Nekromanti Bästa DoD-versionen?

Max Raven

T12-kultist
Vilken DoD-version tycker ni är den bästa?

Bonusfrågor:
Vilken version av DoD tror ni <forumpersonlighet> skulle tycka bäst om?
Vilken version av Dungeons & Dragons är bäst?
samt
Vilken version av D&D tror ni <forumpersonlighet> skulle gilla mest?

Feuflux

omjonasson.se

DoD6E. Vill du ha en motivering också? :gremsmile: (Det kan du få lite senare i så fall, för det orkar jag inte skriva just nu).

Möller

Hubert Hortlax
Max Raven said:
DoD:T

Varför?
För det första har jag aldrig spelat eller ens läst någon av de från innan 00-talet. Så de är ute. Liksom DoD Online, som jag inte ännu tagit mig tid (och nu ser ut aldrig kommer att få möjlighet) att läsa.

Jag började spela med DoD6:R, men jag kan trots det nostalgiska skimret inte hålla den för bäst. Jag testade för något halvår sedan att göra rollpersoner enligt spelets alla regler. Det gick inte. Orkade inte med olika kostnader, färdighetsgrupper, etc. etc. När spelgruppen då vände sig till DoD:T fanns det ingen konkursen längre.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tycker DoD: Expert (dvs den innan 91'ans version) var den bästa. Har ju dock inte spelat de senare versionerna. 91'an kändes fel och de olika handböckerna var i imna ögon totalt misslyckade försöka att efterapa de olika handböckerna till AD&D 2nd ed.

/Ulfgeir

Radioaktiv

Hero
Får nog säga att dodonlines regelsystem är det klart bästa, (äldsta jag spelat är dock dod6), men så suger dodonline fett gällande allt annat så det vetifan. Får väl också säga trudvang.

Jag älskar böckerna. Eller rättare sagt, jag älskar böcker...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag tycker att DoD6 är den bästa, men då har jag inte spelat DoD1 eller Chronopia.

Anledningen? Jag tyckte att det var en ganska trevlig BRP-variant, och jag gillade yrkesnivåerna. Vidare tyckte jag om RM:s filosofi om kampanjvärlden och stämningen i spelet (märk väl att man från början avsåg att inte ge ut några världsböcker, och det var det jag gillade*). Nu var det länge sedan jag spelade det, men jag vill minnas att jag inte var helt nöjd med hur religionsfärdigheterna fungerade, och jag tyckte att reglerna för stridskapacitet var lite osmidiga.

Annars; ett av de bästa svenska rollspelen genom tiderna. Jag upplevde det som väldigt förlösande när DoD6 kom, eftersom det enda alternativet vid denna tidpunkt var Eon, vars simulationistiska komplexitet och överarbetade kampanjvärld aldrig passade min spelstil.

En sak som gjorde spelet ännu bättre var Vildhjärta, som jag anser är det bästa svenska äventyret som någonsin skrivits, och Snösaga som hade sina brister men som erbjöd en av de absolut häftigaste kampanjerna jag spellett.

* Även om jag senare också uppskattade Osthem. Hade en fantastisk, men lite kort "road movie-kampanj" där.

Vilken version av DoD tror ni <forumpersonlighet> skulle tycka bäst om?
Ymir skulle gillat DoD6 bäst, om han någonsin spelat det med mig som SL.

Jag har bara spelat 3.x och 4E. Jag måste vara tråkig och säga att de är ungefär lika bra, eller svårjämförda eftersom de är två väldigt olika spel.

Jag tycker mest om 3.x, eftersom det bäst passar min uppfattning om vad som är roligt i rollspel.

Vilken version av D&D tror ni <forumpersonlighet> skulle gilla mest?
Nu vet jag ju ungefär vad folk gillar, men jag säger så här: Vitulv skulle verkligen uppskatta att spela ettan någon gång. Jag tror att han skulle tycka det var kul.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Jag har inte spelar mer än ett halvt äventyr i någon version, så jag väljer att skippa denna fråga.

