både politiska intriger och rent dungeonkrälande (plus allt därimellan och på båda sidor om dem). Men det betyder ju inte att jag vill klämma in allt på en gång.

Självklart kan "gör vad du vill" även innebära en sandlåda, men det kan också betyda gamla hederliga rälsade äventyr med olika teman =)

Jocke;n123064 said:
Jag upplever att den ofta, oavsett grupp, gör sig tydlig i att en eller två spelare inte är så sugna på att ta ett uppdag av en mystisk gammal man på ett värdshus. fast alla vet att det är det som kommer att leda till äventyret. Om vi ska dra en kliché.
Att välja 100% rätt spelgrupp är väldigt svårt, men jag skulle kanske lagt till att man kan ha fel spelledare också =P. Problemet jag oftast ser i de här fallen är att spelare inte har tillgång till så många allternativ, så de är med i en grupp som inte passar dem. Och gruppen accepterar dem för att det är deras kompisar. Men det hjälper förståss att känna de andra spelarna så att man kan anpassa introt till äventyren så att det spelar med dem. Eller helt enkelt skippa introt:

"Ni är nu på väg ut i vildmarken för att leta upp en skatt på uppdrag av en gammal man som ni mötte på ett värdshus."

solvebring

Superhero
Jag har ju knappt spelat några köpeäventyr genom åren, men tja, jag tycker om Vildhjarta och Vinterskogens hemlighet. De är i sina helheter mysiga läs- och spelnöjen.

IcarusDream

Anti-populist
solvebring;n123118 said:
Jag har ju knappt spelat några köpeäventyr genom åren, men tja, jag tycker om Vildhjarta och Vinterskogens hemlighet. De är i sina helheter mysiga läs- och spelnöjen.

*high five*

Bolongo

Herr Doktor
Hagge;n123109 said:
Podcasts slukar jag i hög takt så det kan vara värt att pröva lyssna igenom några rollspels-playthroughs också.
Om du kan tänka dig att titta på folk också finns till exempel Titansgrave:
http://geekandsundry.com/shows/titansgrave/
Det är hårt rälsat för att bli en bestämd berättelse. Vilket ibland irriterade mig.

Personligen föredrar jag den mer improviserade actual play-upplevelsen i Critical Role:
http://geekandsundry.com/shows/critical-role/
Men smaken är ju olika.

Hagge;n123108 said:
Tack för alla svar!
Svavelvinter pratar många varmt om. Får spana in det.
Nåt särskilt äventyr som verkar extra vasst?

Lite av det jag letar efter är just en enda specifik berättelse som man verkligen kan sätta fingret på som extra bra skriven.
Gärna något med exempelvis en twist eller mordgåta, där man får ett Aha-ögonblick i slutet.
Jag tror det syftas på den femte konflux kampanjen, som gjordes till gamla Drakar och Demoner, där Svavelvinter är den första delen. Erik Granström som skriver romansviten är den som författade äventyret.

God45

#PrayersForBahakan
Hagge;n123113 said:
Så våra spelkvällar kanske kategoriseras som äventyr-på-räls och det borde gå att få till en ganska bra grundberättelse.
Åtminstone huvuddragen och klimaxet.
Att det är på räls minskar chansen att ni lyckas skapa en bra historia. För det gör att era protagonister inte egentligen är det alls. Eftersom det begränsar kreativitet. Eftersom det förintar hela poängen med att spela med en grupp. Klimax är inte bra om de är meningslösa.

Jocke

Man med skägg
Rymdhamster;n123115 said:
Att välja 100% rätt spelgrupp är väldigt svårt, men jag skulle kanske lagt till att man kan ha fel spelledare också =P. Problemet jag oftast ser i de här fallen är att spelare inte har tillgång till så många allternativ, så de är med i en grupp som inte passar dem. Och gruppen accepterar dem för att det är deras kompisar. Men det hjälper förståss att känna de andra spelarna så att man kan anpassa introt till äventyren så att det spelar med dem. Eller helt enkelt skippa introt:

"Ni är nu på väg ut i vildmarken för att leta upp en skatt på uppdrag av en gammal man som ni mötte på ett värdshus."
Du fastnar för mycket i exemplet för att ta in vad jag menar.

Jag försöker igen: En ganska viktig grej av det som gör det kul med att spela rollspel är det som i Lady Blackbird och månag av OSR spelen på olika sett kallas "play to find out" eller nått åt det hållet.

