Jag skulle precis säga att det känns som om Noir är det som är det som kommit närmast imo.Faehrengaust said:Ett stridssystem jag skulle vilja kika på är Noir's. Verkar lovande av de foruminlägg jag sett.
Jag har TRoS och tycker inte det är så fantastiskt. Om man spelar med fäktare som tänker som fäktare så blir striderna rätt realistiska. Ger man spelet till en DnD spelare så tar det bara 5 minuter så försvinner realismen i min-maxandet. Stridssystemet ger möjlighet till realism om alla är med på det, men är samtidigt för öppet för tokoptimeranden.Arvidos MC said:Det var en del snack om The Riddle of Steel på den tiden, t. ex från Herr Nils, forumets största stridsnörd. Kanske kolla in det eller dess efterföljare Blade of the Iron Throne eller Song of Steel.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Riddle_of_Steel
20 timmar/dag? när ska man hinna slåss på liv och död?obak said:Myamoto Musashis Fem ringars bok där han, förutom 20 timmars träni g om dagen rekomenderar användandet av två svård när man är i numerärt underläge. Tankar på det?
För ungefär 10-15 år sen tränade jag Kendo på en klubb där tränaren snabbt och effektivt slog bambusvärdet ut handen på mig när han kom på mig med att hålla det i en hand. samtidigt som han - likt mystiska kampsportstränare i filmer - skrek att jag var en idiot.obak said:En sak jag tänkt på är två vapen, de flesta verkar ju vara övrens om att man kan träna med ett vapen i varje hand, men när det skall till att slåss så bör man hålla sig till ett. Detta kan jag köpa, men om det inte varit för Myamoto Musashis Fem ringars bok där han, förutom 20 timmars träni g om dagen rekomenderar användandet av två svård när man är i numerärt underläge. Tankar på det?
Detta är ju jäkligt intressant. Om man tittar på mma får man ju för sig att den som träffar den andre på hakan tillräckligt hårt först vinner - iaf om hen följer upp direkt med mer dödliga träffar.OBD said:Jag har funderat lite på det där. Göra lite teststrider i olika system med Anderson Silva mot Chael Sonnen (det var ett tag sen). Gurps var rätt hyfsat förutom att knockandet inte riktigt funkade. Om jag minns rätt så blev det rätt av eller på om man gjorde skada och gjorde man skada så var det lite för binärt, eller hur man ska säga.
Det som verkar vara problem oftast är utmattning och att man inte blir groggy av slag mot huvudet. Vissa spel saknar helt regler för submissions också. Rätt ofta är brottning väldigt kraftfullt tycks det.
..och ändå hade han tid att skriva, måla, resa, duellera och romantisera gångna tider med sina suparkompisar.obak said:Han angav inga exakta siffror, ville bara mena att han tränade all vaken tid.