Re: Varierar med humör och kategori
Jag hatar "bästa"-frågor. Jag kan inte direkt svara på dem. Just nu tävlar Pendragon och Castle Falkenstein om den äran, men
A, jag har känt annorlunda förut och
B, detta är på basis av... tja jag har haft roligare med andra spel, för jag har haft chansen att spela dem mer, och därigenom fått chansen att hinna ha kul (90% av alla spelmöten är som mest halvbra - Sturgeon's Law gäller)
Så jag skall nämna några spel som är BRA men aldrig får vara me'.
Cyberpunk: Kromosome. Egentligen bio-cyberpunk, med sin fokusering på biologiska implantat, miljöförstöring och Den Nya Människan. Gavs ut i den gravt underskattade serien Amazing Engine.
"Skräck": Lost Souls. Som många andra spel som kallas "skräck" är det inte överdrivet _hemskt_ men det innehåller historiens bästa genomgång av hur man hanterar själva begreppet i rollspel.
Fantasy: Dragon Fist. Spel i en fantasyvärld inspirerad av kinesisk kungfufantasy ("Wuxia"). Fanns åtminstone förut att ladda ned från WotC's sajt. Använder en muterad variant på D&D's spelsystem, men låt för höge farao inte detta avskräcka er!
Historiskt: Ett litet udda spel som heter Swashbuckler. Roligt duellsystem, och några av världens mest corny - och ändå jävligt passande - grundegenskaper.
RymdSF: Forgotten Futures. Detta system används av Marcus Rowlands för att publicera SF och fantasy från viktoriansk och edwardiansk tid, dvs. runt förra sekelskiftet. Samtidigt publicerar han, såväl i elektroniskt (shareware) som tryckt format den litteratur som dessa historier bygger på. Det senaste, Tsar Wars, kom alldeles nyligen - revolutionär utopisk fantasy från det tidiga århundradet, där fajtande superluftskepp driver fram en ny utopisk tidsålder. Federationen kan gå och lägga sig!
Nightowl, går också och lägger sig.
"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk