Nekromanti Bästa sättet att spela rollspel på distans

Zadrith

Hero
Jag flyttar snart utomlands och behöver hitta ett sätt att spela rollspel på distans. Jag har spelat lite med kombinationen Roll20 men tycker inte att det fungerar så bra. Någon som har förslag på och erfarenhet av bättre varianter?

Zadrith

Hero
Jo, fast jag vill spelleda och jag tycker att min engelska är för torftig för det, så jag vill gärna ha svensktalande att spel med i alla fall till viss del.

Rangertheman

Myrmidon
Vad är det i Roll20 som du känner inte fungerar? Det lilla jag har tittat på Fantasy Grounds så känns det något mer genomarbetat än Roll20, men i gengäld är det tämligen dyrt om man ska ha en spelledarlicens.

Feuflux

omjonasson.se
Jag spelleder Serenity över Skype med stöd av min egna portal https://omjonasson.se/rollspel/ (rollpersoner/formulär, tärningsrullande, krönika) och tycker det funkar hur bra som helst. Det är förstås annorlunda mot att spela face to face vid ett bord, men det ser jag inte hur man skulle kunna göra något åt.

Som frågades ovan, vad är det som inte fungerar bra?

JJoghans

Regelknackare
Vi hade massor av problem med latency och disconnects i Roll20, även när vi körde med video avstängd. Dessutom var ljudkvaliteten ganska dålig. Det gick lite bättre i Google Hangouts, men vi hade ibland problem med disconnects och frysningar där också - i synnerhet för de som anslöt från lite sämre linor (dsl). Så nu kör vi på ren voicecom via Teamspeak (eftersom vi har tillgång till en privat server här i Sverige).

Cybot

Mest spelbar
Jag har spelat med God45 över skype i ett par år nu och det har fungerat helt okej.

Anchorman

Swashbuckler
Man kör över skype (eller liknande program) alla rullar sina egna tärningar och man antar att ingen fuskar. 99% av kampanjerna och systemen behöver inget mer

solvebring

Superhero
Jag har personligen inte prövat något men gillar vad jag sett av Roll20 i olika videos. Du kan trots allt sköta alla tärningsslag, värden, formulär och kartor och skit väldigt smidigt där, och flytta och dölja olika dokument efter behov utifrån hur du spelleder. Annars skulle jag nog köra på Skype eller Hangouts med en Dicebot. ... Idag kanske det till och med finns färdiga tillägg för det, vad vet jag? ... Jag skulle iof gilla bäst att typ skypea kombinerat med en IRC-kanal med en dicebot.

Mundo

Myrmidon
Roll20 + Discord är vad jag personligen använder för att spela online, funkar skitbra.

Roll20 är inte särskilt svårt att använda för de mer grundläggande effekterna, och jag älskar ju att pilla med bilder, kartor, etc.

problemet med Roll20 är väl att voice och video inte funkar bra. är väl därför de flesta kör med Skype eller discord för voice chat. Det är i alla fall vad jag gjort de gånger jag använt roll 20 och jag tycker det fungerar bra

Rangertheman

Myrmidon
Första gången vi spelade via Roll20+Hangouts var det lite dåligt ljud och rundgång från och till. Gången efter fungerade det bra. Det verkar som att Hangouts gradvis kommer att fasas ut på grund av Googles ändringar av API:erna för tjänsten. Men det går ju fint att köra Skype eller någon annan tjänst i bakgrunden, så det är ingen katastrof.

Jag föredrar att köra skype eller discord för voice chat. Kör det via mobilen medan jag kör roll20 på datorn. Då kan jag lämna datorn kortare stunder när jag inte förväntar mig behöva rulla tärningar, för att fixa kaffe eller sådana saker. och jag kan fortfarande hänga med i spelet.