Nekromanti Bästa snabbmaten!

Sapient

Swashbuckler
Nej, Moules frites är för Belgisk mat lite vad begreppet "svenska köttbullar" är för svensk mat. Ja, det är EN rätt. Den har bara råkat bli mer populär än alla andra för utlänningar. (Och då räkn ar jag inte våfflorna som maträtt...)

Koka musslor är en sak. Det görs längs hela atlantkusten (och annorstädes, så klart - men där är det vardag). Det som utmärker moules frites är inte inslaget av skållade bivalvia utan frites.

Frites ÄR en belgisk uppfinning - tills Thomas Jeffersons kock blandade ihop det hela.

Vad är definitionen på en nationalrätt? Är den exokulinariskt eller endokulinariskt definierad? I det senare fallet tvivlar jag på att den upplevs som särskilt utmärkande - lika lite som våra köttbullar.

Ta istället en riktigt traditionell husmanskost för en belgare, som Stouverij - ungefär Beef Bourguignon fast med öl istf vin. Eller deras kalops-cognat (namnet undflyr mig nu...)

Den sortens rätter är - skulle jag säga - betydligt mer av "nationalrätt" än det som säljs oftast i turistsammanhang.

Kärlekscraft

Swordsman
Sapient;n49395 said:
Nej, Moules frites är för Belgisk mat lite vad begreppet "svenska köttbullar" är för svensk mat. Ja, det är EN rätt. Den har bara råkat bli mer populär än alla andra för utlänningar. (Och då räkn ar jag inte våfflorna som maträtt...)
Du besvarar dig själv: den är således en mycket belgisk maträtt. :cool::wink:

kloptok

Pensionerad astrolog
Kärlekscraft;n49383 said:
Handlar det om Moules Frites? Musslor med pommes frites. Som är Belgiens nationalrätt. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Moules_Frites.jpg Dom är rätt fräna med sina freedom fries där, finns massor. Tror det finns en koppling mellan britternas fish n' chips, länderna ligger ju så nära. Belgarna är också duktiga med wåfflor. http://images.fineartamerica.com/images-medium-large/belgian-waffles-kim-kenley.jpg
Nej, det handlar helt enkelt om pommes frites. Det vill säga i det här fallet inga musslor, bara frites. I Nederländerna brukar de kallas vlaamse frites efter regionen Flandern men jag gissar att vallonerna skulle ta illa upp om man kallade dem för det i Belgien (om vi talar om Bryssel är det ju främst fransktalande dessutom).

Bästa vlaamse frites i Amsterdam tycker jag finns på Vleminckx på Voetboogstraat. I Bryssel hade de väldans goda frites på ett litet ställe på Place Jourdan ganska nära Europaparlamentet.

Själv är jag rätt kräsen när det gäller snabbmat. Nobbar kedjorna, tycker deras grejer oftast är rätt trista.

Sapient

Swashbuckler
kloptok;n49399 said:
I Bryssel hade de väldans goda frites på ett litet ställe på Place Jourdan ganska nära Europaparlamentet.
Maison Antoine, inne på tredje generationen som driver stället. Tror till och med att de kan kalla sig "hovleverantörer", och även om jag är republikan måste jag säga att det är ett erkännande ingen Sibyllakiosk någonsin kommer att vederfaras...

Sapient

Swashbuckler
För övrigt ligger Bryssels naturhistoriska museum mellan Europaparlamentet och Place Jourdan, så det är lägligt att planera in ett besök på deras dinosaurieutställning när en ändå är i krokarna.

Staffan

Myrmidon
Kärlekscraft;n49368 said:
Staffanvarenstalledräng: Vad är det som är speciellt med Barks Korvkiosk jämfört med andra Sibylla-hak?
Den ligger på bekvämt cykelavstånd från källarlokalen där vår spelförening låg en gång i tiden :)

Plus givetvis sloganen. Sedan hade de någon slemmig sallad på burgaren som jag inte tror är standard-Sibylla, men det kan jag inte gå ed på.

