Nekromanti bästa Dungeons & dragons äventyr?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Har ni några favoritäventyr (nya som gamla) och vad baserar ni det på?

/Eagle
 

eldilon

Veteran
Joined
20 Sep 2003
Messages
96
Location
Göinge
Nu vet jag inte hur gamla äventyr du syftar på men jag spelledde House of Strahd för några år sedan och det var riktigt lyckat.

Originaläventyret är gammalt som gatan och hette i första versionen Ravenloft och var upphovet till TSRs spelvärld med samma namn. Det skrevs redan 1983 av de inte helt okända Tracy och Laura Hickman.

Vi spelade en senare AD&D-version som har i stort sett samma innehåll men är lite moderniserad och anpassad till att det blivit en del av en värld istället för ett fristående äventyr.

Det är egentligen ett saligt hopkok av klassiska Gothic horror motiv och med mycket taget rakt av från Stokers Dracula. Inte väldigt originellt kanske men riktigt välgjort och mysigt!

Som vanligt när det gäller äventyr beror ju ens bild av dem mycket på hur själva spelandet gick och i vårt fall var det ett par riktigt underhållande spelmöten som avslutades med två episka slutstrider där stats och utrustning blev underordnade taktik, och i sista striden pur viljestyrka (och en sanslös tur) från gruppens cleric som räddade dagen!

Inte för att en räddad dag gör så mycket nytta när man är i Ravenloft, men ändå... :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ahh, Ravenloft. Det var bra grejer, det.

Själv gillade jag Desert of Desolation-serien. Tre länkade moduler i egyptiskt/tusen och en natt-stuk. Tracy och Laura Hickman var inblandade här också, det var bland det första jag sett med dem (1982), och serien lyfte nivån på hur D&D-äventyr kunde vara.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Min favorit bland D&D3-äventyren är The Sunless Citadel. Och det för att den visar att något så simpelt som en enkel dungeoncrawl kan göras spännande och varierande, och det i en dungeon som känns logisk utan att ge avkall på coolhet.

/Anders
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,570
Location
Slätta
För mig som aldrig kommer att spela de olika äventyren men teoretiskt kan komma att spelleda dem en dag, är det någon som vet om de finns spoilade någonstans (typ hyfsat detaljerad plot line summary och lite om de olika skurkar och bossar som man ramlar på)?
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Red Hand of Doom är klart bäst nånsin. * * * * *

The Silver Key var min favorit innan RHoD kom ut.

RoHD är rätt basic och innehåller allt man förväntar sig av en fantasy-kampanj plus små inslag av militärrunk typ Örnnästet. Dessutom dukar äventyret fram flera feta rollspelsencounters och tuffa NPC:are. Flera byar och städer beskrivs och kartorna är utsökta plus ett par rediga dungeons för de som gillar sånt. Och Tiamat!!!

I The Silver Key polymorphas man till orcher och infiltrerar därefter en orchstad. Roligare kan man inte ha. Förutom så klart om man låtsas vara orcher med tjejen en kväll när det är strömavbrott.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
rjonas said:
Red Hand of Doom är klart bäst nånsin.
Vet inte om det verkligen är klart bäst nånsin, men riktigt bra är det. Jag spelleder just nu en 4E-version. Action hela tiden, och det känns motiverat då det ju utspelar sig under ett krig.
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Red hand of Doom= Awesome
Sen har man ju Scales of War, en fortsättnings kampanj på Red hand of doom men man måste inte ha spelat det första.

Det bäste jag nånsin varit med om är Monte Cooks Ptolus, spelvärld med 3 äventyr tror jag, är sjukt bra. Steam punk dnd typ.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Även jag måste lyfta fram Red Hand of Doom. Det står högst på min lista över äventyr jag vill spelleda (jag har bara läst RHoD hittills - och min erfarenhet säger mig att det är riktigt, riktigt bra!)

Witchfire-trilogin (Privateer Press) har vi visserligen inte spelat, men de har en bra bakgrund och miljö och spännande intrig - dock så är äventyren kanske lite väl rälsade?

Andra äventyr som blivit väldigt bra när vi spelat dem är

In the Belly of the Beast (Mike Mearls) som i det närmaste är ett litet kammarspel. Mycket intressanta interaktioner med spelledarpersoner. Rekommenderas varmt. En fullpoängare!

Freeport-äventyren (Green Ronin) var trevliga. Spännande miljö.

/Calle
 

Zagel

Veteran
Joined
13 Feb 2004
Messages
3
Location
Helsingborg
Måste nog säga att Shackled City, som jag dels spelat halvvägs igenom och som jag numera spelleder åt en ny grupp är utan tvekan min favorit. Platsbaserat med gott om tid för SL och spelare att utveckla det sociala hur mycket som helst utifrån vad man vill uppnå med mycket härlig plotline som byggs in på ett säkert sätt. Den inbundna boken är värd varje krona med sina kartor, karaktärspoträtt och perfekt upplagda indelning.

Sunless Citadel kommer dock ha ens speciell plats i mitt hjärta då det var mitt absolut första D&D äventyr att spela någonsin med min dumma half-orc barbarian.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Twilight Calling till D&D BECMI. Det var en klassisk quest med en härlig dungeon, men det som verkligen lyfte var de olika mytologiska världarna man besökte. Det blev en stark känsla av att man fick vara med när arketypiska riter första gången skapades.

När det gäller äventyrsserier kan inget slå Dragonlance 1 - 14 till AD&D. Nackdelen var att det var rätt rälsat. Fördelarna var allt annat.
 
Top