Nekromanti Bästa gamla DoD-prylarna?

Necross

Swashbuckler
Hej alla. Jag tänker eventuellt använda mig av lite gamla DoD-produkter framöver, eller åtminstone nöjesläsa lite. Men vilka grejer är egentligen bra? Vore kul om ni kunde kommentera/betygsätta lite. Vad hade ni roligast med när ni spelade? Vad håller än idag, tjugo år senare? Vad passar bäst för att konvertera till andra spelsystem, och vilket?

De jag undrar över är främst:

Sarkath Hans gravvalv
Skelettbyns hemlighet
Spindelkonungens pyramid
Dimön
Äventyrspaket 1: Svart Duell/Skönheten och odjuret
Äventyrspaket 2: Novastenen/Jeraz

Ärans väg 1: Döda skogen
Ärans väg 2: Maktens portar
Ärans väg 3: Mörkrets hjärta

Djupets fasor
Dödens väg
Enhörningshornet
Havets vargar
Marsklandet
Rösten från forntiden
Tvillingbergen

Handelsfursten (Härskarserien 1)
Tempelherren (Härskarserien 2)
Demonprinsen (Härskarserien 3)

Svavelvinter (Den femte konfluxen, del 1)
Trakorien (Den femte konfluxen, del 2)
Oraklets fyra ögon (Den femte konfluxen, del 3)
Kristalltjuren (Den femte konfluxen, del 4)
Den femte konfluxen (Den femte konfluxen, del 5)

Helvetesfortet (Nidländska reningen 1)
Melindors återkomst (Nidländska reningen 2)
Nidland/Slutstriden (Nidländska reningen 3)

Ereb Altor (boken/boxen)
Ivanhoe (Medeltidsregler/Aidne/Triangeldrama i Edelfara)
Monster och män i Ereb Altor
Barbia - Siratsias vita formelbok
Kandra
Krilloan - Äventyrens stad
Magilre
Monturerna
Torshem - Barbarernas skogar

Tack på förhand!

Nässe

Myrmidon
Du får nog vara lite mer specifik i vad du vill ha för feedback... Konvertera till vadå och varför? Lite elakt skulle jag säga att det inte finns något av det där som är värt att konvertera- det är gamla grejer, vissa bra, andra mindre bra- helt ok spel, och ok äventyr till det. Vill du ha kul läsning, letar du efter ett bra äventyr- och hur ska ett sådant i så fall vara?

Jag har haft vansinneskul med nästan alla de där produkterna men jag skulle inte spela dem nu för det, med ett annat system. Känns lite poänglöst, SÅ jävla bra är de inte. Barbia, Markslandet och Oraklets fyra ögon minns jag som kul läsning.Novastenen/ Jeraz spelade jag en miljard gånger av någon anledning, kanske för att de var bra, minns inte.

/ Nils

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Svavelvinter och resten av femte konfluxen-serien, inklusive Trakorien, är väldigt bra, och är fortfarande läsvärda.

Barbia tror jag är ganska bra, men det var många år sedan jag sålde mitt exemplar.

Resten av produkterna tror jag inte ger speciellt mycket idag, såvida man inte är intresserad av retro-fantasy -- då är de naturligtvis perfekta.

/tobias

Necross

Swashbuckler
NilsH said:
Du får nog vara lite mer specifik i vad du vill ha för feedback... Konvertera till vadå och varför? Lite elakt skulle jag säga att det inte finns något av det där som är värt att konvertera- det är gamla grejer, vissa bra, andra mindre bra- helt ok spel, och ok äventyr till det. Vill du ha kul läsning, letar du efter ett bra äventyr- och hur ska ett sådant i så fall vara?
Jag tyckte att jag var ganska tydlig. Konvertera till något annat spelsystem, och jag bad om förslag på vilket. För att DoD inte är så bra, tycker jag.

Jag letar efter bra äventyr, ja. Vilket ju ofta börjar med kul läsning :gremsmile: Gillar formatet och det svenska språket i gamla DoD, det känns mycket enklare att ta till sig än de flesta amerikanska produkter - 99 % av t ex D&D 3.5-materialet är skitgrejer med oändliga mängder ordbajsande.