Max Raven said:
För mig var helt klart Essentials det bästa som kunde hända. Jag gillade redan innan att spela 4e som brädspel (introducerad av Arfert), och här kom en version som gav mig en lagom introduktion som var komplett och enkel nog för att få mig att börja spelleda.

3.x var alltid lite för mycket sitta-mellan-stolar för mig. Kändes fladdrigt och dög inte alls till den sortens kampanjer jag gillade då. Eller nu, för all del - har inga planer på att försöka starta en inlevelsefokuserad 4e/Essentialskampanj heller. För mig skulle det falla pladask. Stridssystemet och hela classes/levels gör att D&D för mig funkar bäst som brädspel. Och 3.x tyckte jag var för krångligt och dåligt för att funka som brädspel.

Arfert

Facit
DoD 91. Eller Expert.

D&D Rules Cyclopedia.

Sen gillar jag DoD6 och AD&D 1ed också.

Botulf

Hero
Arfert said:
DoD 91.

D&D Rules Cyclopedia.
Du hann före :gremwink:

Jag håller nog med Arfert. Men jag skulle även nog kunna säga att jag gillar Trudvang lika mycket när det kommer till DoD. Men det beror huvudsakligen på kampanjvärlden och estetik. Regelmässigt så hade DoDT flera välbehövliga ansiktlyft men det gjorde onödigt komplicerat vilket tar musten ur det.
Det finns ingen version av DoD jag är helt bekväm med regelmässigt om jag inte moddar massor. Jag vet exempelvis inte om det DoD91 jag spelar skulle kunna kallas DoD91 egentilgen längre. Men 91an känns för mig ha en mer heorisk stämning medan EDD känns lite mer grisodling (vilket inte är fel om man är på det humöret) där jag föredrar stämningen från förstnämnda. Sedan har jag massor av nostalgi kopplat till 91:an.

Gällande Dungeons&Dragons:Rules Cyclopedia så vinner det för att det är ett D&D som bara är att plocka upp och snabbt komma igång med. Flera regelbitar har inte åldrats särkilt väl men det är enkelt, lättmoddat och väldigt komplett. Det enda jag saknar är klasserna och raserna från AD&D och vissa monster (Mindflayer, Teifling, Drow m.f). Det hade även ett par välbehövliga regeltillägg som jag saknar hos BECMI. Dock så vinner D&D BECMI (som Rules Cyclopedia är en sammanställning och revidering av) på det estetiska planet medan RC är strykfult.

CapnZapp

Myrmidon
Säg så här: D&D 3E/d20 fungerar mycket bättre såhär efter jag stiftat bekantskap med 4E.

(Du kanske skulle splitta tråden; känns som att DoD och D&D diskussionerna är orelaterade)

LJSLarsson

Hero
Är egentligen mest förtjust i friform och GURPS, men när jag kände för att köra något annorlunda så blev det DnD 4.

Har aldrig spelat svenska DoD eller tidigare versioner av DnD. :gremfrown:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
För 1t6+4 år sedan hade jag nog sagt 91:an, men det skimret den versionen hade för mig har helt nötts bort. Jag kan tänka mig väldigt många spel jag skulle föredra över den versionen idag. Jag tippar istället på att jag skulle uppskatta någon av de första två versionerna mest. Jag är dock inte så bekant med dem i praktiken.

EDIT: jag kan förresten notera att de enda två versionerna jag har av Drakar och Demoner idag är Chronopia och DoD6. I båda fallen mest för att de representerar idéer på världar jag tycker är riktigt bra.

Bästa versionen av D&D är Holmes eller Moldvay/Cook.

Storuggla

Champion
Bästa DoD? DoD6R, som ser snyggt ut och ändå har en lagom knaprighet i regler och text. Synd att jag inte har den bara.

