Nekromanti Bästa sätt att spela över internet?

Anchorman

Swashbuckler
Ja, vad är bästa sätt att spela över internet?
Tänkte längre fram att kanske spela lite över nätet, vad bör jag använda?
Pratet löser man ju via skype, men resten?

Själv har jag hittills använt Fantasygrounds, men det finns en stor nackdel och det är att kostar pengar, vilket kan avskräcka andra spelare.

Vad jag måste ha:

Karaktärer, som skall kunna ses av spelare och SL, om alla kan se dem gör det inte mig nåt, ska vara lätta att redigera, gör inte mig nåt om det bara är ett vanligt textdokument.

Tärningar som man kan rulla som alla ser är väldigt bra!

Vad jag väldigt gärna vill ha:

Möjligheten att kunna rita inne i programmet är toppen, att snabbt kunna skissa upp en karta är väldigt bra, om inte detta går så måste man åtminstone kunna lägga upp bilder.

Saker som är en bonus:

Att kunna spela musik som alla hör känns coolt, men inget måste.

Necross

Swashbuckler
Jag blir också sugen på att veta mer om sånt här. Tips välkomnas.

Anchorman

Swashbuckler
frulling said:
roll20 uppfyller alla dina krav, inklusive musik.
Ok för vad jag har hört så går det inte att lägga upp karaktärer?

Necross

Swashbuckler
Anchorman said:
frulling said:
roll20 uppfyller alla dina krav, inklusive musik.
Ok för vad jag har hört så går det inte att lägga upp karaktärer?
Varför är det viktigt att kunna lägga upp pc:na?

Möller

Hubert Hortlax
Rollforumlär kan rätt enkelt visas, delas och redigeras i Google Drive eller på rollperson.se.

Collaborativt ritande finns det flera tjänster för. Twiddla eller Flockdraw kanske.

Som komplement till andra tjänster tänker jag.

ekofest

Veteran
Tyvärr har man med roll20 bara access till musik via SoundCloud, kan vara svårt att hitta upphovsrättsskyddad musik där. Fast det finns mycket fina grejer ändå.
Jag har använt NiceCast, det kan du koppla till valfritt program och streama ljudet från. Jag strömmar från ableton live(dyrt musikprogram som funkar som ett excelark med ljudknappar som du kan köra samtidigt).
Vi har kört via Skype och fokuserat på ljud och möjligheten att messa hemligheter utan att de andra vet om det.
Till Nights Black Agents ska vi testa Mindomo för att göra gemensamma "adversary maps".

Tycker att rollspel via internet gör sig bäst i grupper om max fyra pers. tre känns optimalt.

Necross

Swashbuckler
Möller said:
Rollforumlär kan rätt enkelt visas, delas och redigeras i Google Drive eller på rollperson.se.
Exakt min tanke.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:

Collaborativt ritande finns det flera tjänster för. Twiddla eller Flockdraw kanske.

Som komplement till andra tjänster tänker jag.
Nu är ju inte jag den som vill förminska rollperson.se's förträfflighet, men nackdelen är ju att det blir fler saker att hålla reda på, fler ställen att ha konto, fler tabbar att tabba mellan. Jag kan absolut se fördelarna som finns att hämta i en enhetlig lösning om den är välgenomförd. (Obsidian Portal är ju en sådan lösning, om än inte just för det här problemet - men där finns ju wiki, forum, alltihop på ett och samma ställe.- Behovet av att skutta mellan olika tjänster minskar).

Men, det är väl som i övrigt - man får välja mellan att använda flera saker som är bra, eller en sak som gör allt dåligt.

Skulle jag spela rollspel över nätet skulle jag nog försöka köra Google Hangout för kommunikation, och idealiskt sett ha en extra "deltagare" som var en screencast från något kolleborativt ritprogram. Och så skulle jag sätta upp en webbradiostation via t.ex. Icecast eller något, som spelarna fick lyssna på om vi skulle använda bakgrundsmusik.

Och så rollpersoner och annat via Google Drive.

Utöver det vet jag inte riktigt vad jag skulle behöva. Tärningsrullare kanske, om jag spelade med en grupp som insisterade på att ha en massa tärningsslag hela tiden.

ekofest

Veteran
Jag tycker att det är viktigt att ha kvar så många analoga grejer som möjligt. Därför rullar vi tärning hemma på bordet och meddelar resultatet, känns gött att kasta de där rackarna :gremsmile:
Rollpersoner har vi också hemma, så får spelarna anteckna småpillet själva. Det är nog meck för SL att hålla reda på i våra spel

Anchorman

Swashbuckler
Tack för respons. Kanske är bäst att köra google hangout samt att man rullar egna tärningar, bara jag som inte litar fullt ut på folk kanske :gremtongue:

Musik var som sagt inte så viktigt, så det känns bökigt att ha ett eget program bara för det