Nekromanti Bästa rollspel och kampanjbok?

Krille

Super Moderator
Jag tycker att det är jättekul att läsarna får komma till tals och rösta fram vilken kampanjbok och vilket rollspel de tycker är bäst, men jag är lite orolig för omröstningens form. Som den nu är så tror jag att det mest kommer att visa "Mest sålda rollspel/kampanjbok" alternativt "Mest fanatisk fanbas", men inte vilken som är bäst, eftersom det inte finns någon form av viktning efter huruvida man har provat de andra spelen i omröstningen.

Det gör att omröstningen blir rätt trubbig och orättvis. Andra Imperiet har inte i närheten av samma kundbas som Götterdämmerung, till exempel, och Götterdämmerung har åtminstone ett halvårs försprång jämfört med Noctum. Så jag är rätt övertygad om att Götterdämmerung kommer att vinna omröstningen i kraft av fanbas och försäljningssiffror, men jag undrar vad det har att göra med huruvida det är bäst.

Terrasol

Veteran
Håller med... av de tre rollspelen har jag ingen erfarenhet alls av Noctum. Däremot de andra båda.

// Terrasol

Jake Steele

Warrior
Tänkte samma sak

Jag hade samma tanke när jag läste det. Hur många är det egentligen som köper/läser/spelar flera nya rollspel under ett år?

Det borde heta Mest populära nya rollspel eller nått.

A.

Big Marco

Läskig
Dessutom skulle jag vilja kunna vara med utan att behöva rösta på något av alternativen, dvs alternativ "Annat spel/produkt".

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det jag tyckte var tråkigt med omröstningen var att den visade hur få rollspelsmoduler som kom ut i Sverige under 2005. Ingen till Eon. Ingen till Drakar och demoner. Ingen till Western. Ingen till Neotech. Däremot är tre hela rollspel ganska mycket (även om Skymningshem: Andra Imperiet formellt kom redan 2004).

Det går antagligen inte att få en sådan här omröstning helt rättvis. Vissa spel har större chans att vinna för att de sålt bättre och därmed blivit lästa av fler. Jag kan själv inte påstå att jag läst Noctum, till exempel, men valde att rösta ändå (På Skymningshem och Göborg om någon är intresserad).

/tobias

EchonCique

Hero
Förslag.

Tidningens redaktion utnämner sin vinnare i dessa båda kategorier och låter omröstningen gälla just läsarnas vinnare. Vilket kanske är tanken från början, även om den inte är utskriven någonstans. Ännu. :gremsmile:

Kuriosa: mmorpg.com hade omröstning nyligen i massa kategorier. Mitt favoritspel var bara förhandsnominerat i två kategorier men efter påtryckningar från dess spelare blev det nominerat till två pris till. Totalt fanns det sju kategorier och mitt favoritspel tog hem storslam då de blev bästa spel, bästa grafik, bästa pvp och bästa spelföretag.

Det var också, antagligen, det enda spel vars utvecklare aktivt tipsade sin användarbas om att omröstningen fanns och hur man gick tillväga för att rösta.

WoW som förmodligen skulle anses motsvara Götterdämmerung här, hade inte en susning av en chans trots sina miljontals med spelare. Det var faktiskt intressant att notera att ett spel med 70 000 spelare faktiskt kunde vinna trots omröstningsformatet.

Gnället efteråt var inte nådigt dock, där majoriteten var WoW-spelare som klagade.. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Re: Tänkte samma sak

Värt att tilläggas är också att fanbasen kring det spel som antagligen kommer att vinna antagligen:
1. Inte spelat alla spelen
2. Inte spelat så många spel alls förutom just Götter. Och i förekommande fall så är det DoD från exakt samma företag.

Själv har jag faktiskt läst/kollat på alla spelen men röstade på Skymningshem för att det är lååååångt mycket mer nyskapande än de andra spelen och... ja, okej, jag är Krilles bitch :gremblush:

Men du har rätt - å andra sidan så kan vi nog lista ut vilket som är årets populäraste nysläpp utan en omröstning...

