Khan
Kondottiär
- Joined
- 23 Apr 2014
- Messages
- 4,608
Det här var ju ett klart avsteg från tidigare utgåvors system. Och jag gillar det. Jag kanske blir tvungen att köpa utgåva 3 också, trots att jag har nästan allt i utgåva 2... Hm. Vad göra, vad göra...Staffan;n223318 said:Jag har inte prövat det i praktiken (för att resten av systemet känns regeltungt som bly), men jag tycker Exalted IIIs initiativ verkar intressant.
Inledningsvis slår alla inblandade i en strid initiativ, och får oftast värden mellan 3 och 10ish (om man inte har specialförmågor som fuskar till det, så klart). När du anfaller så kan du antingen göra en withering attack, vars mekaniska syfte är att "stjäla" initiativ från motståndaren, eller en decisive attack, som har potentialen att göra skada "på riktigt". En withering attack motsvaras av att man står och fäktas för att få bättre läge, få motståndaren på defensiven, o s v, och eventuell skada du gör representeras som initiativstöld. För rollfigurerna själva finns inte distinktionen, utan varje attack är givetvis tänkt att döda/skada motståndaren, men så länge du gör withering-attacker så har du inte tagit dig genom motståndarens gard.
När du väl tycker att det är dags att göra ett riktigt anfall så gör du en decisive attack. Träffar du så slår du ditt initiativ som skada - alltså inte Strength + vapenskada + andra modifikationer, minus motståndarens rustningsvärde, utan initiativet rakt av. Har motståndaren bra rustning måste du ha ett visst initiativvärde för att över huvud taget få slå skada, men i övrigt är vapen och rustningar ineffektiva i det här läget. De gör dig bättre på att sno initiativ (och försvara dig från att få det snott), men när väl det (potentiellt) dödande hugget är på väg så är blottan hittad.
När du väl gjort en decisive attack så resettar du ditt initiativ till ett basvärde igen.
En twist i sammanhanget är att typiska "coola moves" i strid, som att avväpna någon eller slå dem till marken, görs som en specialvariant av decisive attacks (kallat gambits). Detta ger, i alla fall i teorin, en balans mellan att antingen göra manövrerna övermäktiga (för att man kan spamma dem hela tiden), för mesiga (för att det inte ska vara värt att spamma dem hela tiden), och att ha någon sorts artificiell gräns på hur ofta man kan göra dem ("du får bara använda Knuff-förmågan en gång per fight").
Hur som - systemet känns lite som en boxningsmatch. Du fintar, jabbar, tränger ut motståndaren och först när du har rätt läge (fint, fint, jabb, jabb, snabbt steg åt höger, WHAM!) kommer en rejäl attack. Det känns också som ett sätt att få till det där manövrerandet på ett bra sätt.
Två frågor kvarstår - hur funkar det vid flera mot en och hur funkar det med olika vapen? Om jag slåss med en hårnål och du slåss med en trehandsyxa, spelar det in på initiativet eller på någon sorts bonusskada?