Nekromanti Bästa datorspelsintrot evor?

Sodivra

Champion
Datorspelsintron är en underskattad konstform, och det ska jag nu bevisa. Vilket är det bästa datorspelsintrot evor? Det är en öppen fråga men jag föreslår:

Syndicate Wars

Ooooh... Rysningar.

Coffe_Kanon

Swordsman
Såhär på rak arm? Då måste jag nog säga Silent Hill

Få saker här i världen drabbar mig så känslomässigt att jag ryser av det, introt till Silent Hill får mig ALLTID att rysa...

Coffe_Kanon

Swordsman
Instämmer...

Den mest skrämmande biten med introt i Fallout är att "historien" som berättas av Ron Perlman, faktiskt mycket väl skulle kunna hända. Vi har sjuttio år på oss att se om de hade rätt, kul att se fram emot... :gremgrin:

Eller så kan vi ju välja att tro på det som en kompis sa till mig. "Människan skulle inte gå ut i krig bara för att kunna köra bil till jobbet varje morgon."

Vad tycker ni? Stämmer hans antagande eller har han fruktansvärt fel?

G

Guest

Guest
Re: Instämmer...

Lagoon är min favourit alltime.
Enligt mig så är syndicate introt bättre än det till syndicate wars också.

Tillägg: jikes, det är inte ofta man svarar på fel inlägg när man använder trådat men nu hände det.

/Zorbeltuss

Dewil

Skrivbordsgeneral
War... has never been so much fun...

Nja, introt till Cannon Fodder var väl inte så upphetsande förutom den sköna reggaelåten som höll anmärkningsvärt bra ljudkvalitet för att höra till ett 1-diskettspel till Amiga 500.

Den enda gången jag har fått en wow-känsla av ett intro är av öppningssekvensen i Half-Life.

Och apropå att människan väl aldrig skulle gå i krig för att kunna fortsätta köra bil till jobbet: släpp sargen och kom in i matchen.

Dewil

Big Marco

Läskig
WH40k: Dawn of War

Warhammer 40000: Dawn of War

Dels är det Blur som har gjort det och det är ett av de absolut snyggaste intron jag har sett. Dels så är så otroligt mycket av essensen av Warhammer 40k fångad i dessa två minuter - desperation, våld, krig, hjältemod, kraft, undsättningar, vändningar, död, blod. Allt inramat med superb musik och tydliga vinklingar om vad spelet och världen handlar om.

Inget annat intro har fått mig så trollbunden.

Just an ordinary day at my job

Half-life introt kan jag hålla med om. Det är också coolt och nyskapande med tanke på att det var "interaktivt" (man kan ju välja vad man ska titta på^^). Half-life är nog överlag ett av de bästa spelen jag har spelat igenom.

Sodivra

Champion
Re: WH40k: Dawn of War

Dawn of War har ett suveränt intro, som till och med kan vara äckligt i sin våldsglorifiering.

Jag minns med ömhet den gången jag råkade återskapa höjdpunkten, hur i en match Natural Selection (FPS med strategibas) så kastade sig en skulk över mig,

jag såg den glida i en perfekt båge genom luften med käftarna på väg mot mitt ansikte, jag tänkte hur min sista stund var kommen, och då sprutades alienfan bort av en tung maskingevärsskur från vänster, och in steg en heavy armor.

Fallout är också en klassiker, med "War never changes" som en riktig kultfras, så jag tror det är oundvikligt att lägga upp en sådan här tråd och inte få upp Fallout.

Troberg

Sinister eater
Två förslag:

Phantasmagoria. Stämningsfullt och med mäktig musik.

Rampage (Playstation). Helt jäkla lysande, där man skippat all coolhet och istället gått på en förvirrad nyhetsuppläsare. Gapflabb genom hela introt!

Big Marco

Läskig
Re: "We have mechs down at nav Gamma"

Ja! Mechwarrior 2-introt är också sådär coolt och ödesmättat. Och snyggt som satan för att vara ett så gammalt spel.

Trivia: Vi spelade en hel Eon-kampanj till musiken från Mechwarrior 2. Det fungerade jättebra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Beneath a steel sky är en av mina absoluta favoriter, diggar serietidningsstuket som fan.
Jag får hålla med. Än idag älskar jag både introt, miljöerna och spelet. Fan vet hur många gånger jag spelat igenom det.

Krank, ScummVM ftw

Coffe_Kanon

Swordsman

Warhammer 40000: Dawn of War

Dels är det Blur som har gjort det och det är ett av de absolut snyggaste intron jag har sett. Dels så är så otroligt mycket av essensen av Warhammer 40k fångad i dessa två minuter - desperation, våld, krig, hjältemod, kraft, undsättningar, vändningar, död, blod. Allt inramat med superb musik och tydliga vinklingar om vad spelet och världen handlar om.

Inget annat intro har fått mig så trollbunden.
amenvafan! Hur kunde jag glömma bort introt till Dawn of War!?!?! *fy på mig*

Jag får väl säga såhär då, Silent Hill har det bästa introt till playstation. Men DOW introt har det bästa av något PC-spel.

//Coffe_Kanon - som fick svårt att välja

Coffe_Kanon

Swordsman

Dawn of War har ett suveränt intro, som till och med kan vara äckligt i sin våldsglorifiering.
Men är inte våldsglorifiering PRECIS sån världen är i Warhammer 40.000 då? Det är ju i exakt rätt anda, man ska under dessa två minuter som introt visas börja tycka att våld är häftigt och glamoröst (vilket man oundvikligen gör), annars skulle de ha missat själva huvudpoängen med Warhammer 40.000

Coffe_Kanon

Swordsman
Ska vi prata LucasArts spel?

Då utnämner jag detta som det mest IN YOUR FACE:iga introt evor:

Full Throttle

The Gone Jackals är helt enkelt ultrabra, och låten passar så in i helvete bra in till introt.