Nekromanti Bästa rollspelsmusiken, då va...

Morgoth

Swashbuckler
...är naturligtvis hårdrock, och endast hårdrock.
Vad kan tillexempel passa bättre till tex Sagan om Ringen rollspelet - förutom Blind Guardian ?

Har någon någonting emot detta påstående ?

-"Some say death is the end of life.
I say life is the beginning of death."

Ackerfors

Alas, your rapids!
INTE HÅRDROCK!!!

För tusan hakar, inte hårdrock. Det passar verkligen inte...

Jag ryser.

Jehtro Tull är ganska bra.

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"

Azagthoth

Myrmidon
Re: INTE HÅRDROCK!!!

För tusan hakar, inte hårdrock. Det passar verkligen inte...

Jag ryser.

Jehtro Tull är ganska bra.

Jehtro Tull "stal" faktiskt hårdrockgrammisen från Metallica 1988 (eller var det 1989?). Så enligt den amerikanske grammisjuryn så är Jehtro Tull det du skall rysa åt...

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
...är naturligtvis hårdrock, och endast hårdrock.
Vad kan tillexempel passa bättre till tex Sagan om Ringen rollspelet - förutom Blind Guardian ?

Har någon någonting emot detta påstående ?

Jag kan tänka mig massor. Filmmusik till exempel. Hårdrock har den nackdelen att det ofta har en tendens att gå "fort", smattrande trummor, galloperande gitarrer osv. Hårdrock (inkl Blind Guardian) lämpar sig ganska dåligt för lugnare partier i äventyr (vilket iofs förutsätter att det faktiskt finns lugna partier).

Att bara spela Blind Guardian under en spelkväll vore som att se en actionfilm med 100% action, ingen som helst vila någon gång. Kanske börjar jag bli gammal, men det är faktiskt ingenting för mig.

/Azagthoth

Morgoth

Swashbuckler
Inte ett ont ord om BG !

För det första finns det väldigt många "lugna" låtar med Blind Guardian. För visso var det bara snabba låtar som gällde i början, eftersom de spelade mest Speed Metal då.
Men om du köper en lite nyare skiva som tex Somewhere far beyond eller Nightfall in middle earth så kommer du hitta många "ballad-aktiga" låtar.

För det andra så skulle jag vilja klassa BG som "snälla", jämfört med band som Manowar, eller riktigt tunga Black Metal band som In Flames eller Death Metal bandet Old Man Child.

För det tredje är BG jävligt bra och utmärkt att spela rollspel till.

Men varför diskutera det här, detta är ju ett rollspelsforum. Jag ville bara dela med mig med det som jag tyckte var den helt klart bästa rollspels-stämningsmusiken.

Jag antar att jag är "alone" här med den tanken.

Morgoth

Swashbuckler
Inte ett ont ord om Hårdrock !!!

Nu avslutar vi denna diskussion.
Jag trodde det fanns NÅGRA människor här som accepterade andras smak (överspelat SNYFT). Men iochförsig, detta är ju ett forum, där alla ska "dela med sig" av sina åsikter.

Hatar alla Morgoth ?

Azagthoth

Myrmidon
Re: Inte ett ont ord om BG !

Jag har väl inte sagt någonting "ont" om Blind Guardian (om man då inte räknar det faktum att jag inte skulle spela Blind Guardian en hel spelkväll)?

Jag är medveten om att Blind Guardian har en del "lugnare" låtar, men tycker ändå att det går för fort för att vara lämpligt i alla lägen. Dessutom är det inte direkt många låtar som är "lugna", då kan man lika gärna mata cd-spelaren med någonting annat.

Sedan (för att bli lite OT) så tycker jag det är konstigt att se Blind Guardian som "snälla" i förhållande till Manowar... In Flames har aldrig spelat black metal är väl också värt att poängtera.

För att åter komma tillbaka till ämnet, jag tycker också Blind Guardian är bra rollspelsmusik, men då när de gör det de gör bäst, nämligen höjer tempot i stämningen.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Re: Inte ett ont ord om Hårdrock !!!