Bästa D&D är något svårare. Den versionen som återfinns i Labyrinth Lord är oerhört charmig (Moldway tror jag?), men den har vissa problem. Om jag skulle spelleda D&D skulle det antagligen vara en sandlåda eller något i stil med Western Marches. Och där faller LL och Basic D&D eftersom det direkt säger åt spelarna att hålla sig borta från vildmarken tills de nått level 7 minst. Den är helt enkelt för farlig. Innan dess måste de vara i dungeons.
Så då lutar jag mot att Pathfinder (om man använder Epic 6) är bättre under de förutsättningarna. Möjligen Castles and Crusades, som är överlägset Pathfinder men som ingen i Sverige spelar.

Eh.. vad var frågan?

Storuggla, katterna har dålig smak

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Andra eller tredje utgåvan. De är i princip lika, och jag är inte ens säker på vilken av dem det är jag har själv. Alla utgåvor som kommit efter har gjort reglerna mer detaljerade och krångligare, men inte bättre.

4th edition är överlägset bäst som spel betraktat. Eventuellt saknar det stämningen från tidigare versioner, men jag har aldrig riktigt gillar stämningen i D&D, eftersom jag upplever den som för "plastig" av någon anledning.

/tobias

Paxen

Veteran
Max Raven said:
Tror att min röst går till Drakar och Demoner Expert [om det får räknas in]. Inte för att jag egentligen gillar dom reglerna idag, men när det begav sig så upplevde jag då att dom var lätt-moddade och enkla. Något jag uppskattade som ung.

Max Raven said:
Det får bli 3.5 reglerna. Fungerar bäst för mig och min spelgrupp. Ser den versionen som en stor verktygslåda som jag kan göra lite hur jag vill med. Version 4 är iofs också ett awesome rollspel, men ibland känns det lite begränsat och låst.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Storuggla said:
Bästa D&D är något svårare. Den versionen som återfinns i Labyrinth Lord är oerhört charmig (Moldway tror jag?), men den har vissa problem. Om jag skulle spelleda D&D skulle det antagligen vara en sandlåda eller något i stil med Western Marches. Och där faller LL och Basic D&D eftersom det direkt säger åt spelarna att hålla sig borta från vildmarken tills de nått level 7 minst. Den är helt enkelt för farlig. Innan dess måste de vara i dungeons.
Moldvay ja (Labyrinth Lord är således min favorit bland retroklonerna). Jag menar dock att det går alldeles utmärkt att äventyra i vildmarken tidigare än level 7. Tweaka dina listor med random encounters bara!

Jag har för övrigt för mig att utgivna moduler med vildmarksäventyr finns från typ level 4 …

kefka

Hero
"Vilken DoD-version tycker ni är den bästa?"

DoD 91: En kombination av nostalgi, att den är mer enhetlig än expert och har en massa schysst material.

"Vilken version av Dungeons & Dragons är bäst?"

D&D 3.5: För det är det enda D&D jag spelat.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
DoD-91?

Jag har förresten aldrig förstått vad det är som är så bra med DoD-91. För mig som redan spelade kändes det bara som om Expertreglerna integrerats i grundreglerna och försämrats. De nymodigheter som faktiskt fanns i reglerna kändes omotiverade och ogenomtänkta. (Då tänker jag framför allt på det halvartade köpsystemet vid rollpersonsskapandet.) Vad är det jag har missat?

Min gissning är att det helt enkelt var det första rollspelet för många, och därför är mer populärt än det förtjänar. Alltså samma anledning som gör att jag svarar version 2 eller 3, ovan.

/tobias

Ram

Skev
Re: DoD-91?

DoD -91 var något mer stringent och moget än Expert. Det introducerades även några andra saker som... Eh, man gillar om man gillar det (framförallt köpesystemet som du nämner och att man introducerade Särskilda förmågor) och förenklade i färdighetshanteringen.

daflum

Veteran
Själv är jag så ung att DoD 6 var mitt första rollspel och har gillat större delen av det i Riotminds regi. Även fast jag har miljarder och miljarder av klagomål så är det underbart mysigt med ett rollspel som samtidigt är klassiskt och inte.