Nekromanti Bästa länderna I Mundana

Conan

انتفاضة
Min topp tre lista:

1. Asharien - Fantastisk blandning av Nordern och Västern. Bland de bästa fantasyländerna all time.

2. Det Cirefaliska samväldet - Härlig idé med utspridda statsstater styrda av ett högburet, säreget och "utvalt" folk som lever på handel och hyser enorma mängder gästarbetare.

3. Consaber - Mäktigt feodalsamhälle på uppgång. Stora kulturella skillnader mellan den stroppiga befolkningen på ön i söder och det råbarkade fastlandet i norr. Barbarer i norr och alver i öster och intressanta religiösa spänningar mellan barbarerna och kronan.

Bubblare:

Västmark, Thalamur.

Poseur

Swashbuckler
Topp 3 för mig då.

Utan inbördes ordning;

Thalamur: Mörk, dysotopisk men semi-funktionsbel pseudo-kommunism med härlig känsla. Minus dock för dålig support för grisodling och landet faktiskt funkar.

Alarinn: Högländar-samurai-alver. Nuff said.

Asharien: Lagom efterbliven håla med som du sade det norden och västernvibbar. Ett ställe jag älskar att hata och hatar att älska. Ungefär som en blygdkapsel.

/Poseur.

Ymir

Liten kantbaron
Well, själv är bäste dräng, så bäst utan tvekan är Mûhad, Stora Arkipelagen, och Drunok. (Though Thalamur också ligger bra till).

Men om vi bara räknar redan publicerat material, då är det svårare. Jag skulle då säga att de tre bästa länderna i termer av innovativa och spännande koncept, intressanta samhällen och konflikter, intern trovärdighet och dynamik, är Thalamur, Takalorr, och Sunari. Jag tvekar lite inför den sistnämnda, men sanningen är den att Eonalverna har ett intressantare samhälle än några andra alver jag någonsin stött på, by far, och det förtjänar ett erkännande. Man hade lätt kunnat spela en hel kampanj i Sunari.

(Detsamma gäller tirakerna visavis standard-orcher, förvisso, men Takalorr är bättre designat än Sunari så där råder ingen tvekan ens).

Av Mundanas människoriken är det egentligen för närvarande bara Thalamur och Cirefalien som står ut som särskilt nyskapande och intressanta. Det finns bra grejer i Consabers koncept, men ett land inspirerat av brittisk medeltid är ungefär så tråkigt det kan bli, även om Krille verkligen gjort det bästa av det, och Asharina är jag inte imponerad av, varken i termer av spännande idéer och koncept eller trovärdighet. Jargien, Damarien etc shows promise, men de modulerna är ju inte utgivna än så vi väntar med den diskussionen.

Det häftiga med Thalamur är hur ett land som innan modulen kom ut verkade så slentrian och tråkigt omedelbart gjordes färgstarkt, dynamiskt, spännande, fängslande och fantastiskt spelbart. Fuck yeah, så ska en slipsten dras.

Alari-alverna är också ett innovativt och häftigt koncept, men deras samhälle är inte alls tillräckligt väl skildrat för att kvala in, och kulturinfluenserna alldeles för uppenbara.

bozar_UBBT

Warrior
Min topp 3:
Cirefaliska samväldet - Hög teknologisk utveckling och den unika kulturen gör att samväldet är två nivåer häftigare än tråkmånsarna i Jargien och minst en nivå (-Ob1T6) häftigare än översittarna i Thalmur.

Asharien - Gillar även jag Western-känslan, frijarlarna och perfekt grisodlar-setting.

Västmark - Semidemokratisk vildmark med stor dynamik av gästarbetare från alla olika raser, konflikt med Damarien osv. Den här boken ser jag verkligen fram emot. Blir modulen bra så kommer Västmark antagligen bli favoriten.

Blasphemy

Swashbuckler
Själv (och då är jag ju en aning partisk) så tycker jag att Cirefaliska samväldet och Thalamur är de som är de mest intressanta. Även om jag gillar "äventyrarkänslan" i Asharien så tycker jag att det är alldeles för ointressant. Jag hade velat se lite mer ehum... "fantasy" i det hela. Lite mer av stadsstadsstuket. Likaså tycker jag Soldarn skulle kunna vara lite mer intressant. Gillar ett land som mest består av skog och som krälar av alver och troll men att det är ett "klassiskt" feodalt riddarrike känns rätt så trist. Hellre då att det hade varit en sabrisk koloni (om man ville ha riddarstilen) eller att det gjordes mer unikt.

I övrigt så är jag mycket pepp på Damarien som Erik Melin skrivit. Han har fått fram en mycket spooky och mysig känsla i riket och det känns som gjort för intrigkampanjer och lite mer av skräck-äventyr. Likaså är det jag läst av Västlanden extremt välskrivet och kommer bli en hejdundrande bok när den blir färdig och utgiven. Eposet Jargien har sjukt mycket att erbjuda och det känns också som det rike som det är mest att sätta sig in i om man inte bara vill spela på ytan. CJS har varit extremt noga med intrigtrådar mellan alla släkter och fraktioner. Så det finns mycket fint där.

