Jag blir ju framförallt inspirerad av -koncept-. God prosa är också berömvärt och viktigt, det är alldeles för låga krav på rollspelsförfattares skrivförmåga, men det som verkligen är givande läsning för mig är texter fulla av idéer så koola att jag aldrig hade fått dem själv. Det är trots allt det rollspel gör allra bäst. Jag kan tyvärr inte komma på en enda rollspelsmodul som kombinerar verkligt god prosa med verkligt coola koncept (möjligtvis nån bortglömd gammal WoD-bok).
Ur den bemärkelsen är många gamla moduler till Vampire och Vampire - Kindred of the East väldigt läsvärda, till exempel Constantinople by Night, Blood Sacrifice, Gehenna och The Thousand Hells. Andra rollspelsböcker med exceptionellt hög kvalitét på koncepten är Veins of the Earth och A Red and Pleasant Land till LotFP, Thalamur, Tiraker och Alver - Förbannelsens folk till Eon, och världsbeskrivningen i grundboken till DoD Chronopia. FFGs Star Wars-moduler har däremot ofta besvikande mediokra koncept, givet vilken underbart färgstark setting de har till sitt förfogande.