Jag trodde det fanns NÅGRA människor här som accepterade andras smak (överspelat SNYFT). Men iochförsig, detta är ju ett forum, där alla ska "dela med sig" av sina åsikter.

Vad hade du räknat med? Att alla skulle falla in i en hyllningskör?

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
"...är naturligtvis hårdrock, och endast hårdrock.
Vad kan tillexempel passa bättre till tex Sagan om Ringen rollspelet - förutom Blind Guardian ?"

Uhmmm... tror faktiskt det blir lite konstigt om Metallica skulle mölja på i stereon, när spelledaren försöker beskriva träningen till jedi. Då tror jag bra mycket mer på John Williams.

Iofs så väljer jag musik efter situation, och i många situationer kan hårdrock passa som picken i Greta, men i många andra så är det bara skevt. Jag har hittills aldrig hittat en enda hårdrockslåt som passar när man ska beskriva förstörelsen efter ett schysstare slag - däremot har jag hittat åtskilliga klassiska/nyklassiska stycken. Barbers "Adagio för stråkar" är ett sådant. Jag använde det en gång för att illustrera vad som hände efter att rollpersonerna smällt av en FAE-bomb. Det var tårar i några av spelarnas ögon, en effekt som jag inte tror skulle kunna uppnås med något hårdrocksstycke någonsin.

Sen finns det en stor nackdel med hårdrock. Låtarna har nästan alltid text. Denna egenskap snor uppmärksamheten från spelet till låten, och det är inte bra.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pendragon

Swashbuckler
Filmmusik, utan tvekan.
T ex.
Neotech - Filmer som matrix, blade runner, terminator.

Western - Ennio Morricone's spaghettiwesternmusik

Fighting scener med högt tempo (i nutid eller scifi rollspel) - Mortal Kombat, Blade

Fördelen med filmmusik är att det är lätt att hitta rätt, (man tar helt enkelt musiken från en film med passande stämning) och att det är tämligen lättlyssnat för det mesta.
Nackdelen är att spelarna kan börja associera till filmerna om allt för kända musikstycken spelas. Star Wars musiken är t ex utmärkt rollsoelsmusik, eller rättare sagt hade varit om den inte hade varit så känd, nu funkar den bara till Star Wars rollspel.

Tips på kända filmmusikskompositörer: John Williams, Hans Zimmer, Trevor Jones t ex...

Klassikt funkar också jättebra.

Ibland unndrar jag inte om en CD-växlare med fjärrkontroll är SL's bäste vän...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still (i keep telling myself..)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: INTE HÅRDROCK!!!

Jehtro Tull kan inte vara hårdrock. I och för sig är inte Nothing Else Matters speciellt mycket hårdrock även fast Metallica är ett hårdrocksband.

Jag får väl rysa lite åt Jehtro Tull också.

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ingen hatar dig! [nt]

.

---
Martin Ackerfors-Ohlsson
---
"Ei saa peittää"

Flash Back

Warrior
Jag håller med Krille, det passar oftast inte att ha musik med text. Instrumental musik är klart att föredra. Det gäller både filmmusik och klassisk musik (vill påstå att filmmusik också är klassisk musik).

Jag kan dock hålla med om att det finns bra fantasystämning i exempelvis Blind Guardians musik, men eftersom musiken ofta är uppbyggd enligt normerna vers, refräng, vers, refräng, mellanspel, refräng, så hamnar stämningen i lite obalans. Klassisk musik och filmmusik är ofta gjorda för att skapa en viss bestämd stämning istället.

Och ja, jag har spelat rollspel till BG. (Min förra grupp vara en hop hårdrocksnördar).

