Nekromanti Bästa Cyberpunk settingen?

krank

Går ondskans ärenden
Caligo said:
Jag håller med om att det är två skilda genrer men tycker att de har mycket gemensamt - ofta mer gemensamt än t.ex. cyberpunk och sci-fi.
Kanske jämfört med space opera, men annars är ju cyberpunk faktiskt scifi... En undergenre, så att säga. Så att säga att scifi och cyberpunk inte har så mycket gemensamt tycker jag är direkt felaktigt.

Jag tycker inte att genre handlar om atmosfär. Genre handlar om vilka frågor man ställer och symbolik. Noirgenren ställer andra frågor än cyberpunken, och handlar om andra saker.

Båda präglas av svartsyn, men det gör andra genrer också. Svartsyn i sig gör inte att något automatiskt ligger nära noir.

Jag vägrar betrakta genre som något enbart visuellt och atmosfäriskt.

EDIT: Och Blade Runner är typisk för en viss sorts cyberpunk, som lånar estetik från Noirgenren. Det har jag aldrig sagt emot.

Caligo

Swashbuckler
krank said:
Cyberpunk är inte så mycket noir som att det är punk, alltså att fiktionen har en svart "edge".
Hmm... alltså, jag håller med dig i det mesta men tycker du har fel om du menar att cyberpunk har en svart "edge" som inte film noir har. Det var egentligen endast det som jag ville säga...

Ram

Skev
Detta (inte så mycket med Cyberpunk med med Noirs "kriterier") är tydligen något som man pratar en hel del om även utanför detta forum. :gremsmile:

To this day the debate goes on as to whether “noir” is a film genre, circumscribed by its content, or a style of storytelling, identified by its visual attributes. The debate — in which there is no right answer — is only one of the things that keeps noir fresh for succeessive generations of movie lovers.

Jag för min del vill gärna luta mot att det är frågorna som ställs och tycker inte att cyberpunk och noir är ömsesidigt uteslutande.

krank

Går ondskans ärenden
Ram said:
Jag för min del vill gärna luta mot att det är frågorna som ställs och tycker inte att cyberpunk och noir är ömsesidigt uteslutande.
Absolut inte. Det går ypperligt att blanda genrer. I fallet Noir och Cyberpunk så kan man kanske säga att båda genrernas frågor låter sig ställas samtidigt - samtidigt som deras atmosfär och estetik inte nödvändigtvis skär sig mot varandra.

chrull

Stockholm Kartell
baronMaxDurhal said:
En kompis och jag funderar på att ra igång en cyberpunk-kampanj. Vi hade tänkt oss Neotech med Noirs regler men så kom jag på att jag aldrig var överdrivet förtjust i Neotechs "värld". Så Noirs regler alltså, men vad finns det för coola cyberpunksettings som lämpar sig väl för rollspel?
Cyberpunk rymmer ganska mycket så det är svårt att svara på utan att veta lite mer om vad du vill ha:
Vad i cyberpunken tycker du bäst om?
Vad är viktigast?
Vad vill du absolut inte ha?

Några exempel:
Shadowrun är ju väldigt mycket cyberpunk, det mesta som ryms inom genren finns med, med dem extra kryddan att det finns klassiska fantasyvarelser med. Om man inte gillar det går mycket att använda rakt av ändå. Ett troll kan ju lika gärna beskrivas som en gigantisk gen/teknikförstärkt människa.

SLA Industries är också väldigt cyberpunk, med en bitvis parodisk svärta. Auran av vålde och misär går att skära med kniv, men har också med aliens etc. Dessutom utspelas det inte på jorden, vilket kanske är tråkigt.

Jeff Noon har skrivit flera böcker som är fantastiska, och lite unika för cyberpunken. Vurt handlar om ett gäng som letar efter en försvunnen person, och den alternativa(vurtuella...) verkligheten man kan besöka om man suger på fjädrar och vad som händer när föremål rör sig mellan de båda verkligheterna. Pollen handlar om vad som händer sen, och kampen mellan de båda verkligheterna (och om jag minns rätt blir den väldigt märklig cyberpunk...). I Needle in the groove injicerar folk flytande musik.

