De 7 Mutanterna till MUA är trevligt och sätter stämningen med en gång. Rekomenderas!Sedan är jag väldigt sugen på att titta på M:UA, köpt på mig det som trycktes på nytt samt resten som PDF.
En helt okänd värld för mig.
Inget av regelsystemen till äldre versioner är riktigt bra, tyvärr.Borde man gå direkt på M:UA om det visar sig vara kul?
Eller kanske Mutant Hindenburg https://freeleaguepublishing.com/sv/butik/?product_id=5290935877781. Jag hade valt det. Och spelat de gamla MUA-grejerna med de reglerna.Nu hittade jag de 7 mutanterna
En tangentiell fråga.
Borde man gå direkt på M:UA om det visar sig vara kul?
M:UA kom efter min aktiva tid, men jag har hört gott om det och om äventyren.
(och kampanjen som finns till verkar populär)
(Men om det var ett fritt val skulle jag använda reglerna från Mutant: År Noll, även om jag spelledde de gamla äventyren.)
Jag tror att man måste se detta som en feature och inte en bug. Mutant 2 är mycket skrik för lite ull, och bör inte användas. MUA? Har spelat för lite för att ha en åsikt. Förmodligen bättre än ur-Mutant, men inte lika charmigt.Den första uppsättningen regler skapar rollpersoner som är mer eller mindre helt inkompetenta.
FL släppte ju en BRP-PDF. Den bör räcka för att porta allt År Noll. Vi körde med den och det är en väldigt basic BRP, men jag har absolut inte Mutant 1 i färskt minne så kan inte säga något om hur de förhåller sig till varandra.Mutant år nolls regelmotor går tyvärr bort för mig.
Jag föredrar transparens där det är enkelt att se hur stor chans man har att lyckas. Men smaken är olika
(och vissa ser den säkert som glasklar)
Jag kickstartade Hindenburg för att komma åt Mutantprylarna samt att jag trodde att det skulle vara förberett för att kunna spela med BRP regler. (Den missuppfattningen får jag stå för själv..)
Då lutar det åt att jag kör med Mutant för charmfaktorn
Visar det sig vara intressant med lite efter katastrofen så får jag kanske dyka in i M:UA och titta på den ggiantiska mängd material det verkar finnas till den versionen! (massivt när jag skummat igenom)
(Mutant 2 kom jag fram till var obalanserat redan för 30 år sedan)
C
Feature, not a bug. Det gör att det händer intressanta - om än ibland snöpliga - saker. Finns ju de som jämfört hur många färdighetspoäng du får i Call of Cthulhu-versioner genom åren, och hur det allt mer blir spelledarens ståry/den skrivna kampanjen och allt mindre rulla och se vad som händer.Den första uppsättningen regler skapar rollpersoner som är mer eller mindre helt inkompetenta.
När jag hade TPK i Mos Mosel involverade jag kommendanten för garnisonen i Svartstena Färjeläger som nån form av stand in för von Rijn. Går ju att modda vidare kring men är en mer lokal kopplingMos Mosel är ju fantastiskt, klockrent intro till Mutant skulle jag säga. Också enkelt att modifiera det en aning så det inte blir så mycket "uppdrag från von Rinj!" om en inte vill det, bara låta dem bo och växa upp i Mos Mosel eller närheten och upptäcka att något fuffens håller på att ske, säkert den där utbölingen Wulf som ligger bakom allt konstigt? Eller? Funderar faktiskt på att köra det för mina ungar i helgen då de efterfrågade rollspel av någon sort.