Nekromanti Bästa e-formatet för rollspel?

Max Raven

T12-kultist
Är PDF bäst, eller är det ePub, webbsida eller annat?

Jag misstänker att det oftast blir läst på en surfplatta nuförtiden, vilket så klart spelar in.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
PDF funkar bäst mot surfplattor och skärmar, men Arfert har pratat nån gång om de begränsningar han upplever i formatet. Jag har börjat fundera på att hitta sätt att leka med ePub för att komma förbi de begränsningarna.

ePub är ju trots allt bara HTML + CSS ihoppackat i en zipfil ihop med ett par XML-filer för indexering och kapitelindelning och sådant. På senare tid har ePub 3-formatet skaffat sig begrävsat stöd för saker som css3 och html5, på en del läsare t.om javascript. Jag vet också att det går att göra både flödande epubs och "statiska".

Jag har inte hunnit undersöka saken ännu, men jag tänker att ovanstående betyder att epubs skulle kunna göras mer flexibla och i allmänhet bättre på rollspelsmaterial än pdf.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag äger ingen surfplatta eller ebok. Jag är relativt ofta på platser utan bra tillgång till internet (även för att spela rollspel).

Alltså vill jag ha något som är tillgängligt även offline, och funkar bra med program jag troligen har på datorn redan. Följdaktigen PDF. Hyperlänkar är så klart trevligt för att göra den navigerbar, men samtidigt vill man inte ha något man råkar klicka på av misstag när man scrollar.

Lupus Maximus

Tekniker
Jag har införskaffat en hel del rollspel i PDF-format och läser på min lilla bärbara. Jag har ofta med mig den datorn. Dock är det nästan som boken, men med sökfunktion, och på skärm.

I stort sett ingen PDF har funkar på min nuvarande eller förra e-ink läsare. Min gissning är att ePub skulle funkat bättre i det fallet. Jag föredrar helt klart e-ink framför plattor som iPad eller motsvarande med Android.

kloptok

Pensionerad astrolog
ePub funkar bra för att läsa rollspel, men i spel så är de långsamma och svårnavigerade. Det är ett format som är väldigt behagligt att läsa i och funkar bra för att läsa i normal takt i en konstant riktning, det vill säga på det sätt man läser en roman. Det funkar sämre för referenslitteratur där man vill kunna hoppa snabbt fram och tillbaka mellan sidor som kan vara i vitt skilda ändar av boken. PDF-filer är något bättre när det gäller navigerbarhet och snabbhet, även om de på vissa sätt fortfarande är långsammare att navigera i än en tryckt bok. Läsupplevelsen upplever jag ofta som lite sämre än ePub, men det beror nog mer på PDF:er som är felaktigt formaterade för skärmens storlek än formatet i sig (det faktum att man har en upplyst skärm gör en viss skillnad dock). Det går bra att bläddra många sidor i taget i en tryckt bok, vilket är svårare i en pdf på surfplatta, där man behöver scrolla sig fram. Använder man sökfunktion kan pdf vara väldigt smidigt dock.

Arfert

Facit
Problemet med PDF är att de flesta är den vanliga tryckta regelboken rakt av. Man bör ha en stor skärm för att läsa dem.

En PDF som enbart är tänkt att läsa på skärm är bättre, men då är ju frågan om vilken skärmstorlek man ska välja. En stor mobiltelefon? En 8-9 tums Androidplatta? En iPad? För grad och sidlayout bör ju anpassas efter vilken "device" man använder. Jag gjorde en liten Fantasy!-PDF anpassad för iPad. Funkar bra att läsa.

En ePub är inte direkt inspirerande, men enklare att läsa.

Sen finns det ju bra appar för Pathfinder och D&D, till exempel. Men de är mer tänkta för att snabbt plocka fram en regel eller spell. Inget som man sätter sig att läser från början till slut. Jag har en ipad-app som innehåller de flesta Pathfinder-regler, alla viktigaste böcker. Smidigt som sjutton.

Mundo

Myrmidon
Arfert;n123808 said:
Problemet med PDF är att de flesta är den vanliga tryckta regelboken rakt av. Man bör ha en stor skärm för att läsa dem.
Vissa tabeller och grejer blir Hitler att läsa om man läser det på laptoppen eller stationära datorn. Mycket trevligare att läsa i e-boken eller paddan, men har man ingen sån så är det rätt många rollspels-PDFer som inte är kul att jobba med, just för att de bara en copy-paste, det är inte tryckt och skrivet för att vara just PDF.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert;n123808 said:
En ePub är inte direkt inspirerande, men enklare att läsa.
Fast jag tror att de kan göras mer inspirerande, som dynamiska PDF:er ungefär. Ska kolla upp saken, men HTML+CSS ger ganska mycket kraft tillsammans.

Staffan

Myrmidon
Om den är tänkt att användas endast online så är HTML, eventuellt via en wiki, det överlägset bästa formatet. Rätt använt anpassar det sig till användarens förutsättningar (skärmstorlek osv), du kan länka fram och tillbaka, och det ger användaren möjlighet att ha flera instanser öppna i olika flikar. För ett bra exempel, se Pathfinder Reference Document.

Säg t ex att mina kära rollpersoner ska slåss mot en Vrock. Jag slår upp Vrocken på datorn. Jag ser att den är en Outsider av undertypen Demon, och att den har de magiska förmågorna att lägga greater teleport, telekinesis, heroism, och mirror image. Den har även featsen Cleave, Combat Reflexes, och Power Attack (plus ett par som bara ger plus på stats). Jag behöver alltså inte ha två-tre böcker uppe och bläddra fram och tillbaka i, utan allt finns tillgängligt med ett klick.

God45

#PrayersForBahakan
Jag kan typ inget alls om datorer men PDF är det jag tycker är lättast att använda.

Staffan

Myrmidon
PDF är bra för saker som inte är tänkta att användas på datorn, utan endast använder nät och datorer som transport till slutanvändaren som sedan kan skriva ut saker. För faktisk användning är HTML svårslaget.

Genesis

Ni dés ni maître
Epub är toppen för den typ av rollspel jag föredrar, där man läser igenom boken en eller två gånger och sedan lägger den ifrån sig och aldrig behöver använda den igen. För referensverksrollspel är det lite värre, och det känns inte som att det finns ett solklart format. Wiki är kanske det bästa?