Jon Courtenay Grimwood har skrivit den fantastiska Arabesk-trilogin (Pashazadee, Effendi, Felaheen) som är cyberpunk (eller egentligen cyberpunk baserad i en alternativ historia...) i den muslimska världen. Det blir annorlunda (även om When Gravity Fails verkar vara samma sak?) och ballt. Själv har jag för dålig koll på den biten av världen för att våga försöka mig på en kampanj i den...

baronMaxDurhal

Veteran
Oj vad mycket svar, det är kul att se flera förslag. Själv är jag dock ganska ointresserad av vad som egentligen är eller inte är cyberpunk, men tar på mig en del av ansvaret att det utmynnade i det då jag inte direkt gav specifik information om vad jag och min spelgrupp är ute efter. Det är mest för min erfarenhet med temat egentligen är ganska begränsat, jag har mest sett filmer som Blade Runner och det enda riktiga rollspelet i genren jag spelat är Neotech.

Ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt vad jag och min spelgrupp exakt är ute efter, och jag är därmed glad att det blev en bred diskussion om olika genrer. Extra uppskattat var dock reglerna om hacking till Noir, precis en sån sak är något som vi uppskattar och vi kanske rentav finner en egen setting genom utförliga regler för just cyberpunk.

Jag tror dock vi inte kommer köra i Shadowrun, vi gillar settingen men vi kör delvis cyberpunk för att komma bort från fantasyelementen, vi håller på med en eon-kampanj samtidigt och vill ha det mer "renodlat". I övrigt kommer nog gränsen mellan sci-fi och cyberpunk testas ganska hårt. Aliens kommer nog inte finnas men det är mycket möjligt vi har med mutanter och liknande helt enkelt för vi gillar sånt. Förutom de klassiska läderrockarna, höga städerna och övermäktiga företagen så håller jag väl med om att det ska finnas en grundfråga om vad som definierar mänsklighet.

Ska kolla över förslagen mer, men fortsätt gärna skriv vi har inte definierat vår genre än.

chrull

Stockholm Kartell
Vad är det då med Neotechs värld som känns fel?

Arfert

Facit
Cyberpunk är ju framtids-noir, med konstiga oldschool-datorer för netrunning.

Och betydligt färre femme fatales. Sex är ofta den huvudsakliga drivkraften för noir-huvudpersoner, men inte för de i cyberpunk.

baronMaxDurhal

Veteran
Vi körde en massa Neotech när vi var aktiva för många år sen, men det stora problemet var att vi aldrig riktigt kände att vi rörde oss i en framtidsmiljö med nån säregen stämning. Just för att fokus låg på vapnen och reglerna så blev Neotech (N2 närmare bestämt) mer av ett actionsimuleringsspel där vi brukade röja loss i strider mellan våra karaktärer än att faktiskt spela äventyr i det.

Sen känns världen ganska generisk, nu är jag ju relativt oinsatt i cyberpunk, men det kändes rätt slentrian hur "allt" beskrevs, som AI, rymdstationer, androider, hacking och så men det fanns ingen riktig charm eller inspiration i det. De hemska illustrationerna hjälpte inte heller inspirationen direkt och skapade egentligen olust att vilja spela i världen.

Var förstås bara hur jag och min grupp uppfattade det, men av vad jag utläste på forumen när jag spelade N2 för länge sen så vill jag minnas att många hade problem att hitta inspriation till- eller komma på äventyr till just Neotech 2.

chrull

Stockholm Kartell
Håller helt klart med dig på många punkter, men skulle jag spela CP idag skulle jag ändå utgå från N2-världen. Stämningen man är ute efter går att lägga till själv.

