Det finns en bok som heter
Terminal World skriven av Alastair Reynolds. Själva boken är helt ok. Men när jag läste den tänkte jag på hur häftig settingen skulle vara att spela rollspel i.
Den utspelar sig på en planet vars hela naturvetenskapliga mekanik på nåt sätt gått sönder i grunden och nu är världen uppdelad i zoner med olika teknologisk maxnivå. Gränserna mellan zonerna går inte att se med blotta ögat. Om man tar med sig högteknologiska saker in i en zon med lägre nivå slutar sakerna att fungera. Människornas kroppar är anpassade till den nivå de föddes i, om de ska vistas någon längre tid i en annan nivå behöver de läkemedel för att inte bli allvarligt sjuka.
Det finns en megastad byggd på höjden där den teknologiska nivån blir högre ju längre upp man kommer. Längst upp är det futuristisk teknologi och posthumans. Längre ner kommer i olika steg 1900-tal med elektricitet, tidig industriell nivå med koleldade maskiner och längst ner är det häst och vagn som gäller.
I staden är det lätt att veta vilken zon man befinner sig i men ute på planetens yta är det inte lika lätt att veta säkert.
Jag skulle köpa ett rollspel med en sådan setting.