System Shock 2
Motivering:
Jag har aldrig varit så rädd i ett spel. Man får utforska ett helt skepp från för till akter, lastrum till kommandobrygga. Storyn är bländande, stämningen är så att man får gåshud. The Many sings to us.
"We're beginning autopsy at... oh - two hundred hours. Patient exhibiting severe rigor mortis and no lifesigns. I'm making the incision...- nurse, hold him down! AAAAAARGH!"
Dark Forces
Motivering:
Den bästa omsättningen av Star Wars. Till skillnad från de överskattade uppföljarna känns spelet precis som filmerna, och man sugs in i rollen som en jagad och mycket mänsklig rebell. Storyn är också mycket bra, liksom grafik och ljud (för sin tid).
"It's been a long time since I've been challenged into battle. I'm glad my opponent is so worthy..."
Wing Commander IV
Motivering:
En klassiker. Filmsekvenserna är inte bara snygga, det finns story i dem också. Den höga graden av interaktivitet gör att spelet blir mer än ett slaktarspel eller en simpel interaktiv film; balansen funkar. Och dessutom är ju huvudrollen Mark Hamill...
"Ghosts in the machine, Control, but I'm checking here. Nope. Nothing. Nada. Your letting your imagination run wild...-"
---
Björn