Nekromanti Bästa Spider-man skurken!

God45

#PrayersForBahakan
Spider-man har det bästa skurkgalleriet i superhjälte världen, den enda som ens utmanar honom där är Batman, men vilken tycker ni är den allra bästa Spider-man skurken?

Jag är född 89 och växte därför upp när Eddie Brock Venom var den nya stora grejen, men ärligt talat har jag alltid gillar Venom mer efter Lethal Defender perioden när han är blev en superhjälte. Båda Eddie och Symbioten tycker jag fungerar bättre som anti-hjältar än skurkar.

Norman Osborn Green Goblin var min stora favorit när jag var yngre och jag har börjat uppskatta honom mer efter Dark avengers perioden. En hård men välmenande person som på grund av sin kamp mot psykisk sjukdom faller tillbaka i våldsamma och sjukliga mönster är en extremt intressant karaktär att läsa om. Plus, han har rätt:
I was right.

The world is a mess, and the world needed me to fix it. And I would have. I could have.

This world is a madhouse of mutants, terrorists, psychotics, aliens, and monsters. All of them chasing and crashing into each other every second of every day. People put on costumes and just decide, all by themselves, that they are the savior of the world. That it’s okay for them to go and do whatever the hell they want to whoever they want because they have a costume.

Well, I am telling you the world is going to end. One day soon, it’s going to actually explode. The wrong creature is going to slam into the wrong mutant and boom. That will be it. All of this – all of it will have been for nothing. All I wanted to do was stop it. All I wanted to do was fix the problems before they happened.

I KNOW the mutants of this world will rise up and kill us.

I KNOW that the Hulk will one day decide to destroy everything he sees.

I KNOW the Punisher will one day kill the wrong person and set off a chain of events that will lead to nuclear holocaust.

I know that these heroes will dive head first into something they do not understand and end up doing such insane damage to the world that humans can no longer live on it. Victor Von Doom will crush us under his foot in his last mad gasp of air. I know this is true. I know it.

And I could have stopped it. If not for the fact that you kept standing in my @#$@# way.
Vem pratar Norman med här? Sin egen Goblin personlighet!

Men för mig är Doc Ock den bästa Spider-man skurken. Varför? För han är den mörka spegelbilden av Peter parker. Han är en mesig men briljant nörd som får stora krafter genom en vetenskaplig olycka precis som Peter. Men han lär sig inte läxan om stort ansvar och blir därför vad Peter hade blivit om Uncle Ben inte hade dött. De har till och med liknande djur motiv i och med de gemensamma åtta armarna. Personligen älskar jag Superior spider-man just nu och kan inte vänta på att se hur det slutar :gremlaugh:

Vem är din favorit av Spider-man skurkarna och varför?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
God45 said:
Men för mig är Doc Ock den bästa Spider-man skurken. Varför? För han är den mörka spegelbilden av Peter parker. Han är en mesig men briljant nörd som får stora krafter genom en vetenskaplig olycka precis som Peter. Men han lär sig inte läxan om stort ansvar och blir därför vad Peter hade blivit om Uncle Ben inte hade dött. De har till och med liknande djur motiv i och med de gemensamma åtta armarna.
Medhåll. Därför kommer jag hävda att Spiderman 2 är en briljant film vad andra än säger (även om den Doc Ock:en är rätt annorlunda från den i serien): en av mina favoritskådisar som en av mina favoritskurkar.

God45

#PrayersForBahakan
Rymdhamster said:
God45 said:
Men för mig är Doc Ock den bästa Spider-man skurken. Varför? För han är den mörka spegelbilden av Peter parker. Han är en mesig men briljant nörd som får stora krafter genom en vetenskaplig olycka precis som Peter. Men han lär sig inte läxan om stort ansvar och blir därför vad Peter hade blivit om Uncle Ben inte hade dött. De har till och med liknande djur motiv i och med de gemensamma åtta armarna.
Medhåll. Därför kommer jag hävda att Spiderman 2 är en briljant film vad andra än säger (även om den Doc Ock:en är rätt annorlunda från den i serien): en av mina favoritskådisar som en av mina favoritskurkar.
100% medhåll. Spider-man 2 är en grym film och det bygger mycket på hur jäkla bra Alfred Molina är som Doc Ock :gremlaugh: de ändrar karaktären en del från serierna men essensen är där och jag tycker att förändringarna är av typen som gör att det fungerar bättre som en film. :gremsmile:

Anchorman

Swashbuckler
Spider-Man 2 är sjukt bra! Älskar hela trilogin, hatar att dem rebootade.

Iaf,
Det som är bra med Spindelmannen är att han har så olika typer av skurkar, Sandman, Rhino,Venom grymt!

Min favorit och det är nog bara för att jag läste serietidnigarna med han när jag var barn, är Maximun Carnage.

