Minns Nittifjärde!
Nittifjärde jaktdivisionen var en jaktdivision i Alliansens flotta som en av mina rollpersoner kom att hamna i tillsammans med fyra rollpersoner och sju spelledarpersoner. Vi flög X-vingar och gjorde allehanda specialuppdrag bakom fiendens linjer.
Det sista uppdraget för 94e var att skydda en konvoj om ett bulklastskepp ombyggt till hangarfartyg, tre sjukhusskepp och ett halvdussin andra lastskepp. Vid ett tillfälle anfölls vi plötsligt av en Imperial Star Destroyer, och vår division gick ut för att skydda konvojen. Våra order var att skydda konvojen efter bästa förmåga och hålla bort fiendens jakt, och vi fick höra att konvojchefen förväntade sig över femtioprocentiga förluster innan de kunde hoppa.
Det fanns över trettiotusen flyktingar och elvatusen sårade soldater i konvojen.
Femtioprocentiga förluster var inte acceptabelt, ansåg vi. Jag minns inte vem det var som sa det, men en av oss sa att det innebär minst tjugotusen döda. Vi spelare tittade på varandra en stund och jag tror att alla insåg vad som vi var tvungna att göra.
"Vi ses i himlen, Earl" sade jag till en annan spelare. "Jäpp" svarade han och vi båda gjorde den där "trycka fram trotteln i botten"-gesten samtidigt. De andra spelarna följde färg, och vår divisionschef gav sina sista taktiska order: jag, chefen och rollpersonen Earl skulle försöka ta deflektorsköldarna och bryggan, två andra skulle slå ut hangaren innan fler TIEs kom ut, och resten skulle bara rensa.
Spelledaren kallade timeout, gick ut, rökte, funderade en stund, kom tillbaka och fortsatte sedan att spelleda idiotanfallet. Earl och en av SLPerna i divisionen plockades på inflygningen, själv gick jag åt strax efter att sköldgeneratorerna slagits ut, en spelare slog ut sköldarna vid hangaren och hans rotetvåa tömde protontorpedmagasinet in i öppningen och rammade sedan den själv, chefen rammade bryggan, och övriga gjorde vad de kunde för att slå ut den jäveln!
Samtliga rollpersoner dog på ett så jefla hjältemodigt sätt så det var hemskt, och vi satt helt rörda till tårar när spelledaren beskrev hur 94e divisionen postumt förärades med Yavin-orden för sin hjältemodiga uppoffring. Men ska man dö så ska man dö snyggt, och jag hade nog blivit besviken på spelledaren om vi på något mirakulöst sätt hade överlevt.
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>