Det innebär såklart inte att spelarna av olika anledningar alltid kommer att välja att inte göra vad som förväntas av dem. De flesta grupper är ju rätt tydliga med att "i det här äventyret är ni ockulta utredare som löser mysterier" och kan på nått sett förhålla sig till det.
Men likväl så SKA ju spelarna kunna lämna 2/3 av dungeonen outforskad, misslyckas med att fånga in den magiska seriemördaren, råka mörda en nyckelperson redan i akt ett eller vad som nu händer. Det ska så att säga finnas en illusion av att de kan tacka nej till mainquest:en även om alla runt bordet vet att det egentligen inte blir mycket spel i så fall.

Alltså spelledaren kan inte sätta upp en klassisk berättelse i det läget, utan att riskera att fastna i nån form av "det tråkiga med rälsning"

Vilket åter igen leder till att man behöver använda sig av friformstekniker för att tex kunna dra av en så pass fet slutknorr som Ur Afgrunden har. Eller samma delaktighetskänsla som Bakom varje övergrepp finns en mamma.
Man kommer nära sin roll på ett annat sätt, det är snarare Play to Bleed. Efter som spelarna bestämmer lite andra skaer så går det utmärkt att förstärka BLEED:en med berättartekniker vi är bekanta med från skönlitteratur , film och så vidare.
--
edit: oklart om det faktiskt är bleed jag är ute efter här eller nått annat, slår det mig.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jocke;n123191 said:
Du fastnar för mycket i exemplet för att ta in vad jag menar.
Nej, nej. Jag har förstått vad du menar redan från början. Det är bara det att trots att jag har förstått dig, så håller jag inte med dig =) Du missar att mitt svar på ditt exempel är ungefär lika allmänt menat som ditt exempel. Eller ja; "du har fastnat för mycket i att du har rätt för att ta in vad JAG menar", men ta det sista med en stor nypa salt är du snäll, för det är skämtsamt menat! ;)

En sak skall jag kanske förtydliga, eller snarare rätta till: När jag säger "fel spelgrupp" så menar jag så klart "fel spelgrupp för att spela den typen av äventyr". Och om inte ens du själv vill spela den typen av äventyr så skulle det nog vara mer rätt att säga att det är fel sorts äventyr för er spelgrupp. Med med tanke på vad den här tråden handlar om skulle jag kanske säga att det är just du som har fel spelgrupp och/eller fel personlig smak för de äventyr som efterfrågas. Dock läger jag så klart ingen värdering i er spelsmak vad gäller allmänt spelande så klart. Endast utifrån vad som efterfrågas i tråden.

Självklart går det att skriva schyssta äventyr, som är roliga att både läsa och spela. Men självklart gäller det att man gillar sånt. Själv är jag som exempel innerligt trött på att spela fisktankar.

Hagge

Veteran
Just nu lyssnar jag på podden "Vi Spelar Rollspel" där en spelgrupp lirar Svavelvinter.
Trevlig podd och rätt skön spelgrupp, blev många garv.
Men 7 avsnitt in tycker jag inte huvudstoryn har bjudit på ett smack vad gäller berättelsekvalitéer.
De har mest bara hunnit upptäcka städer, köpa prylar, och ta sina första sidequests.
Och av allt att döma är det så det kommer fortsätta tills de når Draken Blatifagus.
Bra spelvärd och lagom flyt i äventyret. men underväldigande berättelse hittils
Bolongo;n123128 said:
Om du kan tänka dig att titta på folk också finns till exempel Titansgrave:
http://geekandsundry.com/shows/titansgrave/
Det är hårt rälsat för att bli en bestämd berättelse.
Riktigt underhållande!
Jag älskade att kolla på PAX Celebrity D&D med Will Wheaton och hoppades att han skulle göra mer sånt men detta hade jag inte upptäckt ännu. Grymt tips. :)
Det är en intressant, originell spelvärld och skön humoristisk stämning.
Många skojiga små händelser men berättelsen som helhet imponerar inte, i synnerhet inte med tanke på att den är så hårt rälsad.
Är mer än halvvägs genom avsnitten och hittils är det bara en blandning av skojsiga bagatell-sidequests om att rädda öltunnor samt och en väldigt traditionell huvudstory med karaktärer som visar sig vara utvalda för att besegra ondskan som en gång i tiden låstes in men håller på att vakna igen. Klyschigt i grunden!

Hagge

Veteran
Jocke;n123191 said:
Det ska så att säga finnas en illusion av att de kan tacka nej till mainquest:en även om alla runt bordet vet att det egentligen inte blir mycket spel i så fall.

