Nekromanti Bästa/roligaste spelvärlden till D&D eller d20?

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
En väldigt enkel fråga för alla monsterdiggare:
Vilken är i era ögon den bästa och/eller roligaste spelvärlden till D&D (och eftersom D&D var d20 så gills alla settings som kom till d20-systemet och därmed även Pathfinder så klart)?

Jag är kluvens, dels vill jag säga Birthright eftersom jag har trevliga minnen från den boxen. Jag kanske minns fel, men jag tyckte det höll ihop på ett bra sätt även om den inte gav några råd om hur man faktiskt skulle spela.
Men å andra sidan är jag vansinnigt förtjust i det där gamla sättet där man börjar med en stad eller by i en hex och sedan utforskar runt sig och hittar dungeons och gamla gruvor och har sig varteftersom.


Storuggla, nu rycker det i tassen
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Jag gillar också Birthright - välskriven och balanserad. Annars Dark Sun - mycket konsekvent och badass, men jag tror inte jag skulle använda d20-systemet om jag tog upp den idag. Och Eberron - riktigt fint anpassad till spelet, med utmärkta särdrag och fint illustrerad.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Planescape såklart, inte nog med att den är bäst i sig, den kan ju också innehålla alla andra världar ni kan komma på.
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,265
Alla mina favoriter tycks redan ha nämnts. Den hyboriska eran, Planescape och Mystara. Annars är Midnight en schysst setting. Även "Grimm:Adventures in a world of twisted fairytales" är jäkligt cool. Dark Sun har även fascinerat mig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...javisst ja, bäst av alla är naturligtvis Thieves World, tänkte bara på officella världar först.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Roligast i D&D är givetvis att skapa sin egen spelvärld, något jag tycker spelet gör ett härligt bra jobb med att uppmuntra."

Om man ska göra en egen värld ska man så klart göra en Western Marches av det hela, så här alltså.

"As for officiella settingar är Al-Qadim koolast, ofc. Liksom."

Det finns inga jakmän i Pathfinder, vilket jag anser vara ett av Paizos stora misstag. :gremfrown:


Storuggla, de ska ju vara med!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,292
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om man ska göra en egen värld ska man så klart göra en Western Marches av det hela, så här alltså.
You know me, jag föredrar fisktanksdockskåp... that being said, det där verklar klart schysst, även om "Western Marches" av någon anledning bara får mig att associera till Kina. Kanske pga det här , eller det här.

Det finns inga jakmän i Pathfinder, vilket jag anser vara ett av Paizos stora misstag.
Well, de finns väl inte i D&d4th ed heller? Eller har de kommit till sist?


Jag borde skriva dem som pc-klass...hittils har vi tänkt att vi kör dem med Minotaurernas stats (särskilt som det kanske inte finns vanliga minotaurer i settingen)...
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Well, de finns väl inte i D&d4th ed heller? Eller har de kommit till sist?"

Nä. De finns inte till Castles & Crusades heller. Eller någon retroklon jag sett heller. Det råder en beklaglig brist på dem!


Storuggla, moar yakmen
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
Storuggla said:
"Roligast i D&D är givetvis att skapa sin egen spelvärld, något jag tycker spelet gör ett härligt bra jobb med att uppmuntra."

Om man ska göra en egen värld ska man så klart göra en Western Marches av det hela, så här alltså.

"As for officiella settingar är Al-Qadim koolast, ofc. Liksom."

Det finns inga jakmän i Pathfinder, vilket jag anser vara ett av Paizos stora misstag. :gremfrown:


Storuggla, de ska ju vara med!
Jag ser det så här: allt som fanns i 3.5 finns i Pathfinder, om man bara vill. Det är en av de fantastiska sakerna med PF, att jag har användning av alla mina gamla 3.X-prylar.

Vill ni ha Jakmän i Kingmaker? You got it! :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag ser det så här: allt som fanns i 3.5 finns i Pathfinder, om man bara vill. Det är en av de fantastiska sakerna med PF, att jag har användning av alla mina gamla 3.X-prylar."

