Okej, här kommer en lista från Arandon:
[Ok, det godkänns inte, men mitt och en polares rollspel (som nog ska heta Fantasia Vaporis eller nåt annat som vi tycker é coolt) skulle säkert komma in på förstaplatsen om det någonsin kom ut på marknaden. Och det förutsätter att det blir klart nån gång...
]
Och nu till mina favoritrollspel på marknaden:
1) Eon. Det första jag spelade, mycket välgjort och med ett ytterst välgenomtänkt regelsystem IMHO. Gillar även den ganska nytänkande världsbilden. Kan dock bli lite segt i strider, speciellt med otåliga, men stridsglada spelare.
2) Mutant: Undergångens Arvtagare. Helschysst spelsystem, och världen är inte att leka med. Inte heller en enorm, fyrarmad, grön, muterad järv med superb hoppförmåga, och som lyssnar till namnet Sven-Ali "Plantan" Olsson. En polare slog fram denna Rp, en av säkert hundratals "originella" som folk haft till Mutant genom åren...
3) Western (nya). Mycket ambitiöst projekt, speciellt all tid som säkert gått åt till research om "spelvärlden". Bra spelsystem och snygga illustrationer av Åke Rosenius. Synd bara att utgivningstakten är så låg (eller det är kanske bra, som Neo och Järnringen håller på
)
4) Neotech II. Gillar systemet och karaktärsframslagningen, men det krävs att man lägger ner en hel del tid som SL för att få en bra stämning. Minus också för illustrationerna (ingen stämning alls där IMHO) och den något kassa bindningen - min polares grundbok som han köpte på GothCon håller snart på att falla sönder, och vad jag läst här verkar det som om det finns de som är betydligt sämre lottade.
5) D&D 6. Har bara spelat det någon gång, men det verkar vara en kul spelvärld. Spelsystemet är också rätt smart.
Okej, det var väl i stort sett alla jag någonsin spelat eller SL:at, kanske finns nåt till men de flesta har jag inte testat än, t ex. Viking.