Personligen så tycker jag om det system som jag själv designat. Det började som
ett duellsystem för ett noir-hack till Star Wars men växte snart till något eget.
Det har sedan kommit att användas i olika versioner av Noir (bland annat min Vampirekampanj), Blå Himmel och kommer även finnas inbakat i Eon IV.
Grundmekaniken är enkel.
Först definierar man vad man vill göra.
Den som initierar en konflikt väljer en färdighet (eller förmåga/attribut - beroende på vilket spelsystem) som den använder mot motståndaren. Det kan exempelvis vara färdigheten Dupera om det är en social konflikt, eller kanske väcka begär, eller historia om man kan knyta samman detta. Det viktigaste är att personen motiverar hur man använder sin färdighet.
Motståndaren bestämmer hur denne vill bemöta detta genom att välja en färdighet som passar i kontexten. Att bemöta någon som försöker använda historia med färdigheten svärd låter kanske inte troligt om det nu inte visar sig vara så att konflikten handlar just om "svärd" på ett eller annat sätt och motståndaren således kan motivera detta.
Därefter slår man och räknar övertag.
Man gör detta sammanlagt tre gånger och man kan inte använda samma färdighet igen (i alla fall inte utan rejäla avdrag) då man redan använt de argumenten eller tricksen.
Till slut så summerar man övertagen och får fram ett resultat för att se vem som vann konflikten.
Men här kommer enligt mig det fina i kråksången.
Inte bara får du en effekt hur väl vinnaren lyckades utan nu har även motståndaren även valet att acceptera förlusten eller bita ihop och ta konsekvensen. Konsekvensen i en social konflikt är vanligen i form av en hållhake, något som vinnaren kan använda när han önskar (så länge som han är med i samma scen som motståndaren) för att minska dennes välmående, öde, fokus eller liknande.
I spel har jag märkt att det funkar förvånansvärt bra. I synnerhet eftersom systemet hanterar allt från att övertala någon till att utkämpa fältslag, dueller, leta information och så vidare. Att man har olika färdigheter visar också "hur" man gör det och det blir således en känsla för rollpersonen.
En episk slutstrid kan således innebära båda svärdshugg, sociala färdigheter, taktik och mycket annat tills en motståndare blivit besegrad.
Systemets nackdelar är att det inte riktigt går att ha fler än tre spelare på en sida av en konflikt. Likaså behövs det någon resurs som man kan hota att rycka ifrån den som förlorade. Samt att det måste finnas ett urval av färdigheter/förmågor/attribut eller liknande för att det ska bli intressant att välja med dem och att få det att funka.