Sedan finns det länder som känns ehum... lite fel. Stora arkipelagen är tråkig och Drunok är... tråkigt. Så där är något som borde ha gjorts om. Men Ymir har ju tagit stora friheter med många av de länderna så kanske blir det en rejäl revidering nån gång... who knows :gremlaugh:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Min topp tre måste nog vara:
1) Jargien
2) Consaber
3) Mûhad

Gillar tanken på det jargiska kejsardömet, underbart med en rejäl nation.

Consaber tilltalar mig mest för att jag gillar det som står i boken och då jag spelar en consaber nu. Samt att dom är daak troende.

Mûhad tycker jag är självförklarande.

North Jargien is best Jargien

Conan

انتفاضة
Öh ska det komma en västmark modul eller? Fan va fett isåfall! Västmark har grym potential.

Poseur

Swashbuckler
Västmark... Potential...Vart? :gremwink:

En håla av träsk, träsk, berg, skog och lite mer träsk. Och president! :gremeek:

Conan

انتفاضة
Ja och sura fiskegubbar, tiraker och arachnider. För att inte tala om en djungel fylld av monster och gamla tempel och ruiner.

Jag gillar murriga skitiga platser (Asharien, Västmark, Jarla osv.).

sesk

Veteran
Att det sen dessutom är nån form av tirakisk halvkoloni är ju också asgrymt.

Jag fattar inte hur man kan argumentera för att något av mundanas länder inte har potential när hela geografica bara är fylld med grejer som gör varje land intressant och spännande på sitt eget sätt.

Scullicon

Veteran
Topp 3,
1.Den modul som gjort störst intryck är Thalamur,
Otroligt intressant statsskick som går att göra mycket intressant med. skall verkligen försöka arrangera mer spelande där.
2.Alarinn(Consaber) har varit min personliga favorit mest pga hälften av alla mina karaktärer har varit från Alarina.
Att spela på själva landsbygden där är inte lika intressant dock så de har blivit mer i Consaber.
3.Asharien, inte på grund av landet i sig utan på grund av den mångfalden av folkslag och det otroligt lätta upplägget för att spela rövare och banditer som finns.
Och sen alla dessa intressanta platser som ligger runt omkring den röda öknen gör de också värt att placera sig där.

Conan

انتفاضة
Potential har väl alla, men ska man följa Geografica så har vissa sämre förutsättningar än andra. Te x Muhad som bara är ett Arabien rip-off kanske kan vara svårare att arbeta med än Asharien vars grundkoncepts var riktigt bra från början.

Big Marco

Läskig
Raspar said:
3.Asharien, inte på grund av landet i sig utan på grund av den mångfalden av folkslag och det otroligt lätta upplägget för att spela rövare och banditer som finns.
Och sen alla dessa intressanta platser som ligger runt omkring den röda öknen gör de också värt att placera sig där.
Både när jag skrev om Asharien och när vi senare kampanjspelade så var ett (kanske oväntat) soundtrack en mycket stort inspirationskänsla för stämningen över landet. Den röda öknens land har för mig en ljudbild från "Broken Arrow" (http://www.youtube.com/watch?v=vfZhjdaZlU4 ). Där finns för mig öppenheten - vidderna, kanjonerna, det torra, kontrat av små nybyggarsamhällen med lokala pampar och misstänksamma blickar. Den innehåller också något ödesmättat, svulstigt, köttigt - som typiska rollpersoner brukar ses i standardfantasy. Just ljudminnet av textens framkomst är mycket stark hos mig, mer än 15 år senare.

Jag vet inte hur många dussintals timmar den CD:n gick på repeat hemmavid.

bozar_UBBT

Warrior
Tycker Västmark är skithäftigt, hoppas modulen blir riktigt fet bara med färgstarka personligheter, kartor och fantastiska platser!

För snäääääääääälla neogames, en modul blir det väl?

Poseur

Swashbuckler
Har dock en personlig känsla utav att det är det närmaste vi får se utav en Västmark-modul på minst tio år.

Fienden

Hero
Poseur said:
Har dock en personlig känsla utav att det är det närmaste vi får se utav en Västmark-modul på minst tio år.
Det är sant. :gremtongue: Jag har personligen satt cirka-datumet på både Jargien och Västlanden runt 2015-2020... Det går så långsamt för rollspels-Sverige. :C

Mundo

Myrmidon
Menon-Aun.

Bara intro-texten till nationen får mig att vilja lira någon gjuten kampanj där spelarna tillhör olika klasser / stånd i någon slags halvepisk kampanj.

Annars ligger Damarien högt på listan, även om det ibland känns lite krystat. Jag har också ett hat-kärlek förhållande till Momolan.

bozar_UBBT

Warrior
Såvida man inte skriver den själv, dessvärre kommer jag nog inte ha så mycket tid om jag ska forska men vore jäkligt kul att skriva om västmark.

Ymir

Liten kantbaron
Kan du förklara närmare vad du ser i Menon-Aun? Jag tycker nämnligen att det är det tråkigaste, sämst skrivna och mest oinspirerade och bortslösade landet i hela Mundana.