De finns i Monster Manual 2, tror jag.


Storuggla, pekar vägen
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Spelljammer är mer av ett förhållningssätt till spelvärldar än en egen spelvärld, så det är lite beigefärgat att säga.

Jag skulle kanske ha sagt Planescape men de ändrade för mycket från Manual of the Planes och hade så fula illustrationer att det aldrig föll mig på läppen. Äventyr på andra plan, absolut - Planescape, nix.

Sedan är jag också förtjust i Carl Sargents dystopiska version av Greyhawk (From the Ashes, Iuz the Evil och liknande verk).


Nu begränsade jag mig medvetet till publicerade spelvärldar. Jag håller helt med Ymir m fl att egna världar är roligast både att påta med och att spelleda i.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Bäst och roligast? Ingen aning. Jag kan berätta vilka mina favoriter är däremot! Utan direkt inbördes ordning:

Midnight
Helt genialisk setting. Detaljerna är för mig helt oviktiga här, det är det övergripande upplägget som är så bra (typ »Sauron har vunnit, vad tänker du göra åt det då?« för den som inte känner till settingen).

Mystara/Known World
Egentligen borde jag nog säga Karameikos (ett land i settingen), men det spelar ingen större roll. Jag har nämligen rätt liten koll på settingen över huvud taget utan har mer en fäbless för den sedan vi använde den som utgångspunkt för vårt Burning Wheel-spelande.

Dawnforge: Crucible of Legend
En D&D-setting där storhetsperioden inte är över, utan där världen ännu är ung. Rätt coolt grepp tycker jag. Här kan man alltså spela en alv som kan väva av månljus ohemult fort och fint t.ex. Settingen hade varit ännu coolare om den fokuserade på den biten, men men …

Hemmabygd sandlåda
Ja, en sådan av den typ som Storuggla nämner i sitt första inlägg. Helt klart vad jag skulle välja om jag skulle köra igång en old school-kampanj. :gremsmile:


Det hade förresten varit roligt om jag hade kunnat ha Thieves' World på den här listan eftersom jag har fått tag på boxen från -81 (med stats till NIO (9!!) rollspel), men jag har inte nog med koll på den settingen än för att veta om det är nåt jag faktiskt skulle kunna komma att använda. Får ta och läsa några av novellerna först.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Graderade i en skala där 1 är bäst och 5 är sämst kommer nu mina favoritvärldar till DND/D20

5. Nyambe
Cool setting som utgår ifrån ett mytologiskt afrikanskt perspektiv på många av de klassiska DND-företeelserna. Tyvärr ibland lite väl generaliserande och med aldeles för få, inrutade och stora områden för att kännas riktigt realistisk.

4. Dark Sun
Dark future/fantasy. Älskar detta i teorin, har läst en hel del om det, är kär i många av bilderna men har aldrig faktiskt spelat i det.

3. Eberron
Magic punk med flygande skepp, städer med skyskrapor och halflings som rider dinosaurier. Det är svårt för en älskare av pulp att inte tycka om denna setting. De har till och med gjort alverna exotiska och annorlunda och drows till en intressant faktor inte bara i djupens politik. Tyvärr dras världen med "när vi inte har fler idéer för nya länder så gör vi dem bara större för att fylla ut kartan syndromet, som tyvärr verkar drabba en del speltilverkare (tänker tex på Trudvang, fast där kanske det snarare bara är kartritaren som var förvirrad när han gjorde skalan).

2. Golarion
Riktigt bra värld som tillåter nästan vad som helst och som eftersom den till skillnad ifrån de flesta andra världar inte byggde in gigantiska klossar till länder har gott om plats för diverse små märkliga avkrokar. Ett modernare och mer tillåtande Greyhawk. Har snabbt blivit en favorit över till och med Eberron.

