Nekromanti Bästa sakerna med Pathfinder

Hunk

Hero
Organ said:
Fast jag har fått intrycket att köpeäventyr snarare ska ses som promotion för spelet i fråga. Nej, de säljer inga mängder, men spel med många äventyr säljer bättre än de utan. Förhoppningen är alltså att de ska betala sig i slutändan. Har jag fått det om bakfoten?

/Anders
Nej, du har inte fått det om bakfoten. Dock tror jag faktiskt att just Paizo tjänar hyfsat på sina äventyr (annars skulle de ha gjort som WotC och FFG och bara släppt tillräckligt många äventyr för att hålla produktlinjen vid liv), men att de helt klart tjänar mest på grundboken.

Max Raven

T12-kultist
Basenanji said:
Håller med dig i stort Ymir, min utvikning försökte bara ge en förklaring till vad som är så bra med PF och hur det kan komma sig att det är så populärt.

För det är populärt och jag kan inte komma på någon annan riktigt bra förklaring till varför.
För att det tog över efter att 3.X lades ner (se: alla som spelade d20) på ett kompetent sätt och har ungefär samma regler, för att de som släppte det hade en historia i att släppa bra grejer till d20 och för att det har kompetenta illustrationer. I ungefärlig ordning för hur viktigt det är, såsom jag förstått det.

Det är väl inte särskilt konstigt?

Organ

Out of time, out of mind
Hunk said:
Dock tror jag faktiskt att just Paizo tjänar hyfsat på sina äventyr
Beror det på att allt PF-relaterat generellt sett säljer jäkligt bra, eller säljer de av någon anledning fler äventyr i jämförelse med regelböcker och splatbooks än andra? Jag gissar, helt taget ur luften, att det är det första som är svaret. Jag kan bara gå till spelarna i den Kingmaker-kamnpanj jag är med i. Jag tror alla, inklusive jag själv, har ett ex av regelboken, medans, av förståeliga skäl, endast DM har köpt äventyren.

/Anders

Hunk

Hero
Organ said:
Hunk said:
Dock tror jag faktiskt att just Paizo tjänar hyfsat på sina äventyr
Beror det på att allt PF-relaterat generellt sett säljer jäkligt bra, eller säljer de av någon anledning fler äventyr i jämförelse med regelböcker och splatbooks än andra? Jag gissar, helt taget ur luften, att det är det första som är svaret. Jag kan bara gå till spelarna i den Kingmaker-kamnpanj jag är med i. Jag tror alla, inklusive jag själv, har ett ex av regelboken, medans, av förståeliga skäl, endast DM har köpt äventyren.

/Anders
Jag tror att Paizo relativt sett har lyckats sälja bättre av äventyren än t.ex. Wizards och FFG (de andra stora drakarna, Cubicle 7 och Mongoose är också relativt stora, men jag väljer att bortse från dem eftersom deras produktportfölj är mycket mer splittrad). I början av 4E:s livscykel sålde D&D mycket bättre än Pathfinder (Pathfinder har haft en mycket jämnare kurva än 4E). Wizards släppte dock bara äventyr pliktskyligt varannan/var tredje månad. Till Dark Heresy/Rogue Trader (som också periodvis sålt bättre än Pathfinder) kom äventyren ännu mer sällan (men ändå i en hyfsad takt). Paizo däremot, under flera års tid, snittat på nästan ett äventyr i månaden och det är i alla fall en indikation på att de säljer hyfsat. Annars hade man nog kunnat klara sig med att släppa ett öventyr var tredje/fjärde månad. Nu skiljer sig dock Paizos affärsmodell från övriga i och med att de har en stor direktförsäljning till slutkund (inkl prenumerationstjänst på äventyr).

Necross

Swashbuckler
Ja, prenumerationsupplägget är ju ett genidrag. Men jag vill också hävda att produktionsvärdet och själva läsvärdet i Paizos äventyr är skyhögt. Well, iaf högre än det mest annat som ges ut :gremsmile:

Så jag fattar att många vill köpa dem, om inte annat bara för nöjesläsning.

CapnZapp

Myrmidon
God45 said:
Vi har ju en tråd om hur trasigt Pathfinder är så här är en tråd om varför vi spelar Pathfinder :gremsmile:

Vad gillar ni med Pathfinder?
Att det är d20 fast fortfarande i tryck.

Det är å andra sidan det enda verkligt unikt bra med just Pathfinder. Allt annat som är bra, är bra med hela d20.