Alright då ska vi se här!
Får väl börja med att tacka för alla svar, de gav en del tankeställare
Borde givetvis skrivit det här redan från början men jag har en ful ovana att skriva mina inlägg för snabbt utan att tänka igenom dom så noga
Syftet med själva erfarenhetssystemet är förståss att rollpersonen precis som i verkliga livet ska utvecklas och bli bättre...
visst ligger man på soffan, tittar på TV och dricker öl varje dag så kanske man inte blir så mycket bättre på så mycket.... Men ett sådant "äventyr" skulle också va rätt tråkigt
Allså tränar, studerar eller rent praktiskt gör någonting så förbättras du...
Och samma sak vill jag att ska ske under spelets gång.
En annan idé som jag också har är att man istället för att gå upp i nivåer eller levlar eller vad man nu vill kalla det ska kunna uppgradera sig till "bättre" yrken om man vill...
80-tal tänker säkert många igen men det ska iaf bli intressant att få höra folks åsiker
Det ska gå till på det viset att man börjar som en vanlig "äventyrare" allså en vanlig person utan några speciella förmågor som av någon anledning vill/måste/hamnar ut på äventyr i en ganska klassisk (80-tal
) fantasy värld.
Allteftersom man fortsätter spela utvecklas man, inte bara genom att döda orcer men också genom andra problemlösningar osv. Efter ett tag kanske man utvecklats till nån form av magiker, eller tjuv eller präst osv och kan börja kalla sig för det... dvs alla olika yrkesklasser i spelet har vissa krav man måste uppnå för att kunna "uppgradera" sig eller vad man nu vill kalla det... tex en krigare behöver ett visst antal poäng i styrka och behärska en del vapen tillräckligt bra osv medan en tjuv måste kunna smyga och stjäla osv...
Sen allteftersom tiden går ska man ha möjlighet att kunna bli nån ännu bättre yrkesklass... tex en lönnmördare eller en bersärkare eller ärkemagiker osv...
Låter kanske som en annan variant av D&D det här? Meningen är iaf att man ska kunna göra detta UTAN att det bara blir en massa monsterslakt..
Magifunderingarna har jag fått inspiration från ett webbaserat strategispel som heter The-Reincarnation (hette Archmage en gång i tiden)
dvs det finns 5 olika typer av magier:
Vid = Helig
Svart= Ohelig(no shit...)
Blå= Vatten, Illusioner
Röd= Eld
Grön = Natur
alla yrkestyper ska kunna speciallisera sig på de olika magityperna på något sätt, exakt hur har jag inte riktigt hunnit fundera ut ännu
Men präster och palladiner osv blir ju vit ett naturligt val medans druider och jägare osv specialiserar sig på grön....
Nu känns det som att jag lite gick OT här... men iaf det är tanken