Nekromanti Bästa stridssystemet enl. kampsportare.

obak

Hero
Arfert said:
obak said:
Han angav inga exakta siffror, ville bara mena att han tränade all vaken tid.
..och ändå hade han tid att skriva, måla, resa, duellera och romantisera gångna tider med sina suparkompisar. :gremwink:
Ja hans skicklighet med pennan kan ju varit större än med svärdet för allt vad jag vet.

obak said:
En sak jag tänkt på är två vapen, de flesta verkar ju vara övrens om att man kan träna med ett vapen i varje hand, men när det skall till att slåss så bör man hålla sig till ett.
Nej, det är vi nog inte överens om. Det skulle ta bort kombination som svärd och sköld, svärd och bucklare, svärd och dolk, etc. Dessutom så är även en tom hand ett vapen så om man använder sig av en värja så har man ett till vapen i form av en mycket användbar tom hand.

Men vad som är bäst i olika lägen beror på många faktorer, till exempel rustningar, om man är till häst, hur skickliga motståndare man har, vad motståndaren har för vapen, etc. I vissa situationer så är säkerligen två vapen att föredra, jag har inget skäl att betvivla att Musashi hade fördel av två vapen i den situationen han använde det.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Frågan är märkligt ställd. Det finns mängder med system som går ut på att simulera verkligheten. I spel tar det lång tid och det är knappast vad jag som gammal MMA och tae-kwon-do utövare förknippar med kampsport. Jag vill ha action, snabbhet och glöd. Jag har inte spelat Feng Shui men har för mig att det är våldsamt snabbt.

Då jag konstruerade mitt system ville jag ha beskrivande termer att fylla fighter med. Inte, aldrig nånsin, en massa siffror och räknande. Men det beror på vad man gillar för system överlag. Jag har bara mitt att utgå från och det sköter kampsporter och andra strider väldigt bra. Man beskriver sin handling med inlevelse och drämmer kort i bordet. Inom ganska kort kommer ett kort som avgör striden. Works for me. I fordonsstrider tvingas du dessutom göra det i ett samarnete under tidspress vilket kanske inte simulerar tekniker så bra men bygger adrenalin som du känner på mma/tae-kwon-do träningar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
RasmusL said:
Kroppens poesi översätts dåligt till rollspel och jag föredrar abstrakta system där jag kan skapa mina egna taktiska kompositioner som får bli någon form av symbol för den faktiska kampen. Jag har ännu inte sett något spel som ens snuddat vid att simulera den timing och improvisation det innebär att slåss IRL.
Jag undrar: är det här en bra återgivning av fäktkamp:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/l2KWTEhyVX8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/l2KWTEhyVX8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Arfert said:
obak said:
Han angav inga exakta siffror, ville bara mena att han tränade all vaken tid.
..och ändå hade han tid att skriva, måla, resa, duellera och romantisera gångna tider med sina suparkompisar. :gremwink:
Enligt Eiji Yoshikawa:s biografi över hans liv så gled han i praktiken runt och tränade eller duelerade från 14 års ålder till närmare 40, därefter så tog han sig tid att skriva, måla, resa, duellera och romantisera gångna tider med sina suparkompisar.

Åh andra sidan är den boken till stor del skriven utifrån Musashis egen memoar och den lilla skrift som finns kvar från tiden (det pågick ett inbördeskrig under snubbens liv liksom). Så, tja, enligt honom själv så var han fantastiskt aktiv :gremwink:

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
obak said:
Ja hans skicklighet med pennan kan ju varit större än med svärdet för allt vad jag vet.
Han var en kändis under sin samtid och hängde vid diverse hov runt om i japan så det låg något i hans svärdssvingande i varje fall.

Cassius

Hero
För mig är det största problemet med rollspel är att psykologin ofta är sekundär, när min bild av det är att den är primär.

Anarchclown

Swashbuckler
Upp till en viss punkt är det så.
1. Träning avgör ju hur förbered man är, således är den viktig för psykologin.
2. Man kan uppnå en punkt när båda parter har bestämt sig för att döda/nedgöra varandra och inte längre har sin egen rädsla för att dö som huvudsaklig motivation. Då avgör träning (och i fallet närstrid förmodligen medfödd styrka, snabbhet och uthållighet).

Mekanurg said:
Jag undrar: är det här en bra återgivning av fäktkamp
Det är en rätt bra återgivning av fäktning med dräktsvärd. De hugger för mycket och ljudet är inte alls den som dräktsvärd ger ifrån sig, men annars så. Psykologiska spelet och att det är rätt fort över när fäktningen väl börjat. Gillar också det faktum att den ena träffas i kroppen, men faller inte direkt ner. Det är inte ens helt klart för alla att det är en träff till en början. Både rollspel och film har ofta fått för sig att folk omedelbart faller ned när de blir allvarligt eller dödligt träffade.

Har sett lite klipp från ryska filmer med sabelfäktning och annan sen fäktning som är rätt bra.

Cassius said:
För mig är det största problemet med rollspel är att psykologin ofta är sekundär, när min bild av det är att den är primär.
Håller med.

Det finns gott om beskrivningar och memoarer av folk som varit i riktig strid och/eller dueller. Psykologin är viktig. Det är värre i duell än i krig enligt folk som prövat båda.

Necross

Swashbuckler
Mekanurg said:
Jag undrar: är det här en bra återgivning av fäktkamp:
Jag gillar den där filmen iaf. Otippat bra. Bygger på en Joseph Conrad-novell.

Big Marco

Läskig
Ymir said:
Noir simulerar imo skjutvapenstrid väldigt bra, det är precis lagom abstrakt samtidigt som det tar hänsyn till helt rätt detaljer (tex är det jätteviktigt att ibland avvakta och försöka skapa en överblick av läget). Den enda brist jag kommer på spontant är att det går åt alldeles för mycket ammo alldeles för fort.

Men IIRC simulerar Noir inte närstrid riktigt lika bra, utan det är primärt med eldstrid som regelsystemet glänser.
Det ska ju gå åt mycket ammo i shoot-outs (se bara på Max Payne)! Dessutom är det i grundreglerna som delas av alla inblandade som ammo-åtgången är som högst - är du skicklig (dvs har Expertiser) så kan du sänka ammoförbrukningen rätt mycket.

Som sagt så byggdes Noirs stridssystem för eldstrid i första rummet. Noir som spel har inte fokus på finlirs-närstrid - det mesta är desperata slagsmål med mycket improviserade tillfälliga tillhyggen.

Dock kan man rätt enkelt använda Noirs system och expandera närstridsdelen för att få in finliret. Men då ska man nog reducera skjutvapen-handlingarna så det inte blir överlastat.