Nekromanti Bästa sci-fi spelet

Torbjörn

Swordsman
Bästa skräckspelet-tråden var rolig att läsa så nu måste jag kolla med er:
Vilket är det bästa sci-fi spelet?

Torbjörn

Fading suns är min favorit, detta för en underbar miljö och stämning. Kyrklig inkvisition! Solar som minskar i ljusstyrka! Feodalsamhällen! Detta blandat med en högteknologi som av kyrkan stämplas som roten till all ondska och är bannlyst (om man inte kan betala vill säga)! Underbart!

Saxifrage

Hero
Icke-svar

Intressant frågeställning, men jag tror att frågan är svår att svara på eftersom SciFi dels är en bred genre, dels har relativt många spel i de olika genrerna. Pratar vi Space Opera (Star Wars, Skymningshem II), Hard SF (Traveller, SpaceMaster), Grusirymddräkten (2300AD, Coriolis) eller någon annan delgenre?

Hur som helst, jag skulle nog föredra ett "brett" och "obegränsat" SF-spel som tillåter många olika typer av äventyr och också tillåter att man hittar på nya kul ställen vartefter, dvs en oändlig outforskad rymd att jazza runt i. Jag antar att Traveller kommer rätt nära, även om jag aldrig spelat det. Men även Star Wars fyller faktiskt de flesta av mina kriterier, även om jag saknar de tyngre (pseudo)vetenskapliga inslagen som brukar karakterisera "äkta" SF.

Sen tycker jag att Rävsvans Evangelium var mysigt att läsa. Men jag vet inte hur bra det hade funkat att spela.

Eksem

Champion
Bästa sci-fi-spelet? (Halv trådnappning)

Jag undrar, vilket sci fi-spel skulle kunna erbjuda mig Halo-känsla? Alltså, röjig action där en RP kan meja ner hundratals motståndare smidigt, dolt bakom en djup fasad? Andra spel att ha i huvudet är typ Metroid och kanske Half-Life. Alltså utforskande, mycket AHA-känsla, hög sci-fi-faktor, tyngd och jävligt röjig action. Vilket sci-fi-spel kan erbjuda mig detta? Det skulle i så fall vara det bästa sci-fi-spelet!

Storuggla

Champion
Re: Bästa sci-fi-spelet? (Halv trådnappning)

Uhhh... Starship Troopers d20?

Storuggla, le mongoose

Storuggla

Champion
Bäst? Bäst!

Jag anser, och jag tror att Mekanurg kommer hålla med mig, att Traveller är det ultimata SciFi-spelet. Det kan innehålla allt och finns i så många utgåvor att man välja det regelverk som man trivs bäst med. Seriöst, man kan lira just allt i det :gremsmile:
Och om inte det duger så är Transhuman Space fint, eftersom det är så bisarrt annorlunda :gremsmile:

Storuggla, free trader!

Nightowl

Champion
Baffa var indie å shitt asså: Kromosome

...så ska jag ta ett spel ingen annan hört om, men som kommer från en gammal speljätte: Kromosome .

Detta var en sorts cyberpunk-spel utgivet till spelsystemet Amazing Engine som gavs ut av TSR nån gång på 90-talet. Det skiljde sig dock från den standard-CP jag var van vid. För det första var det bio-cyberpunk, folk var biologiskt modifierade. För det andra betonade man den ekologiska katastrofen; dels påverkade sådant som att ozonhålet var enoormt människors liv (skandinaver bor under jorden eller har biomodifierat sig till att vara mer mörkhyade än afrikaner), dels var biotekniken det man kunde tjäna pengar på, och eftersom så många arter utrotats eller var nästan utrotade var gener det som man ägnade sig åt sådant där elakt industrspionage om.

Dessutom fanns inte längre den där megaföretagsstrukturen som blivit lika mycket cliché inte bara i cyberpunken utan över allt annars. Istället fanns ett post-megaföretagssamhälle där ekonomiska strukturer var minimalistiska och flexibla; det fanns fortfarande jätterika människor som kunde göra vad de ville, men de hade inte enorma skyskrapor eller hela områden de ägde själva; vi pratar om människor så rika at de leasar Bahrain, ungefär. Många av dem är elektroniska personligheter, som spelat av sina medvetanden på datorer medan deras kroppar ligger nedfrusna i vänta på än mer mirakulös genteknik. Andra förnyar ständigt sina kroppar med transplantationer.