Rhodryn

Hero
Hmm... väldigt mycket snack om Kebab här... så får väl slänga in den absolut överlägset bättre varianten på alla sätt och vis, ur min synvinkel (smakvinkel?) i alla fall, "Gyros"... Gyros slår Kebab på fingrarna med mil till godo! Hands down! Game over man... Game over... :grin:

En pizza med gyros kött och bearnaisesås är vad jag oftast "firar" med när jag får pengar varje månad. XD

Dessutom så är gyros+bernaisesås pizzor vad jag använder som en måttstock för att avgöra om en pizzeria är bra eller inte! XD

Mina tre favorit pizzor jag någonsin haft (också kopplat till de 3 bästa pizzor jag någonsin haft) än så länge kommer från 2 pizzerior.

"Gamlegårdens Special", vilket har tomatsås, ost, champ, gyroskött, bearnaisesås, färska tomatklyftor. Den kommer ifrån Kristianstads "Gamlegårdens Restaurang" (ute på Gamlegården på Näsby förorten), en Grekisk restaurtang. Det är en restaurang vars pizzor, och annan mat, som jag har ätit ifrån sedan sent 1990 eller tidigt 1991... min första pizza som jag provade hos dom var just "Gamlegårdens Special" (inte min första pizza någonsin... men den första som jag har något som helst minne av), för när jag såg den så tänkte jag "Bernaisesås? På en pizza?! Kan det verkligen funka?!" Och helvete vad det funkade... för den 11.5 åriga mig funkade den så pass bra att det blev "THE" pizza för mig genom alla åren sedan dess. Så pass så att när det snackas/snackades om att köpa pizza från den restaurangen, hemma eller bland kompisar, så behövde dom nästan inte fråga mig vad jag skulle ha. För att inte tala om under många år så behövde jag bara visa mig i deras lokal, och utan att säga något, så frågade orginal ägaren Tony (vad är det med namnet Tony och restaurang ägare? XD ), "Micke! Hur är det? Gamlegårdens? Extra kött och bernaise? Tomatklyftor på efter pizzan är klar?"... och jag behövde bara nicka som svar. :D Senare sålde han pizzerian till en annan Grekisk familj (bekanta till honom tror jag) som tog över. Men kvaliten förändrades inte, so yay! Och även dom känner igen mig när jag kommer förbi, men inte på samma sätt som Tony gjorde. Det som skilljer denna Pizzeria ifrån nästan alla andra jag har haft erfarenhet av genom åren, är att dom faktiskt gör sin egen bernaisesås (tror det är samma med deras andra såser också). Där nästan alla andra pizzerior jag stött på kör med vad som verkar vara affärsköpt, billighet's, bernaisesås på stora 1+ liters flaskor, eller billig hemmagjord bernaisesås, och är oftast relativt lättflytande. Sådan bernaisesås är ju... ok... men kan inte mäta sig med Gamlegårdens. Tror dock att Gamlegårdens bernaisesås inte är helt traditionel, den är vitare/ljusgulare (blir kraftigare gul efter den varit i ugnen) och mycket mer trögflytande, dom har nog inte lika mycket smör i bl.a tror jag... det verkar nästan som om dom har försökt anpassa den för att vara på en Pizza... smaken är i alla fall riktigt god. :)

"Kajak" är en annan av min favorit pizza från Gamlegårdens Restaurang. Den är "halvt inbakad", med tomatsås, ost, gyroskött, lök... och när den är klar så skär dom upp mitten av toppen och lägger i: sallad, gurka, färska tomater, feferoni, och sedan häller dom i valfri sås (jag brukar ta stark- och vitlöks- sås tillsammans... ibland tar jag dock bernaisesås istället. Den ersätter ibland Gamlegårdens Special som "fira att jag fick pengar" pizza. XD