1. Planescape
Den här välden är ju alla världar i sig. Den innehåller dessutom Sigil, City of Brass, Bloodwars och alla de andra sakerna som känns helt oumbärliga. Vet inte om en bättre och mer unik miljö än Sigill med omnejd någonsin kommer att skapas. Så jävla coolt att jag inte riktigt kan förklara hur coolt det är.

Bubblare
Spelljammer: Jävligt cool idé, men inte lika bra genomförd som Planescape som använder samma idé med worldhopping och Giant space hamsters? Really?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
* Al-Qadim
Som spelvärld låter den extremt cool. Inget jag sett har dock övertygat mig om det viktigaste: att världen (dess idé, dess koncept) funkar bra som en D&D-värld. Och det verkar inte som att någon annan heller har förstått hur det ska funka... Så mitt betyg blir en etta (på en skala från 1 - 2).

* Birthright
Ett bra exempel på vad jag menar: här är världen skapad utifrån tanken på att spela D&D i den: du spelar kung eller hjälte eller whatever, och när skiten når fläkten räcker det inte med att skicka ut dina mannar - du måste själv rulla upp ärmarna. Bonus för att besvara frågan "men vad hade hänt om Shelob hade ett eget rike".

Sålångt en klockren tvåa. Minus för att jag aldrig fått till att spela i världen, och minus för att det inte finns en modern upplaga av reglerna (Birthright behöver verkligen en regelbok skriven idag, med allt det innebär av uppdaterade regeldesignförbättringar sedan AD&D-tiden). En svag tvåa.

* Dark Sun
Mycket coola bilder, ja. Perfekt sandlådekampanj (om ni ursäktar) - relativt begränsad spelvärld; ond bråd värld; massor med historia och tillhörande ruiner; feta storskurkar; gillar bristen på skinande riddare och andra töntgoda typer. Definitivt tvåa, nu när man kan ta det bästa från AD&D-materialet resp. 4E-materialet (på en skala från 1 till 2).

* Conan
Vad gäller bilder ännu bättre än Dark Sun. Men detta är icke en värld som passar med de flesta upplagor av D&D. Sword and sandals med onda trollpackor och fala damer funkar inte tillsammans med loota och minmaxa gubbar, dvs D&D (iallafall d20 eller 4E). Det ska gå snabbt att slåss i Conan och det gör det inte i nya D&D versioner! Dessutom: skit i balansen när jag spelar Conan.

Under denna avdelning vill jag även placera Barsoom. Här är problemet med att reglerna är amerikanska ännu tydligare: i Conan eller Barsoom kräver jag hjältinnor (och hjältar) med nakna bröst, punkt slut!

Betyg ett.

* Eberron
Vid första anblick suckade jag djupt inför tanken på steampunk i D&D. Men jag har förstått att man inte ska underskatta att kampanjvärlden är skapad just för D&D (och inte tvärt om) och passar särskilt bra till 4E.

Jag vet dock för lite och avstår därför ett betyg.

* Freeport
Har ingen nämnt Green Ronins bidrag till d20-vågen vill jag rekommendera Freeport. Äventyrstrilogin är mycket bra och världen är helt okej (även om jag inte hängt med sedan den expanderat utanför piratstaden).

Jag formligen älskar kampanjvärldar som introduceras, inte via träiga bakgrundsmoduler, utan via färgstarka och spännande äventyr. Det är ju rollspel det handlar om, då är kampanjmaterial oslagbart för att skapa intresse för världen.

Inte en stor och omfattande kampanjvärld: men jag ger tveklöst en tvåa.

* Greyhawk / Forgotten Realms / Points of Light ...
Gääsp. "Standard" och "generisk" är inga bra ord när vi talar om kampanjvärldar. Jag vet det finns gott om bakgrundshistoria här, men inget kan dölja det faktum att dessa världar växt fram helt ologiskt. De är helt enkelt offer för att innehålla allt och därför fokusera på inget.

När det bästa med FR är sådant som att det finns ofantligt många gudar, så man kan minmaxa sin prästkaraktär, då är det dags att ta fram betyget ett.

Jag vill här nämna Chaos Scar: det är så man får göra för att få intresse i den generiska soppan.

