Nekromanti Bästa besvärjelsen och aspekten?

AnVili

Warrior
Jag tror inte att detta har diskuterats förut (jo, det tror jag men det gav inga träffar när jag sökte).

Jag undrar vad ni har för favorit aspekt/besvärjelse?

Min favorit är fototropi (gillar även nekrotropi för att kunna animera vandöda).

Jag har en besvärjelse med effekten "blixt" som gör ob6t6 trauma och smärta på en runda! Fast slagen är ob6t6 Alstra fototropi och ob6t6 besvärjelse :gremcrazy:.

Om någon undrar så har jag 20 i både alstra fototropi och besvärjelse. Är jag galen? 6t6 mot 20!

nordan

Swordsman
Jag använder ofta transformering. På så sätt kan jag välja en aspekt som jag allt som oftast har tillgång till och sedan gära så mkt mer.

Psykotropi, ataxatropi och biotropi är nog de mest intressanta aspekterna (att kunna påverka sinnen, förändra verkligheten (rörelse, förvandling etc) och att kunna hela och leka gud med återuppliva är schysta prylar.

Min favoriteffekt är dock "stjärnfall"(?) - Ett meteorregn är ett väldigt coolt sätt att spöa någon.

Nordan - trött

Jake Steele

Warrior
Samma svar som alltid
Heliotropins effekt "makt" grad 4 + provisorisera.
Gör det som en improviserad besvärjelse så får du fyra Ob4T6 slag, inte så svårt om du tar tid sedan snackar du omkull vem som helst med -Ob4T6 i svårighet.

Slå det. :gremlaugh:

A.

AnVili

Warrior
Makt är riktigt bra men jag har "bara" -ob3t6 :gremgrin:

Blir inte "återuppliva" grejen väldigt svår? Behövde man inte effekterna "ge liv", Sejd och så tror jag att det var något mer...eller har jag fel?

Marcus J

Hero
Njet. Jag spelade improvisrerare med den och det ända som behövs är att du helar kroppen lite innan. (Annars så har vi kört fel) Svårighten (antal magintuder) fås av hur länge sen kroppen dog. Sen har jag för mig att man måste leta upp själen på andeplanet med men det kan jag ha fel på.

/Marcus

AnVili

Warrior
hmmm.... så om jag har gjort rätt kan man återuppväcka en person som dog för 5 min. sedan med slag på:

Återuppväcka död

ob5t6 mot biotropi, transformering ob3t6, ob3t6 besvärjelse och ob3t6 besvärjelse

magnitud på 4.

Stämmer detta?

lijat

Swordsman
Det är svårt att säja vilken efect/aspect som är bäst då det beror på karaktärens personligher och spelarens spelstil vad som passar bäst. Men dom jag gillar mest är Ataxatropi, Fototropi och semotropi. Ataxatropi eftersom den är lite av en universalefekt (teleportera räckvid beröring 1m ob2t6,ob2t6: en underskattad besvärjelse), Fototropi om man vill leka krigare och Semotropi för bra efekter som hemligskrift (blir ynlig eller försvinner när den läses kan därför användas till vanliga brev) och skydscirkel bland flera.

Lijat - som tycker att det beror för mycket på karaktären vad som är bra.

ikaros

Warrior
Jag gjorde en sån en gång, med 16 i övertala och en andra gradens makt (eller så var det förföra)... Jag köpte upp en del guld för ca 50% pris helt enligt reglerna sålde sen för 150% pris, efter ett par vändor runt om i mundanas hav bytte jag till allt dyrt som kunde tänkas sälja. jag införskaffade även en handelsbok som kunde hjälpa mig hitta fördelaktiga ställen att köpa/sälja :p

att frammana permanenta rang ett golems är en annan variant, då de i 50% av fallen är automatiskt kontrollerade och 49% av fallen uttråkade och sticker

ARMÈ
:p

Hjalle

Swashbuckler
Re: Semotropi for meee!

Semotropi är lätt min favoritaspekt. Liksom... skrifter är coola. Den där kraften i runorna, den känns magisk, även om det inte riktigt framgår i Eon, men för mig känns det som en av de mest gåtfulla och mest mäktigaste krafterna.

Effekterna är coola - skyddscirklar, pentagram, magiska skrifter, hemliga skrifter, demonbindningar och blindskrifter - allt finns där, men här känns det som samma kraft ändå, till skillnad från till exempel fototropin som ändå måste vara den äventyrlighetsmässigt bästa aspekten, med blixtar, illussioner, osynlighet och bländningar. Semotropin är lagom mystisk, lagom magisk och lagom mäktig för min smak - det vill säga ganska mäktig, om en lite underskattad (även IN-game).

Och juste, Semotropi ser bra ut i skriven form.

-Hjalle, runornas mästare.

(Däremot finns merparten av favoritbesvärjelserna här, 'Kumbanigashs fasansfulla uppenbarelse' är nog favoriten tack vare sin enkla råhet och brutala stämningsfullhet, och det faktum att Kumbanigash spelar en stor roll i min Eonkampanj...)

Phelan

Hero
Re: Ekivokus magnifika monolit!

