wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag är med Krank om Geminis förträfflighet. Fast jag tycker att det var en feature att man betraktades som skurk så fort man trollade lite.
krank;n147951 said:Det roligaste jag stött på är nog det i Gemini, men jag har förstått att liknande finns i både Ars Magica och Eon. Fast de kan jag inte uttala mig om.
Systemet bygger alltså på att man får vara lite finurlig; man kan bygga sin egen magi genom att kombinera olika aspekter t.ex. hur långt bort man vill kunna påverka saker, och så. Olika element etc. Det var några år sedan så jag minns inga detaljer - utom att jag var helt ofantligt nöjd över en besvärjelse jag tåtade ihop som inte skadade någon, men däremot förvandlade all metall inom ett område till damm i ett par sekunder. Rätt praktiskt mot fiender med svärd och rustning...
I systemet saknas också "mana" eller liknande; däremot innebar misslyckade slag för att använda magin i otrevliga effekter, typ tillfällig blindhet, skador etc.
Det hade sina nackdelar också, såklart. Till exempel var improviserad eller självpåhittad magi dyrare än att bara använda deras trökiga jävla eldbollsvarianter som de tillhandahöll färdigkonstruerade. Och så var magi extremt dåligt ansett i spelvärlden, så att använda sig av magi var i princip en dödsdom om nån såg en. Så de byggde alltså ett väldigt roligt magisystem och sedan tyckte de att folk inte skulle ha för roligt och såg till att magi ändå inte gick att använda...
Men ja, jag gillar den sortens magi. Pusselbitar, man får vara smart liksom.
Det där ser så coolt ut att jag vill anmäla ditt inlägg för du nästan fick mig att slösa mina hårt besparade Januari-slantar...nyvinter;n148095 said:Ett av tilläggssystemen i Burning Wheel fungerar som Gemini, med vissa modifikationer för att inte göra magikern allsmäktig. Man behöver klara utmattningsslag efteråt och ja, man kan svimma efter en enda bevärjelse om man har otur. Och även vid ett misslyckande kan det hända saker: 1t6 ger 1) frammana gud, 2) "komponenterna" ändras 3-6) inget.
Så ifall komponenterna ändras så kan besvärjelsen kontrollera eld bli komponenterna för att frammana ett slukhål någonstans i närheten av magikern. Ibland kan man alltså få hjälp av ett misslyckande, om man har en massa tur.
(Bilderna från ett hjälpsamt flash-program som hanterar vad som ändras.)