* Midnight
Otroligt bra idé. Skulle man iallafall kunna tro. Har nu spelat i en variant av världen och problemet är att det som är bra är det som är minst D&D. Det som inte funkar däremot är kopplingen till D&D. Man sitter hela tiden och önskar man spelade med andra regler för en starkare "Sauron vann" känsla. Och mycket av det mekaniska som gör D&D roligt: powerup, loot, fet magi etc är nedtonat eller borttaget i Midnight.

Precis som med Conan skulle Midnight säkerligen vara en urhäftig upplevelse i Runequest eller Savage Worlds eller vad vet jag, fast av helt motsatta skäl typ. Men som D&D-spelvärldar funkar de tyvärr trots D&D och inte tack vare D&D. Vilket bara kan leda till ett betyg.

1.

* Mystara
Svårslagen nostalgifaktor. Jag hade gärna spelat - självklart då med en passande regeluppsättning: D&D Cyclopedia eller retroklon där det finns krigare och alver och tjuvar och trollkarlar och dvärgar - basta!

Men i längden duger inte nostalgi som enda faktor för att upprätthålla en kampanj. Och även om jag sett en fin conversion av Dragon Age reglerna till just Mystara får jag nog inse att om jag ska spela med regler som håller så väljer jag nog också en annan värld.

Tiden har helt enkelt flytt för Mystara. Stark etta i betyg.

* Planescape/Spelljammer
Sorry men dessa metaidéer lämnar mig kall. 1.

* Thieves World respektive Lankhmar
Det finns så lite material som jag satt mig in så dåligt i att jag avstår betyg.



Har jag glömt något viktigt nu...?

Edit: Jamenvisst...

* Ravenloft / Domains of Dread
Man skulle kunna tro att det inte alls funkar, eftersom "skräck" är närmast motsatsen till D&D.

Men sålänge man inte blir besviken på att man spelar något väldigt annorlunda än typ KULT eller Cthulhu - eller ens Chock - så funkar RL/DoD faktiskt riktigt bra.

Att tvingas fokusera på en begränsad plats gör att materialet håller god klass (iallafall för att vara D&D). Definitivt värt att prova, iallafall någon gång då och då. Kanske sämre ställt med potentialen för en engagerande kampanj av klassiskt "från level ett till level tjugo" snitt...? Men jag ger tvåa minus i betyg.

* Call of Chtulhu
Vilket påminner mig om att jag ju har Cthulhu d20. Det finns mycket bra med denna bok. D&D-ifieringen av spellsen är ju ett guldägg i sig.

Men varför man ska släpa in D&D reglerna i Lovecrafts mysiga mythos det har jag banne mig aldrig förstått.

Varför ha hundratals hit points om du ändå har en väldigt snäv "massive damage" regel? Varför kan man inte slå fram en professor med motsvarande 100% i Frenologi längre (jo därför att level ettor inte kan ha höga färdighetsvärden, that's why). Varför bara de tre tråkgeneriska koncepten från d20 modern och inte ett dussin klasser? Varför varför varför...

Många frågor men bara ett svar: betyget "ett".
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Allt bra är redan omnämnt, men jag kom på ett par till:

- Arcana Unearthed. Detta är DnD som Monte Cook tänkt sig. Och han om någon borde ju veta.

- d20Modern. Folk får säga vad de vill, men detta är ett otroligt bra spel. Framför allt var det detta spel som fick mig att inse hur flexibelt d20-systemet är. Jag kan t.o.m. tänka mig att spela klassisk fantasy med d20Modern-regler istället för DnD-regler.

- Mutants & Masterminds. Ett av de få kampanjvärldar till d20 som fortfarande ges ut.

- Det två andra finalisterna i den kampanjvärldstävling som Eberron vann (kommer inte på vad de heter, måste kolla upp).
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Dark Sun "hands down". Följt av Ravenloft och sedan Dragonlance.

Har kört lite andra världar som dock inte fastnat hos mig direkt....

Cog.
 
Top