Är inte det besvärjelsen just om man inte riktigt är en man...?

Mvh / Phelan

Kanturi

Swordsman
Re: Ekivokus magnifika monolit!

Menar du att man inte är en man om man anvädner den eller vad menar du? Själv tycker jag att Petromorfos är nice, liksom bara förvandla nån till sten (jag tror att den bara är med i M&M men vet inte säkert)

Marukusu

Hero
Eldbollar über alles!

Ingen magiker är en magiker utan sina eldbollar*. Termo-, pyro- och fototropi är därför ballast.

Annars diggar jag oneirotropi, nekrotropi, daimotropi och psykotropi (aaah, ny väcks en massa härliga minnen...), även om Drängarnas version av psykotropi är mycket hårdare än den officiella bajsversionen. Drängarnas grejer är för övrigt IMHO alltid bättre än de officiella.

Aspekter jag hatar är biotropi, teotropi (lite i alla fall) och alla antiaspekter. De känns bara "goda", töntiga och... drakiga.

- Danne, som för övrigt anser att alkemi äger alla andra former av magi i Eon.

*"Diodactus Pyrotropiska Sfäroid" my ass! En eldboll är en eldboll!

Vicotnik

Den onde
Staff member

Jo tack vi i Tokons Tokar har ganska nydligen upptäckt detta och jag tror nog att ingen älskar semotropi lika mycket som vår sadistiska spelledare.

Själv har jag en stor förkärlek till psykotropi då det kan vara väldigt användbart, underbara minnen. Annars så är ju alltid Ataxatropi en av mina favoriter.
Är dock mindre förtjust i massiva eldklot och bländande blixtar, magi gör sig bäst då det inte syns och kan påveka andras sinnen.

KraggenRese

Veteran

Äch , Eldklot och blixar är cool som fan om man spelar ut dem lite häftigt.. rätt psykande om nån strax innan en fajt skulle väva fram ett eldklot och stå och bolla i ena handen och väsa lite elkat att man är mer än bara människa...för att sedan följa upp det med att stort inferno av blixtar som bildar en bur.....

Jag tycker sånt är häftigt....
det är mer psykande än om man av någon anledning börjar höra röster som säger åt en att fly...

Rese tror att den nu väldigt bort tynade Ran är avis för att han inte kan göra sånt här:D.....

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Alltså, NEJ!

Röster i huvudet är inget läskigt. Eller det beror på vad de säger. Fast de är i alla fall läskigare än massa eldbollar, blixtar och annat överdrivet dravel! Magi i Mundana är relativt vanligt och alla vet att magiker kan kasta eldklot. Så en röst i huvudet är mer skrämmande i mina öron. Visst är eldklot häftiga men inte så skrämmande. (Nu kommer Hjalle att i vid nästa spelmöte göra så att det flyger en svärm av såna mot min roll så att jag blir skiträdd bara för att)

Men min favorit är kryotropi. Jag vet inte varför men jag tycker det är ballt. Speciellt om man kan kombinera det med hydrotropi. Förstå vilka balla isskulpturer man skulle kunna göra!

- Jocke, svammlar som vanligt.

nordan

Swordsman
Magi vanligt?

I de flesta av mina kampanjer används magi mycket sparsamt. De som studerar magi gör det oftast på en forkningsbetonad nivå, och eldbollar och sånt är ganska ovanligt. Saker som demonframmaning och nekromanti är inget som rollpersonerna hört talas om.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Magi vanligt?

Vi spelar just nu en kampanj som är lite mer episkt laddad. Så våra rollspelspersoner har stött ihop med en herrans massa magi. Så det kanske bara jag, som drabbats av det väldigt ofta som tycker att det börjar bli lite vanligt.

Det jag åsyftade var att folk vet att magi existerar och kanske lite om vad man kan göra med den. Därför kanske man kan tycka att en röst i huvudet är lite läskigare än en blixt.

Hjalle

Swashbuckler
Re: Magi vanligt?

Jag kör med ett Mundana, där magi och magiker är lite fler än i det officiella, och i kampanjen jag spelleder nu så råder en rätt episk känsla, och magikerna är ännu fler (eller kanske mer kraftfulla?). Emellertid är de fortfarande på än någorlunda eonanistisk nivå och är alla väldigt sköna - det är inga bara-för-att-onda-trollkarlar med precis...

Jag älskar den här artikeln av Ymir, just den känslan vill jag ha hos mina magiker - det är intriger, maktspel och sköna personligheter som gäller!

-Hjalle, mumlar och viftar.

Ceram

Hero
Kryotropi

Men min favorit är kryotropi. Jag vet inte varför men jag tycker det är ballt. Speciellt om man kan kombinera det med hydrotropi. Förstå vilka balla isskulpturer man skulle kunna göra!
Precis så ja. Men jag har gjort en kryotropisk effekt som heter " Isskulptur " :gremcrazy:. Läckrast är kryotropi om den nyttjas av en frostblå skugglandsvarelse med snövitt hår (eller ett halvblod likt en gammal rollperson).

/Ceram, skuggisarna kan dessutom alstra kroppsligt :gremsmile: