Erfarenhetspoäng, EXP etc. ju det enklaste.
Men så är ju också frågan, på vilket sätt skall de utvecklas?
Vill du ha en allmän påverkan på ett eller annat sätt pga. från det de varit med om (lite mer om själslig påverkan än verklig förbättran direkta handlingsfärdigheter), eller skall de få kreds för de färdigheter de använder mycket?
Vad det kommer till att påverkas av det man erfarar genom livets alla välskäl, så finns där en ball grej:
Ljus- och mörkerpoäng, kallar jag det. Finns säkert någon system som kör detta fullt ut på ett eller annat sätt, och då det heter något annat. Men låt oss i detta exempel kalla det ljus- och mörkerpoäng.
Vid goda handlingar erhåller man X ljuspoäng beroende på hur storartad handlingen varit. Till det har du då en lista med XT100 förmågor som är till fördel på olika sätt.
Så kanske du kör med att för vart 15 ljuspoäng får man slå på listan. Eller då får man en färdighet i tur och ordning.
Sedan sätter du kravet vid 15, då slår man första gången, när man väl kommit upp i 30 får man slå andra gången osv.
Baksidan på detta är att vid olika slags ondskefulla handlingar så minskar poängen X antal steg, beroende på hur ondskefull handlingen varit. Minuspoäng är just då mörkerpoäng.
Då har du också en lista med inte så vidare positiva förmågor. Visst kan man bli dukig på olika sätt där med, men på ett ondskefullt sätt. Mycket av respekt för karaktären kan t.ex. helt bero på fruktan före riktig respekt. Och extra styrka kan ha med förbundet av en ond varelse att göra etc.
Så har du samma gräns som vid ljuspoäng, vid -15 får man slå första gången på listan med Mörka förmågor, -30 en andra gång etc.
...Och detta kan bli kul beorende på om: deta är allttid permanent, - allt man erhållit blir kvar för alltid. Men då får man allt passa sig. Eller så kan man köpa sig lös från en förmåga för någon annan sorts poäng kanske?
Exempel: Fred räddar en kvinna i nöd, och det från ett mycket farligt motstånd. Han erhåller 6 LP (ljuspoäng). Sedan utför han fler godartade handlingar och har snart sina 15 poäng för att få slå första gången på listan med LP-förmågor. Han får t.ex. 35: "Karaktären erhåller god aura och påverkar alla i sin omgivning på ett positivt sätt, och alla tar karaktären på stort allvar och lyssnar alltid på det denne har att säga. Han är populär bland de flesta som är neutralt inställda till honom och fientliga varelser erhåller minusmodifikation X för när de möter denna karaktär."
Eller (utgångspunkt 0 igen) om Fred mördat en oskyldig för skojs skull, för att få utlopp för aggression eller så, då erhåller han -10 poäng. Sedan slår misshandlar han en stallpojke för att denne kanske tilltalat honom "respektlöst". -1 poäng extra. Och tillslut har Fred erhållit -15 mörkerpoäng efter att ha gjort mycket elaka och onda handlingar. Han får nu slå på MP-listan för första gången. Han slår 63, "Karaktärens elakhet genomsyrar honom och hans ögon lyser röda. Folk drar sig undan från honom och visar ständigt fruktan. Ingen litar längre på denne, och djur av högre INT skenar iväg vid dennes närvaro."
Ja, så kan man ju göra i t.ex. ett ballt fantasy-, Sci-Fi- eller Skräckrollspel. I mer vardagliga spel eller mer jordnära actionspel blir det kanske lite väl hocus-pocus?
Vad det kommer till att utvecklas utifrån sina erfarenheter och få erf-poäng eller hjältepoäng vet vi ju alla hur det funkar. Mer eller mindre, finns ju somliga skillnader beroende på grundsystemet osv.
Dock är ju detta enligt många något förlegat, lite typiskt 1980-tals rpg.
Sedan finns det ju den varianten att spelaren vid ett pressat tillfälle får beskriva något hiskeligt häftigt han vill att hans RP skall göra i aktuell situation. T.ex. som när Legolas i LotR (filmen av Sagan Om De Två Tornen) kastar sig nedför trappan, glidandes på en sköld, som en skateboard, samtidigt som han plockar flera orcher med pilbågen, för att röja undan hårt motstånd då de är pressade. SL bedömer då hur otroligt detta kan tänkas vara, och sätter därmed en svårighetsmodifikation på ett tärningsslag, eller "en siffra på 1T10, får du det på slaget lyckas du". Om RP då lyckas med detta erhåller han någon speciell färdighet, någon slags plusmodifikation eller något annast liknande som passar det system man spelar, så att han utvecklas på ett eller annat vis.
Saken är nog den att det finns nog lika många uppgraderingssystem som det finns rollspelskategorier och teman, väl? Uppfattar det själv så i alla fall.
Det finns en uppsjö bara man letar, visst liknar många varandra på en hel del sätt, men så finns det ju ett par speciella här och var, har man hört, som säkert Krille kan berätta om?
Krille snackade med mig en gång om att karaktären skulle plugga, och sedan när han ville bevisa/testa kunskapen så skulle detta spelas fram i en praktisk situation som karaktären utsattes för, och om det då gick vägen så erhöll man erf i det man pluggat eller övat... Om jag fattade dig rätt, Krille?