Spelets standardkampanj utgår från att rollpersonerna är ett mikro-företag - vad dom jobbar med beror på vad spelarna tycker är kul att spela. Reglerna var quirkiga och personliga och bakgrunden (som var mycket tjockare än reglerna) var i princip långa listor på organisationer, personer, företeelser etc. Jag misstänker att Transhuman Space nuförtiden gör ungefär samma sak men mycket mer genomarbetat och GURPSigt, men av samma anledning som folk hävdar den enorma charmen hos den första editionen av Drakar som de spelade, kommer jag att säga Kromosome.

Och får jag inte det, säger jag "GURPS, med personliga modifikationer för den SF-idé jag vill utveckla, som INTE kommer att vara hård rymd-SF typ Asimov, Clarke, Heinlein, Traveller etc. Inte min :tekopp:

Erik

Saxifrage

Hero
Encounter Critical!

Undrar förresten om det är en slump att omslagsbilden på EC fick mig att tänka på "Plan 9 from outer space..."

Edible excretions, anyone?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Utöver Traveller -- ett ypperligt och vidsträckt spelkosmos -- vill jag slå ett slag för GURPS Space exte utgåvan (jag har tappat räkningen på numreringen). Den är ett utmärkt byggverktyg för den som vill skapa sin egen rymdkampanj. Där finns nämligen femtioelva olika lösningsförslag på de problem kampanjbyggaren ställs inför: tekno-nivåer, rymdskepp, planetutseenden, xenomorfer, etc.

Länge leve kejsar Strephon -- död åt alla usurpatorer!

tdh

Swordsman
Re: Baffa var indie å shitt asså: Kromosome

Kromosome är ett av få TSR-spel som jag velat lägga vantarna på faktiskt.

Johan K

Gammal & dryg
Vilket är det bästa sci-fi spelet?
Då skulel jag helt klart säga SW !!
Där har du ett jäkligt schysst scifi-rollspel. Bara för att det är lite kul att lira just i SW-eran..

/ Johan k, som är lite av en SW-fantast.. :gremtongue:

EchonCique

Hero
Trinity (Semi-Halv trådnappning)

Behöver inte säga så mycket mer. Det har det du önskar. Ignorera en del av metaplotten och fokusera på Legionärerna så har du ditt allt.

Helt dödskittlande skönt i kistan. :gremwink:

Nightowl

Champion
Re: Encounter Critical!

EC är ju världens bästa rollspel i alla kategorier någonsin som inte kan överträffas! :gremgrin:

Så det är ju lite fusk att nämna det, tycker jag.

Erik, kräv EC-forum NU!

Torbjörn

Swordsman
SW? Jag antar att det är Star Wars (någon som kan hålla koll på alla förkortningar som florerar?)

Vi spelade för länge sen ett Star Wars rpg som Äventyrsspel översatte och gav ut på licens. Vi tyckte att det var coolt på den tiden och det gavs ut en hel del äventyr och tillbehör. Vad hände med det? Gick i konken eller?

Ger WotC fortfarande ut nya produkter till sitt Star Wars rpg, eller har det somnat in? Tycker det är konstigt att det inte är mer drag kring Star Wars rpg när filmerna haft sådan succe (om man bortser från den första - "mupparna-parodin")

Torbjörn

PAX

Jordisk Äventyrare
Vad hände med det? Gick i konken eller?

Nästan... Jag tror en förklaring finns på West End Games hemsida som ägde rättigheterna att ge ut Star Wars som rollspel. Den version som Äventyrsspel även översatte.

Vill du har mer material till Star Wars D6-versionen så hittar du nog en hel del skrivet på internet av andra spelare.

Johan K

Gammal & dryg
Ger WotC fortfarande ut nya produkter till sitt Star Wars rpg, eller har det somnat in?
Tror att det kommer en del till SWd20, om jag inte missminner mig helt.. Annars så tror jag at Sveroks scenariobank ahar en del äventyr & annat till SW åxå.

Torbjörn

Swordsman
Re: Encounter Critical!

Encounter Critical?? Har inte hört talas om detta rollspel!
Vilken typ av sci-fi är det? Gammalt eller nytt? D20?