Örnie_UBBT

Swordsman
En annan intressant grej som jag inte vet om Fenix redaktion har noterat är att man kan rösta hur många gånger man vill (om man bara struntar i att fylla i sitt namn)...

Så _egentligen_ kanske priset går till spelet med "mest ihärdig fanbas" (vilket väl var ungefär vad Krille sa)...

hälsar
Örnie

Örnie_UBBT

Swordsman
Det här var faktiskt ett intressantare ämne än jag först tänkte...

Man kan fråga sej vad alternativet är? Om bästa kampanjbok/rollspel istället skulle röstas fram av en expertpanel (Fenix redaktion och några till?) - vilket väl är det mest realistiska alternativet - skulle inte folk klaga då också? På att "experterna" låtit sina egna preferenser påverka valet (duh!), på att de är korrupta, på att de bara röstar på vad som är mest populärt alt bara röstar på det som är alternativt och obskyrt för att visa hur coola de är etc.

Den bistra sanningen är nog att man får välja. Kör man omröstning av vox-populi-typ får man kanske finna sej i att "mest fanatisk fanbas" vinner, och kör man expertomröstning får man finna sej i att bli anklagad för elitism och korruption.

Man kanske inte ska ta en sådan här tävling så allvarligt? Att utse vad som är "bäst" ter sej ju ändå vara principiellt omöjligt (då "bäst" kan definieras på lika många olika sätt som det finns rollspelare).

hälsar
Örnie

Dewil

Skrivbordsgeneral
Mest fanatisk fanbas (OT)

Som den nu är så tror jag att det mest kommer att visa "Mest sålda rollspel/kampanjbok" alternativt "Mest fanatisk fanbas", men inte vilken som är bäst
*host*larswinnerbäckfickguldmicken*host*

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, men han är ju bäst :) (OTNT)

Alltså, de konsterter han höll i Hultsfred var ju kanon!

M-

P Lex

Warrior
Absolut.

Det är svårt att avgöra vilken produkt som är bäst där alla samtidigt är överens om vad begreppet "bra" innebär. Att välja en allmän omröstning är kanske inte den bästa lösningen men troligtvis den enklaste. Jag är heller inte säker på om en lösning med en expertjury skulle garantera ett det "bästa" spelet utses (Vilka krav ska ställas på en jury? Ålder? Erfarenhet? Måste de ha spelat alla spelen? Vad är ett "bra" spel?).

Nu kan vem som helst rösta på de produkter som de tycker är bäst utan att krav ställs på den som röstar. Man måste inte ha spelat eller ens läst alla spel och jag ser inget fel i det. Blir det då det mest sålda spelet som vinner? Kanske det, det vet vi inte. Då borde vi kanske oroa oss mer hur de som inte läst något av spelen ska rösta -- tänk om de röstar på det spel som de tycker är coolast utan att de ens vet vad de röstar på? Vore inte det hemskt? :gremwink:

Att en del spel har funnits ute på marknaden längre än andra är det inte mycket att göra åt. Om den här typen av omröstningar är livsavgörande så får väl speltillverkarna se till att planera utgivningen bättre eller ännu hellre ge ut fler spelprodukter varje år.

Jag tror fortfarande att denna omröstning kommer att visa vilket spel som besökarna på www.speltidningen.se tycker är bäst, oavsett spelens spridning eller fanbase.

Frixeray

Swordsman
Ett sätt skulle ju vara att införa någon sorts jämförelse mellan antal röster och tryckt upplaga. Men eftersom det verkar som om rollspelsproducenter är ganska ovilliga att ge ut sådana siffror (och än värre, antalet sålda produkter) hur som helst tror jag inte att det finns något sätt att faktiskt på ett rättvist sätt kora ett bästa spel, iaf inte så länge vi kan få till stånd med ett tillräckligt prestigefyllt pris som skulle sporra producenterna till att ge ut sådana siffror...