"Kebab Pizza Special (inbakad)", som kommer ifrån Everöds "Restaurang & Pizzeria Stinsen". Jag byter dock ut kebab köttet med Gyros kött, och i listan på sås så väljer jag oftast bernaisesås. Den är mer eller mindre samma som "Kajak", men den har även färska champinjoner i sig. Det som gör att den fått en plats är för att den pizzerians bernaisesås är även den hemma gjord, men den är annorlunda. Där Gamlegårdens är lite mer vit eller väldigt ljusgul (och blir starkare gul efter den varit i ugnen), så är denna pizzerias bernaisesås väldigt gul (nästan grönaktig), och mycket kraftigare i smaken (vissa gillar den inte). Den är lite mer flytande än vad Gamlegårdens är, specielt när den är varm. Tror den är en mer traditionel bernaisesås. Denna Pizza är en någerlunda ny tillkomst till min "bästa/favorit pizza någonsin" lista, bara varit i listen i ca 2.5 år nu. Jag hittade den för att jag var tvungen till att flytta ut från Kristianstad, till en liten by ute bland ingentingheten, en by där det inte ens finns en liten affär att handla i (finns inga affärer alls, bl.a allt annat som inte finns, som t,ex användbar bussförbindelse...), och pga det behövde jag då söka ny pizzeria att bli mitt nya go-to pizza ställe (tills jag åtminstone kan flytta tillbaka till Kristianstad). Turligen nog så råkar den närmsta pizzerian (som jag känner till) vara den i Everöd, som är "bara" lite mer än 5 kilometer bort. Och turligen nog så råkar den pizzerian vara en av få pizzerior som jag har stött på som inte kör med standard billighets bernaisesåsen som mer eller mindre alla andra gör. So yay! Enda problematiken är ju att jag inte har körkort, så jag får övertyga andra att köra och hämta. :p

Hej... mitt namn är Michael... och jag är en Gyros- och Bernaisesås- 'oholic... XD

Krille

Super Moderator
Eftersom jag går på LCHF och snabbmat normalt innehåller rejäla mängder kolhydrater så har jag inte så hejjans många alternativ. Och bland de alternativen så ligger normalt en kycklingsallad med kryddsmör och en kebabsallad med fetaost bäst till.

Vilket är synd, för annars är en Teddy Special från Vita Husets Pizzeria (tomat, ost, bacon, ananas och räkor plus valfri sås – jag brukar ta vitlökssås) så jävla mumsig!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Falafel.

Och i Stockholm är de bäst* på Husby kebab (som ironiskt nog inte har särskilt bra kebab) eller Palmyra i Årsta.

De enda ännu godare falaflar jag ätit åt jag i Malmö och Berlin (och dit orkar jag inte ta mig varje gång jag får falafelcravings).

* IMHO.

Björn den gode

Swashbuckler
Håller med de som inte räknar in Lyxburgare (Rover är föv inte bäst i gbg även om de är väldigt bra) och andra sådana rätter, jag tycker inte heller pizza går att räkna in eftersom det tar för lång tid/är för omständigt att äta, men jag skulle nog säga att en rimligt lista är något sånt här:

1. Sushi (på ett inte dåligt ställe, men fortfarande snabbmatssushi inte lyxsushi, ex i gbg: Yoshi Sushi)
2. Lyxkorv (som alltså fortfarande inte är dyrare än McD osv, ex i göteborg: Gourmetkorv)
3. BK (Bäst av hamburgerkedjorna, särskilt pommesen).
4. Falafel (på ett inte dåligt ställe, ex i gbg: Falafelkungen bellevue)

Sen måste också Stångebrogrillen i Linköping nämnas eftersom det lär vara sveriges bästa gatukök (enligt mig då, det är en av sakerna jag saknar med att bo i linköping).

Sen är det klart att det här att jag är vegeterian under veckorna komplicerar snabbmatandet en hel del.

Sapient

Swashbuckler
Det här med pizza som snabbmat - det är ju delvis beroende av att "den svenska pizza-modellen" valt restauranger snarare än snabbmatstånd i gathörn och tunnelbana/pendeltågsperronger eller liknande.

Utomrikes är det ju legio med butiker med fat av förbakade pizza slices som snabbvärms i ugn och säljs över disk.