NilsH said:
Jag har haft vansinneskul med nästan alla de där produkterna men jag skulle inte spela dem nu för det, med ett annat system. Känns lite poänglöst, SÅ jävla bra är de inte. Barbia, Markslandet och Oraklets fyra ögon minns jag som kul läsning.Novastenen/ Jeraz spelade jag en miljard gånger av någon anledning, kanske för att de var bra, minns inte.
Tack, då ska jag kika på dessa. Föreslå gärna andra "generiska" fantasyäventyr också, om du tycker DoD är för dåligt.

Necross

Swashbuckler
Gurgeh said:
Svavelvinter och resten av femte konfluxen-serien, inklusive Trakorien, är väldigt bra, och är fortfarande läsvärda.

Barbia tror jag är ganska bra, men det var många år sedan jag sålde mitt exemplar.

Resten av produkterna tror jag inte ger speciellt mycket idag, såvida man inte är intresserad av retro-fantasy -- då är de naturligtvis perfekta.
Tack. Allt finns ju i pdf i en piratbukt nära dig :gremsmile: Och jo, det är just retrofantasy jag vill åt. Men gärna inte bara en dungeon, utan lite intrig och twist.

solvebring

Superhero
Necross said:
Och jo, det är just retrofantasy jag vill åt. Men gärna inte bara en dungeon, utan lite intrig och twist.
Enhörningshornet! Det är min bästa DoD-upplevelse, eller rättare sagt min bästa fantasyupplevelse med köpmaterial någonsin. Visst är det många år sedan nu men jag är och förblir Christer Regebro evigt tacksam för mitt allra bästa nostalgiminne.

Rickard

Urverk speldesign
Necross said:
Sarkath Hans gravvalv
Det här är för mig äventyrsklyschornas fader.

Dimön
Äventyrspaket 1: Svart Duell/Skönheten och odjuret
Äventyrspaket 2: Novastenen/Jeraz
Kissiga

Ärans väg 1: Döda skogen
Ärans väg 2: Maktens portar
Ärans väg 3: Mörkrets hjärta
Döda skogen är väl ok i den bemärkelsen att det är ett tidigt försök av en fisktank. Den delen är upptakten till ett rätt episkt äventyr.

Djupets fasor
Dödens väg
Enhörningshornet
Havets vargar
Marsklandet
Rösten från forntiden
Tvillingbergen
Utöver Enhörningshornet, som jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att spela är dessa äventyr inget vidare. Havets vargar är mer till Viking än något fantasyspel.

Handelsfursten (Härskarserien 1)
Tempelherren (Härskarserien 2)
Demonprinsen (Härskarserien 3)
Sjukt episka. De senare kräver att man vadar genom horder av demoner. Den första är rätt intressant i och med att spelarna stöter på en helt främmande kultur.

Fyra stycken grottröjsäventyr. Sköna miljöer, men kräver först en rejäl uppstrukturering av spelledaren. Allting är väldigt rörigt i boken.

Helvetesfortet (Nidländska reningen 1)
Melindors återkomst (Nidländska reningen 2)
Nidland/Slutstriden (Nidländska reningen 3)
Otroligt rälsade äventyr.

Ereb Altor (boken/boxen)
Mest om du vill ha något land att utgå från. Det är väl mest bara Nidländska reningen och Marsklandet som utgår från något av de beskriva länderna.

Ivanhoe (Medeltidsregler/Aidne/Triangeldrama i Edelfara)
Väldigt snygga bilder, men annars mest detaljdykningar i heraldik. Äventyret är ingen höjdare.

Monster och män i Ereb Altor
Något man kan klara sig utan. Mest äventyrsstoff för en spelledare på torkan.

Kandra
Krilloan - Äventyrens stad
Endast om du vill ha någon stad att utgå från. Med Kandra får man en schysst karta. Krilloan är typ en lättvariant av Chronopia. Jag tycker förvisso att I skuggan av en ros - den första av de tre äventyren till Krilloan - är ett av de bättre DoD-äventyren.

/Han som funderat på att sälja hela sin DoD-samling

Johan K

Gammal & dryg
Trakorien (Den femte konfluxen, del 2)
Oraklets fyra ögon (Den femte konfluxen, del 3)
Kristalltjuren (Den femte konfluxen, del 4)
Den femte konfluxen (Den femte konfluxen, del 5)
Hade trevligt med denna svit, för en massa år sedan. Så jag skulle mer än gärna konvertera detta till nått valfritt nytt inom fantasy.