Ett ord: Badass!

God45

#PrayersForBahakan
Jag minns Maximum Carnage crossovern från när jag var typ 9 och läste den första gången! Så nu tänker jag bli 9 igen och prata om den :gremlaugh:

Man den rockade, där är den här nya Venom som är röd/svart och han kan göra sina händer till yxor och han är en seriemördare så Spider-Man och Venom teamar up med en Vampyr och en Kung-fu snubbe och försöker fånga honom medan han och en skrikande ond tjej och den där äckliga Spider-man klonen mördar sig igenom New York :gremlaugh:

Synd att den inte alls är lika bra när man försöker läsa den som vuxen, men den är inte skriven för vuxna! Den är skriven för 8-12 åringar :gremlaugh:

Så jag har en svag punkt för Carnage i mitt seriehjärta och jag har verkligen gillat Carnage och Carnage USA mini-seriern som kommit nyligen. Men han är inte med bland de bästa Spider-man skurkarna för mig.

Anchorman

Swashbuckler
Undrade om vi läste samma, jag läste en när det var en herrans massa skurkar och hjältar med.
Vill minnas att det var en spindelmannen variant med typ sex ben. Och typ en gubbe med en stor kappa (är det Cloak kanske?)

Sen var det någon goblin också och massa mer

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster said:
Spiderman 2 är den enda av de där filmerna som inte är minst 30% fuckup. Ettan hade kunnat funka om de inte låtit Green Goblin se ut som en Power Ranger. FFS. Trean förtjänar inte ens att nämnas. Jag borde se trilogin i Filmklubben bara för att kunna ge en etta till en film som inte kommer från Asylum.

Vad gäller min favoritskurk... Tja, Dock Ock rankas högt i sin filmversion men i serierna har jag alltid haft svårt för hans klädsmak (grön pyjamas?). Jag har för mig att jag gillar stories med Kraven, Venom och Green Goblin. Svårt att ranka dem, dock.

Jag läste en spiddeserie en gång där han frågade Dock Ock varför han höll på och råna banker. Och Ock svarade typ att det var för att spidde höll på och förstörde hans baser hela tiden... Det tyckte jag var en ganska kul grej, att det liksom är en evighetsgrej där A->B->A.

Jag ogillade länge att så många av spiddes skurkar var jättetöntiga djurskurkar. Djur är liksom inte coola i mina ögon, och folk i djurdräkter? Pfah. Finns egentligen ingen större gradskillnad mellan Rhino, Kangaroo och Vulture. Men sen läste jag en hyfsat ny (i mina ögon, är säkerligen flera år gammal) serie där de byggde en hel mytologi kring det, Spindeln som symbol och så... Det tyckte jag om. Å andra sidan har jag förstått att det jag gillar med spidde är sånt andra ogillar (typ hela klonhistorien).

Sen gillar jag Spot också.

Jocke

Man med skägg
Det bror lite på vad man gör av skurkarna. Kraven som han är i Kraven Saga är ju fantastisk men han är rätt trist annars.

Harry Osborn som Green Goblin gillade jag rätt mycket, dels för att det var tilltalande att de var kompisar privat men fiender som superjhjälte/skurk, samt att Sal Buscemas teckningar bröt av bra mot Erik Larsens mer överdrivna stil (jag minns det som att de gick ungefär samtidigt i den svenska tidningen)

Styxx tyckte jag om som liten men kan inte tänka mig att jag skulle gilla idag.

Första bågen med Eddie Brock som Venom gillade jag också skarpt. Sen så fanns det en McFarlane tecknad ennummersserie med Hobgoblin som också gjorde ett starkt avtryck på Kofot som grabb.

Jag var också ett fan av hur Doc Ock alltid lurade med sig Sandman för att Sinister Six skulle bli fulltaliga.

Jocke

Man med skägg
Jag läste då mest Spindelmannen från 92-98 ungefär. men köpte in mig på baknummer tills typ 12-89 eller nått sånt.

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman said:
Undrade om vi läste samma, jag läste en när det var en herrans massa skurkar och hjältar med.
Vill minnas att det var en spindelmannen variant med typ sex ben. Och typ en gubbe med en stor kappa (är det Cloak kanske?)

Jo det är nog samma, den med många armar och ben är clonen och killen med kappan är just Cloak som var med på något hörn. :gremsmile:

Det bror lite på vad man gör av skurkarna. Kraven som han är i Kraven Saga är ju fantastisk men han är rätt trist annars.
Kraven var bra i Kravens Last hunt också och några serier till men annars har hans potential ofta gått till spillo. Jag diggar dock grundkonceptet.

