Nekromanti Bästa DoD-versionen?

Rickard

Urverk speldesign
Max Raven said:
Vilken DoD-version tycker ni är den bästa?
Det här är en svår fråga, för det är i många fall likställt med "Vilken DoD-version har du spelat mest?". Jag har spelat allt från DoD2 till DoD7. Mitt spontana svar hade varit EDD, om det inte varit för att vi retrospelade EDD "by the book" för några år sedan. Det var skittråkigt och ingenting som jag vill gå tillbaka till.

Så då har vi världen. Vilken DoD-värld har varit roligast? Ereb Altor är jag mest förtrogen med men det är vanlijfantasy som allt annat. Trudvang är mysig men jag gillar bättre Riotminds idéer än deras utförande. Så då finns det bara en värld kvar. Chronopia. Världspresentationen är dessutom en av de mest välskrivna jag läst när det kommer till rollspelstexter.

Chronopia är alltså den bästa DoD-versionen.

Vilken version av Dungeons & Dragons är bäst?
Jag har spelat två: D&D3.5 och D&D4, varav den första skulle jag inte vilja röra med en tång medan den andra fick mig intresserad av spelet.

/Han som inte har någon aning om vem som skulle föredra vad av dessa två fantasyrollspel

Eksem

Champion
Jag gillar inget Drakar och Demoner egentligen. Det bästa Drakar och Demoner-spelet är Stormbringer. Måste det stå Drakar och Demoner på lådan väljer jag antagligen version 2 och spelar med golvplan.

Den bästa D&D-versionen är 4E, eftersom det är det bästa rollspelet som har gjorts.

Bunny

Crazy like a fool
Det blev lite knepigt för mig det här, på grund av att det är två produktlinjer jag haft en väldigt begränsad kontakt med (lustigt nog).

Max Raven said:
Chronopia. Det är den enda versionen jag fascineras av, och den enda jag har en ordentlig relation till.

Vilken version av DoD tror ni Rising skulle tycka bäst om?
Jag tror Rising skulle tycka som jag, och det brukade man kunna vinna diskussioner på i det här forumet. :gremwink:

Jag har nog bara spelat en version. Det var sommaren -91, och jag har grunnat lite på vilken version det kan ha varit (eftersom det var första gången jag provade på rollspel överhuvudtaget). Förutom Oldtimers översättning så vet jag inte vilken amerikansk version som kan ha varit aktuell just då. Troligtvis är det den senare, för jag minns att min äldre kusin fick lära mig vad "Wisdom" betydde.

Jag måste säga att den versionen är den bästa, för den gav mig blodad tand att fortsätta med rollspel (om då inte specifikt med D&D).

Vilken version av D&D tror ni skulle gilla mest?
Den här frågan går jag bet på.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Max Raven said:

Bonusfrågor:
Vilken version av DoD tror ni <forumpersonlighet> skulle tycka bäst om?
samt
Vilken version av D&D tror ni <forumpersonlighet> skulle gilla mest?
Eftersom jag skulle tala i egen sak, vill du att jag svarar? :kaffe:

solvebring

Superhero
Svår fråga. Jag spelar mest utefter DoD91 när jag spelleder. Men det är egentligen gammal vana. Egentligen så tycker jag om hur avskalad 87:an är. 84:an och 85:an har jag inte spelat - fast 87:an är ju något sånär lik dem. Fast om man ska se det totalt sett med stämning, värld och hela klabbet så säger jag DoD6R - snyggt, lagom med regler, och så det härliga Trudvang.

Vilken version av DoD tror ni krank skulle tycka bäst om?
DoD Chronopia, för det har mest prylar att leka och härja med. Det är en galet cool setting som har både lite tech och mörker.

Har bara lirat D&D 3.5Ed.

Uttalar mig därför inte om...
Vilken version av D&D tror ni <forumpersonlighet> skulle gilla mest?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
rjonas said:
Mekanurg said:
Eftersom jag skulle tala i egen sak, vill du att jag svarar? :kaffe:
Yes! Hemskt gärna. :gremsmile:

Jag gillar Elric och Döda Skogen mest
Jag gillar nog Expert+Gigant mest. True labour of love. Visst har de sina skavanker, men de var de första kommersiella spelen jag skrev så varför skulle de vara felfria.

Det jag gillar är lättanvändbarheten, modultänket (använd bara de avsnitt du vill ha med i din kampanj) och bredden (1986 var DoD-produkterna extremt brett i ämnen jämfört med alla andra fantasyspel).

Max Raven

T12-kultist
Trodde f ö från början att de vanligaste svaren skulle vara typ DoD 91 (möjligen för systemet) och Trudvang (för fluffet).

Själv har det väl blivit mest spelande av Chronopias system och DoD 6 Expert/Reviderat. Skulle säga Trudvang som spelvärld, men antagligen Chronopias regler (som vi använde till 'standard'-DoD). Det fanns dock en del brister/irritationsmoment jag inte gillade med Chronopias system. Går inte in på dem, mitt minne är rätt luddigt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Min favoritversion av DoD är Expert, med Chronopia som en stark tvåa. Expert har producerat mest nöje för mig, men egentligen tycker jag nog att Chronopia är häftigare i sin bisarrt överdrivna värld med nya märkliga yrken i varje bok.

D&D har jag egentligen bara spelat tredje och fjärde utgåvan av i någon större skala. AD&D 1e verkar häftigast när man läser böckerna, 2e hade fräckast kampanjvärldar... svårt där. Jag kan inte ge något klart svar.

Organ

Out of time, out of mind
Max Raven said:
Knivigt! (Fast egentligen inte.) Jag tycker den reviderade DoD6, i kombination med boken Drakar och demoner expert: Rollpersonen, är klart överlägsen alla andra versioner. Inte helt unikt så är det spelvärlden Trudvang som är den största anledningen till det. Anledningen till att jag bland de Trudvangutgåvor som finns gillar just den och inte den ursprungliga sexan eller DoDT är att den har de regler som för mig känns mest Drakar och demnoner.

Bland de versioner som fanns innan RM tog över så gillar jag nog faktiskt den första utgåvan i den blå lådan bäst. Märk väl att det inte har så mycket med nostalgi att göra som man kan tro, utan det beror på att jag relativt nyligen skaffade Chaosiums BRP-bok vilken bl a innehåller Magic World (vilket som bekant är det som översattes till svenska och blev det första DoD-spelet). När jag på så vis återupptäckte DoD1, och på samma gång jämförde det med alla andra BRP-versioner som boken innehöll, så insåg jag att det är ett riktigt mysigt litet spel som, fortfarande, är förvånadsvärt spelbart.

Max Raven said:
Det här var klart enklare. Jag har ingen nostalgisk koppling till D&D alls. jag prövade det (AD&D1) i mitten av åttiotalet och tyckte det var kasst. (Nåja, jag hade trots allt ganska skoj när jag spelade det men det berodde mest på att det skrevs en hel del coola äventyr till spelet när det begav sig. Själva systemet fick mig att vilja skrika högt.) Efter det avfärdade jag spelet ända tills D&D3 kom. Lite skeptisk kollade jag in det och föll helt pladask! Det visade sig att man i stort sett hade åtgärdat allt jag inte gillade med de äldre versionerna. Så i min bok är D&D3 klart bäst! Vad gäller fyran så kan jag, för att utrycka mig kort, säga att det är ett bra spel men jag tycker ändå trean är snäppet vassare.

Åsåvaremede.

/Anders