Rollspel och musik [Varning: Lång utläggning]
Notera att det jag skriver nu kan ha sagts förut. Det är sent och det var en jävlig massa inlägg på den här tråden.. /images/icons/wink.gif
Generellt sett är det så här med rollspel och stämningsmusik:
använd det som funkar för er. Fungerar hårdrock så visst - använd den. Fungerar Rapcore så använd det! Det som gör valet av stämningsmusik till ett debattämne är egentligen att det finns mer eller mindre bra stämningsmusik (generellt, då), men vissa tumregler;
1, Du skola icke använda 'fel' musik vid fel tillfälle.
- Alltså; Vid en lugn och stämningsfull scen passar det inte så j-a bra med tunga bastoner och skrikiga sångare blandat med högt tempo.. Detta är ett av skälen till att jag egentligen förespråkar att man ska försöka lyssna sig igenom alla olika sorters musik, hådrock kan avändas ibland, pop kan användas ibland och klassiskt kan användas ibland. Musiken beror på tema och stämning. Musiken är ett hjälpmedel för spelledaren, så att han kan 'styra' känslan av det han försöker beskriva. Därmed kan man alltså
medvetet använda 'fel' musik vid fel tillfälle för att skapa en känsla av tex. absurditet (som 'Im Dreaming of a White Christmas', som jag spelade när rollpersonerna upptäckte att de var fast i en bunker tillsammans med en ostoppbar mordisk varelse och en hel hop lik plus en kärnvapenspets som var aktiverad och redo att spränga skiten i luften).
2, Du skola icke använda populärmusik.
- Generellt sett alltså. Låtar som spelarna känner igen kan vara
oerhört dåliga, då de drar uppmärksamheten från spelet, spelarna kan börja nynna med eller säga nåt i stil med "men spela klart låten" när SL ska byta musik för att illustrera ett nytt skeende. Ibland kan man naturligtvis använda populärmusik, särskilt när det gäller nutidsrollspel, då. Nära besläktad med budord 2 är budord 3, som lyder:
3, Du skola undvika lyrics.
- Sång är inte bra. Särskilt inte sång som spelarna känner igen och sång som man kan börja lyssna till. Sång, utifall att det används, ska helst vara på ett harmoniskt mumlande och förhoppningsvis obegripligt språk (gaelic, latin) eller dov engelsk sång (som inte 'stör', alltså). Här gäller också i viss mån budord 2, då välkända låtar och populärmusik i allmänhet innehåller lyrics och drar bort koncentration/stämning mer än vad det tillför detsamma.
4, Du skola uppsöka skivbutiker med fri lyssning och brett sortiment.
- Alternativt bra mp3 siter eller Napster. Försök lyssna igenom nya genrer, även väldigt skumma sådana - genom att variera musikintrycken kan spelarna inte hamna i det fasansfulla "den där låten känner jag igen - nu blir det strid..". Då har man lite fantasi eller ett bristande musikbibliotek. Alltså; Lyssna igenom så mycket som möjligt för att kunna variera musicerandet.
5, Du skola inse att filmmusik är den bästa bakgrundsmusiken.
- Även här generellt, ja. Filmmusik är
gjord för att vara stämningsmusik, och ofta kan man gå efter filmer för att hitta passande scores (tillexempel kan skräckfilmsscores vara passande om man ska spelleda skräckäventyr, *duh* /images/icons/wink.gif). Min personliga inställning är att filmmusik alternativt kompostitioner framförda av orkestrar i allmänhet är basen för en spelledare, som sedan kan utvecklas med ett gott sortiment av aggressivare musik, musik med lyrics och musik 'for occasions'.
6, Du skola inse skillnaden mellan filmscores och filmsoundtracks.
- Här kan man lätt göra misstag. Definitionen är att ett 'score' eller 'original score' är filmmusiken, alltså
bakgrundsmusiken i filmen, medan ett soundtrack innehåller musik från filmen (ofta populärlåtar, då..). Scores brukar vara svåra att få tag på, men är bättre.
7, Du skola bli vidsynt.
- Det kan inte sägas för många gånger. Att köra i samma gamla spår som jag får känslan av att rollspelande hårdrockare gör..
jfr.
Morgoth's uttalande i tråden:
"Bästa rollspelsmusiken, då va...
...är naturligtvis hårdrock, och
endast hårdrock.
..är rent destruktivt för spelandet (tycker jag - visst, det kan säkert funka, särkilt i en grupp med bara hårdrockare, men jag tycker så). Min kunskap om hårdrock är inte särskilt stor, men efter vad jag har hört av s.k 'fantasymetal' så verkar det lite.. tja - /images/icons/tongue.gif!
Ex. "Avalon will not fall, but your heads will soon roll". *urk* Tillsammans med sångarens desperata rop om "The search for the Imerald sword" (det borde kanske vara Emerald?) så känns det precis som den fördomsfulla bild man lätt får av "den nye rollspelaren" som tycker att det är jättesuperhäftigt att få vara värsta hero-hjälten, liksom, med super-powerarmor och det bästa svärdet i vapentabellen *flås, flås*. Näe, fy för den lede.
Vidga musiken, men välj för den skull inte musik som är rent dålig (personligen skulle jag nog lista dansbandsmusik dit, tillsammans med Rapsodys 'epic power metal', men smaken är ju som sagt.. nä, den frasen är överanvänd i sammanhanget /images/icons/tongue.gif) eller musik som allvarligt stör spelarna (jag gillar funk, ambient och mörk musik - det behöver inte mina spelare göra.) Stör spelarna sig på musiken gäller samma princip som jag nämnt tidigare: musiken är inte längre ett hjälpmedel, utan förstör mer än den tillför.
8, Du skola pröva och lära.
- Trial and error, brukar man ju säga. Pröva dig fram och se vad reaktionerna blir. Använd ny musik och se om det funkar - testa att variera, testa ljudeffekter, testa, testa, testa. Till sist hittar man en metod som fungerar bra och ett sortiment av musik som är bra i sammanhanget.
Det är väl egentligen vad jag har att säga i frågan. Som ni kanske märker gillar jag
inte hårdrock (i stil med Blind Guardian och Rhapsody tex.), utan jag är mer för dov och tung musik (särkilt då jag spelleder mycket i nutids-, skräck- och våldsstämningar). Ett annat bra tips är att tänka på hur olika SL:s använder musik på konvent (för ni går väl på konvent, eller hur? /images/icons/wink.gif) och se vilka metoder som var bra och inte.
//
MiDNiGHT. - Nä, vet ni vad, nu ska jag gå och läsa på inför redovisningen i morgo.. jamenar i eftermiddag.. *hum*.
Är glaset halvfullt eller halvtomt? - Det är ju o-fyllt! (är jag då pessimist eller optimist?) /images/icons/crazy.gif
"Du vet inte vad du missar om du inte upplever det."