Jag har en ide för en Kraven mini-serie där han åker runt världen och jagar några av de monster som finns i Marvel världen. Ett nummer är han i Savage land och jagar t-rex med handgjorda fällor, nästa jagar han vampyrer i Blades hörn av universumet och sista numret är när han jagar ner olika b-list skurkar och hjältar i en most dangerous game tävling.

slanfan

Hero
Anchorman said:
Och typ en gubbe med en stor kappa (är det Cloak kanske?)

Det är Cloak. Och Demogoblin är som sagt med.
Jag gillade Maximum Carnage som f*n! Även TV-spelet (supernintendo!!!).

Måste bara nämna Spiderman 2099. Sådär.

Min favoritskurk är nog Jackal. Klonsagan var fantastisk!

Anchorman

Swashbuckler
Försökt hitta ett album med carnage storyn men inte lyckats, någon som kan peka mig i rätt riktining?

Hade inte alla nummer som barn och fick aldrig veta hur det slutade och det har gnagt mig sen dess :gremtongue:

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman said:
Försökt hitta ett album med carnage storyn men inte lyckats, någon som kan peka mig i rätt riktining?

Hade inte alla nummer som barn och fick aldrig veta hur det slutade och det har gnagt mig sen dess :gremtongue:
http://www.amazon.com/Spider-Man-Maximum-Carnage-Tom-Defalco/dp/0785109870

Om du vill ha den till kindle. Jag har aldrig sett den i pappersform men de släppte en ny tradepaperback 2005 med alla serierna i crossovern så den ska finnas där ute.

Anchorman

Swashbuckler
Googlade för att försöka hitta nånstans man kan köpa det i pappersform.
På sida två hittar jag.... Den här tråden.

The internet is fucking with me

Recca

Femme Fatale
Demogoblin/hobgoblin story archen. Crossovern med Ghostrider tecknad av Mcfarlane var bra. Kort och otäck.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker Spindelmannen har asfattiga skurkar (och Batman med), så jag säger Doctor Doom...Spidde måste ju ha battlat honom i en uppsjö crossovers... also Darkseid.

As 'rena' Spidde-skurkar goes var Shathra awesome rent designmässigt, men hennes personlighet var väl inte så där himla...utbroderad. Ultimate Green Goblin var rätt kool, i det att han lyckas vara läskig.

Max Raven

T12-kultist
Nu är Spidermans skurkar inte mina favoriter, men jag gillade precis som krank den där storyarchen där kraftursprunget insinuerades om att det kunde handlar om symboler.

Doc Ock är klassisk, Green Goblin är trevlig (i sina Norman Osborn-inkarnationer). Sandman kan vara trevlig och symbionten tyckte jag var cool när jag var yngre (Venom/Carnage-varianterna) - inte lika mycket nu dock, även om jag gillar "levande dräkt visar sig vara ond" (ej filmvariant).

Coola koncept: Kraven (storviltjägare).

I regel gillar jag inte djurkostymnissarna. Ibland har de bra berättelser med dem, men Rhino är väl den jag tycker är minst lam (förutom Doc Ock, men han torde inte räknas).

För övrigt är Spiderman 2 den bästa av filmerna (och 3:an är dålig, men det är inte enbart p g a ondo-Parker).

God45

#PrayersForBahakan
En karaktär som inte kommit upp än men som jag verkligen gillar är Mysterio. Det är coolt med en kill som inte har tillgång till riktig magi men som använder stage magic trick för att få det att verka ha det. Att han knappt använder teknologi som inte finns på riktig gör det bara bättre. De flesta av hans grejer är saker som droger, gaser, speglar, rök och fällor. Det är ungefär där jag tycker att han fungerar bäst, även om det är trevligt med enorma hologram då och då också. Det är kul att se en skurk som angriper Spider-man psykologiskt och intellektuellt och inte bara i knytnävsslagsmål, och det gör det också till en bra kontrast att han brukar samarbeta med karaktärer som Sandman och Rhino.

Sedan gillar jag hans dräkt! Den är vagt asiatisk, vagt Vegas och med en stor kristallkula som en hjälm :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
krank said:
Sen gillar jag Spot också.
Utan att knappt ha fluktat en enda sida Spiderman under nittiotalet, lyckades the Spot trots det inspirera mig mycket genom att dyka upp i en annons i en av mina Transformers-blaskor. Det här omslaget har jag fortfarande en tydlig minnesbild av:

Spiddes fienders gjordes som balla Heroclix-figurer också. Mysterio var en av Ymirs stora favoriter när vi spelade, men han hade en fäbless för förmågan mind condrol, också:

Jag hade lätt spelat massor med the Spot, av nostalgiska skäl, om inte figuren hade varit typ super rare. Mysterio har annars en av de skönaste designerna - hans skalle är... ett glasklot. Svårslagbart:

Heroclix är härligt - jag vet inte ett jota om de här karaktärerna, men jag har fortfarande ett förhållande till dem.