Alltså spelledaren kan inte sätta upp en klassisk berättelse i det läget, utan att riskera att fastna i nån form av "det tråkiga med rälsning"
Att spelarna skiter i questen är väl alltid en risk/möjlighet.
Men varför skulle det betyda att man måste överge försöket till en stark skriven berättelse?

Finns väl inget som kan göra SL förberedd på extremt nyckfulla spelare.
Om spelarna skiter i quests och väljer att hänga på tavernan hela kampanjenf för att sedan bli psykopatiska massmördare då hamnar väl SL i samma sits oavsett om man kör rälsat eller fritt?
Det blir till att improvisera habila historier (utifrån det material som finns i beskrivning av värld och karaktärer) eller lura tillbaka spelarna till questen på snillrika vis.
Jocke;n123191 said:
likväl så SKA ju spelarna kunna lämna 2/3 av dungeonen outforskad, misslyckas med att fånga in den magiska seriemördaren, råka mörda en nyckelperson redan i akt ett eller vad som nu händer.
Tror det går att fixa även om man har en hårt styrd berättelse.
Om äventyret är uppbyggt kring scener eller information så borde platser/personer vara utbytbara ifall det behövs för att leda tillbaka äventyret till den bra berättelsen.
Dödar man uppdragsgivaren får de snubbla in i uppdraget istället. eller hitta det nedskrivet på en lapp.
Missar de porten i grottan så når de till samma plats via en portal istället osv.
Jocke;n123191 said:
Vilket åter igen leder till att man behöver använda sig av friformstekniker för att tex kunna dra av en så pass fet slutknorr som Ur Afgrunden har.
Låter intressant. Berätta gärna mer! (spoilers är ok för mig :) )

Jocke

Man med skägg
Okej nu kommer det spoilers angående Ur Afgrunden här, jag ska försöka spoilertagga, men jag är inte helt säker på hur man gör.

Det som händer i slutet av Ur Afgrunden är att rollpersonerna inser att en fruktansvärd entitet har tagit över deras väns kropp.
Det är ett gäng teman som upprepas under scenariots gång: kristaller som bryter ljuset på ett konstigt sätt. Ljudet från Al Azif och något som existerar precis utanför vår uppfattning a verkligheten. De här sakerna samspelar väldigt bra, efter som spelledaren vet att spelarna kommer att möta dem tillräckligt många gånger för att det skall kännas tematiskt utan att bli skriva-på-näsan-tydligt.

1. Ungefär i mitten av scenariot så läser rollpersonerna om när Sven Hedin möter en härskare som är besatt av en demon. De byter rollen till Sven Hedin och hans expedition och upplever fantastiska och fasansfulla äventyr. Till slut så möter de härskaren av den gömda dalen som kanske är edens lustgård. Härskaren har ett väldigt tydligt röstläge och minspel som sl får instruktion om i scenariot.

2. Lite senare (men drogpåverkade) så får de uppleva nä den fruktansvärda varelsen stiger upp hur en brunn och tar sig in i den då sovande/medvetslöse härskaren.

3. Scenariot frostätter i typ en, en och en halv timme till.

4. Deras vän fasförskjuter sig med sin märkliga maskin och försvinner ut ur deras verklighet. Maskinen drivs av en kristall som bryter ljuset på ett märkligt sett. Spelarna anar (eller förstår) att ljuden av störningar mellan radiokanaler och al azif hänger ihop. De hör sin vänas röst mellan störningsljuden. De lyckas rädda sin vän tillbaka in i verkligheten, Men Något Har Hänt.

5. Helt kort säger han "Ni måste gå, men det är ingen fara. Jag mår mycket bättre nu." men med härskarens röst och minspel. Där tar scenariot slut.

Skräckeffekten är omedelbar och även som spelledare svår att inte bli tagen av. (det är egentligen konstigt att det kan vara så läskigt att spelleda skräck).

Om man inte kan spela fasta scener med en klar början och ett klart slut så funkar inte det här. Spelarna måste uppleva rätt saker i rätt ordning för att alla effekter skall klaffa och de gör det, efter som de är underkastade berättelsen. Det funkar superbra.

Bolongo

Herr Doktor
Hagge;n124263 said:
Är mer än halvvägs genom avsnitten och hittils är det bara en blandning av skojsiga bagatell-sidequests om att rädda öltunnor
Vänta bara tills avsnitt 9...