Rymdhamster;n123115 said:
Att välja 100% rätt spelgrupp är väldigt svårt, men jag skulle kanske lagt till att man kan ha fel spelledare också =P. Problemet jag oftast ser i de här fallen är att spelare inte har tillgång till så många allternativ, så de är med i en grupp som inte passar dem. Och gruppen accepterar dem för att det är deras kompisar. Men det hjälper förståss att känna de andra spelarna så att man kan anpassa introt till äventyren så att det spelar med dem. Eller helt enkelt skippa introt:
"Ni är nu på väg ut i vildmarken för att leta upp en skatt på uppdrag av en gammal man som ni mötte på ett värdshus."
Du fastnar för mycket i exemplet för att ta in vad jag menar.
Jag försöker igen: En ganska viktig grej av det som gör det kul med att spela rollspel är det som i Lady Blackbird och månag av OSR spelen på olika sett kallas "play to find out" eller nått åt det hållet.
Det innebär såklart inte att spelarna av olika anledningar alltid kommer att välja att inte göra vad som förväntas av dem. De flesta grupper är ju rätt tydliga med att "i det här äventyret är ni ockulta utredare som löser mysterier" och kan på nått sett förhålla sig till det.
Men likväl så SKA ju spelarna kunna lämna 2/3 av dungeonen outforskad, misslyckas med att fånga in den magiska seriemördaren, råka mörda en nyckelperson redan i akt ett eller vad som nu händer. Det ska så att säga finnas en illusion av att de kan tacka nej till mainquest:en även om alla runt bordet vet att det egentligen inte blir mycket spel i så fall.
Alltså spelledaren kan inte sätta upp en klassisk berättelse i det läget, utan att riskera att fastna i nån form av "det tråkiga med rälsning"
Vilket åter igen leder till att man behöver använda sig av friformstekniker för att tex kunna dra av en så pass fet slutknorr som Ur Afgrunden har. Eller samma delaktighetskänsla som Bakom varje övergrepp finns en mamma.
Man kommer nära sin roll på ett annat sätt, det är snarare Play to Bleed. Efter som spelarna bestämmer lite andra skaer så går det utmärkt att förstärka BLEED:en med berättartekniker vi är bekanta med från skönlitteratur , film och så vidare.
--
edit: oklart om det faktiskt är bleed jag är ute efter här eller nått annat, slår det mig.