Den modellen är helt klart snabbmat. Men inrikes finns det ju möjligen i form av calzone-halvmånar på 7-11.

obak

Hero
Sapient;n49517 said:
Det här med pizza som snabbmat - det är ju delvis beroende av att "den svenska pizza-modellen" valt restauranger snarare än snabbmatstånd i gathörn och tunnelbana/pendeltågsperronger eller liknande.

Utomrikes är det ju legio med butiker med fat av förbakade pizza slices som snabbvärms i ugn och säljs över disk.

Den modellen är helt klart snabbmat. Men inrikes finns det ju möjligen i form av calzone-halvmånar på 7-11.
Minns en roadtrip med familjen genom Europa jag gjorde i min barndom. Vi var på väg ned till turkiet och skulle ta en färja från norra Italien.
När vi väl var i Italien så propsade jag på inför min hungriga familj att när vi väl nu var här så kunde vi väl äta en ÄKTA italiensk pizza, bara för att se hur det smakade liksom?
"Okay, pizza!" Svarade farssan och gasade in på en Pizzahutt....

Björn den gode

Swashbuckler
Sapient;n49517 said:

Ja, Pizza Slice är förstås snabbmat, men det är ju en helt annan rätt. Lite som att hembakad pizza inte har något med pizza att göra egentligen.

Sapient

Swashbuckler
I beg to differ!

Alltså pizzan är i grunden världens vanligaste maträtt. Kombinationen av en potatis- eller spannmålsdeg och kött + ev mer finns i alla upptänkliga former - piroger, lasagne, pizza (+ tarte flambée), dumplings, palt, kreplach, knödel, baozi, dussintals pajer etc.

Det kallas olika saker, men inte fan spelar det någon roll för vad de "är"...

http://alvor.wordpress.com/?s=same+same+but+different

Krille

Super Moderator
Jag brukar sammanfatta en massa maträtter som "varm macka", inklusive hamburgare, pizza och för den delen en varm macka, men så långt har jag aldrig gått att precis allt med deg + kött i grunden är samma sak. Men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför jag tycker att du har fel, så jag misstänker att det ligger något i vad du säger. :cool:

Arfert

Facit
Vi har ju Lahm Bajin (som betyder kött på deg på arabiska)... Nån slags pizza-prototyp. Väldigt gott.

Zorbeltuss

Hero
Krille;n49496 said:
Eftersom jag går på LCHF och snabbmat normalt innehåller rejäla mängder kolhydrater så har jag inte så hejjans många alternativ. Och bland de alternativen så ligger normalt en kycklingsallad med kryddsmör och en kebabsallad med fetaost bäst till.

Vilket är synd, för annars är en Teddy Special från Vita Husets Pizzeria (tomat, ost, bacon, ananas och räkor plus valfri sås – jag brukar ta vitlökssås) så jävla mumsig!
Jag skulle rekommendera Tomtoms om du äter snabbmat i närheten av prinsgatan, en burritobox innehåller kött, ost, eventuellt avokado och sås och är himmelskt gott.

pingas

Warrior
Rättning i tråden. Falafel är inte bäst i gbg eller sthlm. Den är alldeles för dyr och man kan knappt välja några roliga tillbehör.

Malmö is the place to be om man ska käka Falafel! ;)

Mmm friterad mozzarella eller grillad haloumi i falafelrullen.

Ymir

Liten kantbaron
Sapient;n49530 said:
I beg to differ!

Alltså pizzan är i grunden världens vanligaste maträtt. Kombinationen av en potatis- eller spannmålsdeg och kött + ev mer finns i alla upptänkliga former - piroger, lasagne, pizza (+ tarte flambée), dumplings, palt, kreplach, knödel, baozi, dussintals pajer etc.

Det kallas olika saker, men inte fan spelar det någon roll för vad de "är"...

http://alvor.wordpress.com/?s=same+same+but+different
well, i princip all svensk snabbmat följer ju den gyllene regeln kött+bröd. Detta är en bidragande anledning att jag är trött på snabbmat (jag tycker mycket bättre om den kinesiska gyllene regeln, grönsaker+kött). Men pizza går fan fortfarande alltid ned, och shawarma...mmm.