Nekromanti Bästa Feat

Kalil

Swordsman
Re: Power Attack

Jag tänker inte bara på fighters. Det är sant att Improved Initiative är ganska hygglig för rouges, I stand corrected. Men många tar den i början av en kampanj då moståndare har 2-6 HP. Då är Improved Initiative bra.

Igår kväll avslutade jag en D&D3 kampanj som varat i nästan 50 äventyr, med rollpersoner som spelats från level 1 upp till runt level 20. Mot slutet hade alla motståndare 200 HP eller mer. Många rollpersoner hade också tagit Improved Initiative tidigt i kampanjen. De är alla rörande överens om att den featen var slängd i sjön.

Improved initiative är mycket lätt att överskatta och Toughness är otroligt dålig om man ser till att kampanjen kan vara mer än 5 äventyr :)

/Kalil

König

Hero
Re: Power Attack+fråga

Från lvl 1 till 20. En fråga: dog någonsin en spelare på vägen, eller lät er DM alla att överleva hela tiden?

/images/icons/king.gif=ego

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, men...

...man kommer inte till level 20 om man dör på lvl 1. Och då kan både toughbess och improved initiative hjälpa.

/JPS - imponerad av att någon verkligen spelat från lvl 1 till lvl 20.

Riddaren

Swashbuckler

För en krigare som har relativt hög hp redan i början (minst 10, om han inte har minus bonus på Con då förstås) är inte Toughness en höjdare. Men om du kör med en trollkarl så lär inte han ha så stor chans att överleva mer än ett, eller högst två träffar, om han inte har tagit Toughness som ökar på hp:n något.

// Riddaren

Staffan

Myrmidon

För en level 1-trollkarl kanske Toughness verkar attraktivt - han dubblar ju nästan sina hit points! Även för trollkarlar förlorar dock Toughness sin lyster efter några levlar. Redan en level 5-wizard har ju i medel 14 hp (plus Con-bonusar), och då gör inte 3 hp hit eller dit så stor skillnad, framför allt inte om man jämför med alternativen (t ex Spell Focus).

Riddaren

Swashbuckler

Du kan ju inte titta på vilka feats du kan välja, eller inte behöver när du är på level 4, 8 eller vad det nu är när du är på level 1. Det första är ju att se till att du har en möjlighet att överleva, annars lär du ju ändå aldrig nå level 5 till exempel.Fast är du människa kan du ju också ta Spell Focus till exempel

// Riddaren

Staffan

Myrmidon

Visst tusan kan man planera framåt även på level 1, även om man måste hålla ett öga på vad man har för nytta för tillfället. Grejen är att inte ens på level 1 så spelar 3 hp så stor roll - en typisk attack gör 1d8 i skada, så du har fortfarande rätt stor chans att gå ner på en smäll. Märk också att du inte *dör* på 0 hp - du svimmar bara (OK då, -1 hp). Du dör inte förrän -10, vilket innebär att du behöver ta 17 i stället för 14 hp skada innan du dör om du tar Toughness. Den skillnaden är inte så stor.

Om en nybörjartrollkarl vill fokusera på mer omedelbart användbara feats rekommenderar jag snarare Point-Blank Shot (+1 attack och skada inom 30 ft, för användandet av armborst när spellsen tagit slut) eller Dodge (+1 AC mot en motståndare).

Jaak

Warrior
klart att man dör

jag vet att frågan inte va till mig men jag svarar i alla fall eller så kanske den va de jaja vem bryr sig här är i alla fall svaret...

klart man dör min föra karaktär jag spela var en wizard som jag spela från level 1 till 21. i alla fall klart man dör på de lägre levlarna passade man sig i och för sig noga dels eftersom det kostade en förmögenhet att bli återupplivad men också eftersom man hade tur om man ens hittade någon som kunde eller vill göra det. på senare levlar dog man mer totalt kanske jag dog 10 gånger eller nåt.....

jag vet att jag kommer få mycket kritik för det här inlägget men ös på /images/icons/kiss.gif

MASten

Veteran
min DM har tankat ner och de finns otroligt bra feats bla spellfire. som tur har ingen tagit den./images/icons/smile.gif
det finns andra för fighters som e bra t ex knock down, slår jag högre än tio i attackroll så får jag engratis chans å trippa snubben. bra mot allt som inte e för stort.
MASten /images/icons/devil.gif

Kalil

Swordsman
Re: Power Attack+fråga

Jag dog inte, men så var jag DM å andra sidan :gremsmile: Skämt åsido så dog ett par (3-4?) karaktärer under kampanjen. Jag är inte mycket för att ha ihjäl rollpersoner, det tillför så att säga inte så mycket.

På grund av ekonomiskt och sociologiskt medvetna spelare så kan jag inte tillåta magi som återuppväcker döda (annat än som seklett och zombier) i kampanjen, vilket med nödvändighet håller nere mortaliteten. En del andra spells fick också stryka på foten för att få trovärdighet i kampanjenvärlden, Teleport för att ta ett exempel :)

/Kalil