Lat som man är så är det skönt att ha en alternativ historia och lite listor på existerande implantat redo :gremsmile:

Max Raven

T12-kultist
baronMaxDurhal said:
Jag tror dock vi inte kommer köra i Shadowrun, vi gillar settingen men vi kör delvis cyberpunk för att komma bort från fantasyelementen, vi håller på med en eon-kampanj samtidigt och vill ha det mer "renodlat". I övrigt kommer nog gränsen mellan sci-fi och cyberpunk testas ganska hårt. Aliens kommer nog inte finnas men det är mycket möjligt vi har med mutanter och liknande helt enkelt för vi gillar sånt. Förutom de klassiska läderrockarna, höga städerna och övermäktiga företagen så håller jag väl med om att det ska finnas en grundfråga om vad som definierar mänsklighet.

Ska kolla över förslagen mer, men fortsätt gärna skriv vi har inte definierat vår genre än.
Så... Nya Mutant? :gremwink:

ripperdoc

Myrmidon
Här har jag hållit mig undan och så kommer ett sånt här mysämne...

Först, genrer går ju aldrig att avgränsa tydligt så folk kommer alltid debattera det. Tydligt är att cyberpunk åtminstone på film tenderar att låna mycket från noir, och Bladerunner är mycket noirig (och egentligen inte särskilt punkig).

Jag har ju spelat Neotech i all evinnerlig tid men för några år sedan körde vi en kortare kampanj i Neotech-världen, fast omtolkad till något Bladerunner-aktigt, och med reglerna från Noir (och Noirs skapare som spelare). Det var riktigt kul - det handlade om ett London, förskjutet från Europa, där Storasyster (en AI) försöker ta kontrollen över allt och rollpersonerna är utskickade Interpol-agenter som helst hade sluppit allt, men som blir personligt indragna. En mystisk svart snö dalar över staden, trots sommarmånaden. Det slutar med lite kvasifilosofi runt vad som är verkligt och inte ( mer att läsa)

Reglerna funkade prima, men vi använde inte särskilda regler för cyber och hacking utan friformade det, vill jag minnas.

En annan stil är ju mer renodlad cyberpunk a la CP2020, med läderjackor, holodiskar och allt det där. Det kallar jag (som krank) mer retrocyberpunk, i och med att det är uppenbart att det handlar om alternativ historia snarare än framtid. Sådant kan jag uppskatta själv, och har spelat mycket av i Neotech, men har nog lagt det bakom mig.

N2 - och detta har diskuterats i evinnerlig tid - ger ett intryck av att vara mer techno-thriller med militära operationer i Europa några år i framtiden. Går bra att mixa med cyberpunk, men förstår att alla inte gillar känslan.

Vad jag själv ser är ett behov av en ny cyberpunk. De teman som cyberpunk i grunden bygger på - att vara emot etablissemanget i en cynisk värld kontrollerad av teknik och pengar, där det inte längre är säkert vad som är mänskligt etc - är minst lika relevanta idag. Men atmosfären, tekniken, uttrycken och fokus borde vara annorlunda. Neotech-3 arbetet centrerades runt den påhittade genren "neopunk", som helt enkelt är uppdaterad cyberpunk, där fokus ligger på en global, multi-kulturell värld som brutit ner allt vad kultur och sociala regler är till någon slags mångfärgad sörja, och där Augmented Reality, globala trådlösa nät, hacking, drönare, genetik, 3D-printing och liknande är mer i fokus. Fortfarande samma övergripande teman, men andra penslar att måla med. Tyvärr ligger det arbetet nere sedan ett tag, men det är ett hål jag vill fylla någon gång framöver.

EDIT: Eclipse Phase nämndes också. För mig personligen är nästa steg bortom neopunk renodlad transhumanism där människan som varelse brytits sönder, där det (kanske) finns utomjordingar, kompletta simulationer, etc. För mig blir det för konstigt för att jag ska vara intresserad (eller snarare kanske för svårt att associera till i praktiskt spel) men jag gillar att närma mig den gränsen.