Baffa var indie å shitt asså: Kromosome
...så ska jag ta ett spel ingen annan hört om, men som kommer från en gammal speljätte:
Kromosome .
Detta var en sorts cyberpunk-spel utgivet till spelsystemet Amazing Engine som gavs ut av TSR nån gång på 90-talet. Det skiljde sig dock från den standard-CP jag var van vid. För det första var det bio-cyberpunk, folk var biologiskt modifierade. För det andra betonade man den ekologiska katastrofen; dels påverkade sådant som att ozonhålet var enoormt människors liv (skandinaver bor under jorden eller har biomodifierat sig till att vara mer mörkhyade än afrikaner), dels var biotekniken det man kunde tjäna pengar på, och eftersom så många arter utrotats eller var nästan utrotade var gener det som man ägnade sig åt sådant där elakt industrspionage om.
Dessutom fanns inte längre den där megaföretagsstrukturen som blivit lika mycket cliché inte bara i cyberpunken utan över allt annars. Istället fanns ett post-megaföretagssamhälle där ekonomiska strukturer var minimalistiska och flexibla; det fanns fortfarande jätterika människor som kunde göra vad de ville, men de hade inte enorma skyskrapor eller hela områden de ägde själva; vi pratar om människor så rika at de leasar Bahrain, ungefär. Många av dem är elektroniska personligheter, som spelat av sina medvetanden på datorer medan deras kroppar ligger nedfrusna i vänta på än mer mirakulös genteknik. Andra förnyar ständigt sina kroppar med transplantationer.
Spelets standardkampanj utgår från att rollpersonerna är ett mikro-företag - vad dom jobbar med beror på vad spelarna tycker är kul att spela. Reglerna var quirkiga och personliga och bakgrunden (som var mycket tjockare än reglerna) var i princip långa listor på organisationer, personer, företeelser etc. Jag misstänker att Transhuman Space nuförtiden gör ungefär samma sak men mycket mer genomarbetat och GURPSigt, men av samma anledning som folk hävdar den enorma charmen hos den första editionen av Drakar som de spelade, kommer jag att säga Kromosome.
Och får jag inte det, säger jag "GURPS, med personliga modifikationer för den SF-idé jag vill utveckla, som INTE kommer att vara hård rymd-SF typ Asimov, Clarke, Heinlein, Traveller etc. Inte min
Erik