Torbjörn

NilsK

Ligist
Traveller - for den enormt stora och detaljerade settingen. Ar val det sf spel som statt sig bast genom aren, 3 versioner finns fortfarande i tryck och spelet har extremt dedikerade fans. Spelet lider dock av att det ar hyfsat svart att komma in dels p.ga regel forvirring dels p.ga settingens storhet . Man vet liksom inte riktigt var man ska borja. QLI som producerar D20 versionen av Traveller har dock ratt bot pa det till viss del genom en rad mycket bra pdf aventyr som man kan kopa for en billig peng pa deras site som aterfinns har .

Transhuman Space ar annars det absolut mest valskrivna och nyskapande sf spelet tycker jag. Tyvarr lider det av att det ar annu svarare att komma in i an Traveller (om an av helt andra skal).

Torbjörn

Swordsman
Fanns det inte ett Traveller som sedan bytte namn till Megatraveller, utgivet av GDW för länge sedan, eller har jag snurrat till det helt? Är detta samma rollspel som du menar?

Om jag inte minns fel var väl problemet med gamla Megatraveller att världarna/universat var klent beskrivet. Samma sak med nyare versioner?

3 versioner finns fortfarande i tryck
Skillnad mellan dessa? Vilken är bäst?

Torbjörn

Honken

Hero
Fanns det inte ett Traveller som sedan bytte namn till Megatraveller, utgivet av GDW för länge sedan, eller har jag snurrat till det helt? Är detta samma rollspel som du menar?

Ja, i grund och botten är detta utgåva 2 av Traveller, och en av mina favoriter. Travellers setting förändras, eftersom att Kejsar Strephon blir mördad och man samtidigt släpper ett ganska nasty data virus som sprider sig som en löpeld. Det blir som en version av Hard science fiction efter katastrofen. I den här versionen introduceras task resolution, vilket då inte fanns så uttryckligt i första versionen.

Efter den här versionen kommer Traveller the new Era, som då är version 3 och i regler skiljer sig mest från de andra versionerna. Man har använt samma regelsystem här som första gången dök upp i andra utgåvan av Twillight 2000.

Fjärde utgåvan heter resolut Traveller 4 och vad jag sett så återgår den till den gamla regelmotorn. Däremot hur dess setting ändras och tweakar på reglerna har jag ingen aning om, då jag inte läst den här versionen.

/Honken

NilsK

Ligist
Joda, det gavs ut av GDW i mitten pa det glada 80 talet och var en vidareutveckling av det forsta klassiska Traveller. Man vred fram tiden nagra ar i settingen och sag till att Kejsaren i Tredje Imperiet blev mordad sa att det efterfoljande inbordeskriget gjorde spelet mer dynamiskt. Trots en hel del errata i reglerna anser manga att det ar den basta och mest komplette versionen av spelet som getts ut (jag haller nog med).

Om jag inte minns fel var väl problemet med gamla Megatraveller att världarna/universat var klent beskrivet. Samma sak med nyare versioner?
Stammer bra det. Som jag sa tidigare ar settingen sa enormt stor (Tredje Imperiet omfattar 11000 varldar har jag for mig) att det ar svart att veta var man ska borja. Det har ar ett genomgaende problem for alla varianter av Traveller, som nykomling racker det inte bara med en regelbok for att komma igang.

Skillnad mellan dessa? Vilken är bäst?
GURPS Traveller - Bra variant som utspelar sig i en alternativ tidslinje dar inbordeskriget som introducerades i Megatraveller aldrig hant (Kejsaren blev aldrig mordad). Gillar man GURPS regler ar det den klart basta versionen eftersom den har en dros med bra moduler som finns i affar. Sjalv tycker jag reglerna ar for roriga och stors rejalt av att reglerna inte anvander det metriska systemet. Grundreglerna innehaller mycket bakgrund och kan ju ur den synpunkten

Mer info finns har .

Traveller D20 - Mycket bra d20 variant som har supportats ratt bra fran lilla QLI som ger ut det. En rejal regelbok pa runt 400 sidor varav ungefar 2 sidor bestar av bakgrund. Personligen gillar jag den har battre an GURPS och kan verkligen rekommendera deras pdf aventyr och kampanjboken "Gateway to Domain".

Mer info finns har .

Classic Traveller - Nytryck av ursprungliga versionen fran slutet av 70 talet. Star sig ratt bra for att vara sa gammalt men jag kan inte rekommendera det over de andra tva varianterna. Har dock en mycket enkel regelbas som bygger 2T6 som med lite puts kan vara ratt trevlig pa ett minimalistiskt satt. Megatraveller moderniserade reglerna till det battre.

Mer info finns har .