Nekromanti Bästa stadssupplementet?

McKatla

Utan titel
Jag gillar städer. Grottor och skogar i all ära, men de bästa äventyren i rollspel brukar i mitt tycke utspelas i städer. Och det finns en del riktigt bra stadssupplement som jag fått syn på genom åren, men jag har säkert missat många. Så vilka är de bästa ni läst?

Själv är jag just nu väldigt förtjust i Fjärran dalar/Morcar i Fantasy! Det är kort, men oj vad stämningsfullt och fyllt av hooks att spinna äventyr utifrån. Och just detta att inte alt beskrivs, att det inte finns tusen hus, familjer och fraktioner att plugga in ger mig som SL frihet såväl som låter bli att belasta min redan trötta hjärna :)

Sedan har Itras by och The Edge (från Over the Edge) särskilda platser i mitt hjärta de med, och är städer jag kommer att fortsätta att låna ifrån under många rollspelsår framöver.

God45

#PrayersForBahakan
Vornheim! Det enda som är en aktiv produkt för citycrawling vid bordet!

Zadrith

Hero
Jag älskade Kandra men det är så länge sedan jag ägde boken att jag har svårt att uttala mig om hur väl den håller måttet idag.

God45

#PrayersForBahakan
Planescape är ju amazing men det är inte precis en traditionell stad, mer multidinensionella D&D crossover New York...

Bifur

Veteran
Tycker Krilloan till gamla DoD är bra. Är nog nästan det enda renodlade statssupplement jag äger. Kanske inte mode längre? Har och hade när det begav sig visserligen svårt för en del av de magiska fenomenen som de strösslar runt sig som och som inte matchar regelsystemet men i övrigt gillar jag den.

I alla fall, välplanerad och tydlig, vettiga äventyr som knyter an till miljöbeskrivningens krokar på ett bra vis. Bra karta med, fördelen med tydliga kvarter i olika färger och ordentliga gatunamn gjorde att spelarna efter ett tag lärde sig den utantill vilket skapade väldigt bra stämning när de fritt kunde prata om olika delar av staden och även i spel (och utan kartan) navigera sig fram längs gatorna.

Dimfrost

Special Circumstances
Chronopia, för att det är en fantastiskt inspirerande miljö (men inte alltid så användbar för hur man faktiskt spelar där).
Krilloan, för att det är den roligaste stadskampanj jag faktiskt spelat (även om jag var typ 15 vid tillfället).
Vornheim, för att det har de bästa resurserna för att spela en stadskampanj.
Haragada2, för att det är vad jag skriver på just nu. :)

terje

xenomorf mystiker
The Book of the Smoke till Bookhounds of London. En guidebook till Londons ockulta under värld på 30-talet. Fylld med märkliga och mystiska grupper, personer och fenomen. En guldgruva av äventyrsuppslag för sl. Men främst är den tänkt att sättas i händerna på spelarna/rollpersonerna - de väljer vad för spår de vill undersöka och sedan är det upp till sl att hitta på ett äventyr utifrån det fröet.

The Kaiin Players Guide till Dying Earth sägs vara bra för spelardrivet spel i en urban fishtank/sandbox.
https://www.rpg.net/reviews/archive/classic/rev_7238.phtml

Rangertheman

Myrmidon
Lycksökarens hamn till Symbaroum gillar jag. Det går att tillbringa många timmar i Tistla fäste.

Per

Veteran
Marienburg Sold Down the River är ett underbart stadssupplement till WFRP1. Typ Amsterdam på 1500-talet fast i Warhammer setting.

Lightshy

Hero
Marienburg Sold Down the River till WFRP slår det mesta. Där har du allt. Sedan gillar jag Krilloan även om den har sins brister.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Gamla godingar:

Cthulhu by Gaslight om 1890-talets London. Från Chaosium.

Iron Crowns Minas Tirith-bok är sedan länge slutsåld, men den gav en god beskrivning av en häftig fantasystad.

ChrilleT

Swordsman
Tycker Tistla Fäste till Symbaroum är väldigt bra.

Spelade lite Mutant förr men känner att jag är för dåligt insatt i kombination med möjligen dåligt minne för att betygsätta första versionerna av Nordholmia och Pirit men gillar verkligen Järnringens böcker om de städerna.

Finns undantag men överlag så gillar jag oftast halvstora till små städer bättre än enorma städer.

Har en plan att läsa igenom mer av DoD´s stadsmoduler före Krilloan som jag inte spelat eller läst speciellt mycket av tidigare någon gång när jag får tiden att räcka till.

Girighet

Warrior
Jag är väldigt förtjust i Doomtown or Bust till Deadlands. Har kört den settingen med flera grupper och det har alltid blivit olika typer av spelande från "Vi är här för metaplotten-gruppen" till "WTF, vad är det som händer?!-gruppen"

Ymir

Liten kantbaron
Cairo by Night. Fantastiskt fascinerande SLP:er, otrolig research, underbart användande av historia och mytologi, en djärv, udda och fantastisk bok i sluttampen av ett vid det laget klassiskt rollspels utgivning.

Constantinople By Night, för dess otroligt fascinerande koncept med The Dream: Konstantinopels uppbyggande influerades av en bögtrio av tre uråldriga vampyrer, methuselor, som älskade varandra och ville bygga en dröm tillsammans efter Roms fall. De försökte göra Konstantinopel till en vampyr-utopi där alla kunde frodas och fred råda och konst och visdom spira. Men vampyrernas inre bestar såg till att avundsjuka, förvriden kärlek, galenskap och illvilja krossade Drömmen, och till slut var bara en av methuselorna kvar, uppslukad av storhetsvansinne och klamrande sig fast kring en kollapsande dröm. Och sedan går allt om intet i flammor när det fjärde korståget sackar staden. Boken, dvs där rollpersonerna ska hoppa in i handlingen, är förlagd precis innan dess. Fullkomligt briljant, om än inte lika fulländad som Cairo by Night så desto mer stilbildande.

Drakar och Demoner Chronopias grundbok. En av de mest inspirerande och fängslande världsbeskrivningarna jag stött på, och väldigt formativ för mitt eget rollspelsskrivande.