Det Förglömda: <A HREF="http://rollspel.hemployment.com" target="_new">http://rollspel.hemployment.com</A>

LeJonklev

Swordsman
Noppe. Inte endast hårdrock. Vi spelar mest halvskumma kult-rysare. Då passar sig inte hårdrock så bra(inte ofta i varje fall). Vi har istället bakgrundslåtarna till dataspelen Myst och Riven. De är verkligen stämmningshöjande anser jag.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.

chrull

Stockholm Kartell
Skivan alla borde ha?

.. heter en artikel ni borde läsa i nästa Codex :o)

I väntan på den kan jag tipsa om andra saker:
Hårdrock passar enligt mig ootroligt DÅLIGT till fantasy spel, jag är lessen, men elgitarren och dubellpedalerna var inte uppfunna under medeltiden... Däremot så tycker jag att ni ska köra med det om ni tycker det passar, för mig krävs det dock lite mer...
För det första är jag allergisk mot hårdrock, trots allt skräp Seinet bombarderar mig med :o)
För det andra vet jag musik som iaf jag tycker passar mycket bättre till stämningen och som dessutom inte orsakar allergiska reaktioner för folk med annan musiksmak än just LOTR-metallen som BG-presenterar på sitt galoperande vis..

Givetvis är filmmusik en typsik sådan grejj... Den bästa musik jag vet för att spela när rollpersonerna vandrar på marknaden i en stad är givetvis Wisby Vaganter, mer om dem i Codex numero 009 tror jag... Det är iaf en grupp gotlänningar som gör medeltida musik på medeltida vis.. Kan det bli bättre?

För medeltida action hittar man ganska lätt låtar på soundtrack eller så.. Conan The Barbarian innehåller några lämpliga låtar.. Total Recall skivan funkar faktiskt också..

Om man inte orkar hålla på med filmmusik utan vill ha modern musik med fantasy-aktig stämning och som jag är allergisk mot Metall så vill jag tipsa om synthens svar på Blind Gaurdian: VNV Nation (VNV=Victory Not Vengance) skivan PTF2012 (Praise The Fallen) bjuder på låtar i bra förpackning med lite kul slåss-med-svärd texter... fem blodiga tvåhandsvärd av fem möjliga.. Även skivan Empires från samma band får samma betyg (se upp för Burning Empires dock, det är en remix skiva som innehåller låtar att dansa till, ingen höjdare runt spelbordet.. )

Men det allra bästa tipset är spelmusiken.. det KRYLLAR av spel med fantasy tema.. hitta musiken.. Black Isle fick pris för sin musik till Icewind Dale och firade det med att släppa musiken på skiva... andra spel från samma tillverkare innehåller också lämplig musik...

Om man har EON2 så innehåller den en ganska bra lista med filmer som bör ha passande musik för de flesta fantasyrollspel... (om någon får tag på soundtracket till filmen Krull så får ni maila mig...)

Hmmm.. tror det är allt..

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Sodivra

Champion
Du kan ju alltid rysa av vällust.. [NT]

ööööööönnnn..... TEEEEEEEEEEEEHHHHHH!

/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif

Sodivra

Champion
Snälla du..

Du fastsäller att hårdrock är den bästa musiken (rätt provocerande också) Och sedan säger några (Helt sant) att inte
hårdrock passar hela tiden. Vissa föredrar faktiskt att spela utan hårdrock alls. Det är väl rätt "snälla" påståenden ändå?

/Arvidos, som också gillar att ha Blind Guardian som stämmningsmusik.
Och Alan Stivell och Enya och Enigma och en hel massa filmmusik, och era om jag köper dom, och..

Rosen

Myrmidon

<I>In Flames har aldrig spelat black metal är väl också värt att poängtera.</I>

Vad är det då? För nog fasen <I>låter</I> det som black metal...

--
Åke

Azagthoth

Myrmidon

Vad är det då? För nog fasen låter det som black metal...

In Flames har alltid spelat melodiös death metal med inslag av folkmusik. I denna specifika genre är de faktiskt störst i världen för tillfället (heja Sverige!). Så nä, det låter inte som black metal.

/Azagthoth